Byggahus.se
Hej !
Hoppas det går att förstå den här beskrivningen.

Har ett hus från trettiotalet med väggar som ursprungligen ser ut som följande inifrån.

Pärlspont, Masonit, Spånskiva i rummen.

Ospontade entums brädor

Spånisolering i fack av kraftig kartong. varierar mellan 5 och 10 cm.

Luftspalt med tunn vertikal läkt för att hålla kartongen för isoleringen på plats som inte har kontakt med yttervärlden och viss missfärgning (kollat när jag tog upp inifrån)

Tjärpapp

Entums ytterpanel orginal. Mycket bra virke med mindre angrepp på vissa ställen i nederkant

Luftspalt

Asfaboard

Nyare Ytterpanel trä. Mycket bra skick.

Falu rödfärg.

Har fungerat bra tills för några år sedan då jag började märka dålig lukt vid väder lufttrycks och temperatur förändringar. Har trott att det haft att göra med annat och helrenoverat golv konstruktion på två utsatta ställen och installerat avfuktare under golv. Ingen speciell lukt i grunden längre.

Misstänker nu luftspalten

Funderat på att riva fasaden en bit i taget och göra om allt men ser framför mig att det kommer att ta väldigt lång tid och troligen kosta en hel del.

Läste några inlägg här om luftspalt och undrar om det är en rimlig ide att ta upp ventilationshål från den inre gamla ytterpanelen (ventilation finns mellan den inre och yttre) till luftspalten och låta den ventileras ut mellan dom två yttre lagren?