Byggahus.se

Fråga om nätverksuttag, nätverk, fiber, gateway, inkoppling, m.m.

1. nzsc
    Medlem · 458 inlägg

nzsc

Medlem
    I hallen finns en kopplingsdosa där den gråa kabeln är inkommande ledning för fiber. De övriga tre vita kablar är nätverkskablar som går från ett datauttag i ett sovrum, från ett datauttag i ett annat sovrum samt från ett datauttag i vardagsrummet.

Problemet är att alla dessa nätverkskablar möts i en och samma kopplingsdosa. Här har någon förmodligen tänkt fel. Men...

...hur löser jag det här nu på bäst och enklast sätt utan att riva, bila, dra om ledningar, etc...?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4491.jpeg
    IMG_4492.jpeg
    IMG_4490.jpeg
    IMG_4489.jpeg
    IMG_4488.jpeg

2. M
    Medlem · Sala · 501 inlägg

Marsman80

Medlem
    Du får nog förtydliga vad du vill ha hjälp men om du ska förvänta dig några svar. Den gråa ser dessutom inte ut att vara fiber utan snarare också vanlig nätverkssladd. Vill du koppla ihop dessa där de är nu?

3. Mattias Andreasson
    Medlem · 65 inlägg
    Är den tillräckligt stor för att täcka dosan skulle en sådan här nog vara snyggast, dom gjorda för våra dosor verkar bara ha två portar.

En lite enklare lösning är att sätta en utanpåliggande dosa som du borrar hål för kablarna i, sätter kontakter på kablarna och hänger router/switch på väggen och kopplar in allt i den.

• Laddar…
  4. nzsc
    Medlem · 458 inlägg

nzsc

Medlem
    I vanliga fall brukar man ha ett mediaskåp vid elcentralen där man har inkommande nätverkskabel. Denna ansluter man i gateway som i sin tur sprider ut nätverk till alla datauttag i bostaden.

Här är det lite annorlunda, så jag är naturligtvis ute efter en lösning som kan fungera på det här viset.

Jag vill ju ha nätverk i alla rum där datauttag finns ju.

5. Steeldragon
    Medlem · 74 inlägg
    Som tidigare är sagt så ser inte den grå ut att vara en fiberkabel alls.
    Så sätt en router och en switch på väggen och koppla in kablarna i dem så ska det nog funka sen.

6. nzsc
    Medlem · 458 inlägg

nzsc

Medlem
    Ok. Den gråa kabeln är vanlig nätverkskabel. Felskrivet av mig. Fiber finns i källare och därifrån förgrenas alla nätverkskablar till olika bostäder. Den gråa kabeln kommer från källaren in till bostaden.

Hur kan jag förgrena kablarna så att signalen skickas till de övriga tre datauttagen i min bostad?

Finns det någon slags utanpåliggande låda/box eller mediacentral som jag kan sätta upp och dölja router, switch och annat i?

Kan jag inte ha denna förgreningskontakt istället för gateway?

7. Steeldragon
    Medlem · 74 inlägg
    Du kopplar in den inkommande kabeln till en router och har den som DHCP-server. Alltså fördelar IP-adresser till dina prylar.
    Sen har du en kabel från routern till switchen. Från switchen kopplar du sen in de kablar som går vidare till övriga uttag i bostaden.

Utanpåliggande mediacentraler finns hur många som helst. Kolla valfri bygg- eller elhandel. Du kan ju t.o.m. köpa nåt litet skåp på IKEA och strunta i att motera baksidan. Eller snickra ett själv...

Det beror på vad du har för prylar i källaren. Du måste ha nåt som fördelar IP-adresser i bostaden. Den funkar säkert istället för en switch dock.

Redigerat 9 apr 2020 14:15
  8. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 636 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Det kan tilläggas att de flesta routrar har en inbyggd 4-portars Switch. Så har man mindre än 4 nätverksuttag behöver man inte en separat Switch.
    Man kan kontaktera kablarna direkt, men det är snyggare att montera en (patch)panel eller uttag (såsom någon skrev ovan), och koppla korta patchkablar mellan routern/switchen och panelen. På så vis behöver man inte dra ut kablarna direkt ur väggen genom nåt doslock eller liknande.

Edit: jag skulle väl säga att såsom det är draget hos dig är det normala, det vill säga att man drar alla nätverkskablar från alla uttag/rum till en central punkt, där också inkommande nätverkskabel/fiber finns. Så kan man sätta flera uttag där och koppla ihop allting med router/Switch. Man vill helst ett sådant stjärnnät där allting kopplas i en punkt, och slippa ha vidarekopplade switchar eller dylikt i olika rum. Då är det lättöverskådligt och lätt att ändra.

Redigerat 9 apr 2020 15:15
  9. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 636 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Om denna förgreningskontakt innehåller en switch kan den fungera, annars är den bara till för att kunna köra flera nätverkskablar i en kabel, om man behöver fler uttag ett rum men inte kan/vill dra flera kablar dit. Den sänker hastigheten betydligt då också.

Förutsatt att kablarna är korrekt dragna i väggen (inte böjda/ihoptrasslade eller liknande, så har du alla förutsättningar för ett snyggt, enkelt och välfungerande nätverk. Jag förstår inte hur din lägenhet skulle vara annorlunda dragen, snarare har du det vanligaste, vettigaste och normala sättet att dra nätverk.

10. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 494 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Håller med @lnilsson En router med 4 switchportar löser problemet. Blir ju t.o.m. en port över. ;)

Det låter lite som någon glömt planera för LAN och WiFi... Om man har chansen att dra kablar brukar man dra två till varje rum/uttag. Då blir det dock mera kablar till någon patchpanel vilket man inte placerar bar som helst. Sen vill man kanske ha fler trådanslutna prylar och kanske ett skåp att gömma grejerna i. :thinking:

Men 3 st Cat6 kablar är väl inte fel. ;)
    Jag skulle nog valt någon platt uttagsbox med uttagen nedåt och hittat på någon speciallösning för dosan som sticker ut. Sen en kabelkanal upp till en vit wifi-router på väggen.
    Eller en liten platt router utan antenner, en liten switch och sen en AP i något rum (USG, Unifi AP) som man kan gömma i en platt hemmasnickrad låda.:p

WIFi (AP/Accesspunkt) är oftast inbyggt i en router, ”konsumentrouter för vanligt folk”, Wifi-router.
    Man vill kanske inte ha AP och antenner sittande vid golvet utan högre upp, gärna strax under taket för att få bra täckning. Accesspunkter för wifi bör sitta något så när mitt i bostaden. Har man 3 rum kanske det inte spelar så stor roll. Mer än 2 väggar för Wifi signalen att ta sig igenom brukar dock sänka hastigheten rejält.

Det finns uttag med 4 portar men då kommer kablarna rakt ut. Är det standarddiameter på dosan eller är den större?
    Den här 4 portars dosan är väl inte så snygg med med en så sticker inte kontakter/sladdar rakt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.