Nu har jag en fråga om hydroforen också. Ser ut som den på bilden. Släppte ut allt vatten och släppte ut luft för trycket var uppe på 4, vilket jag tror är för högt...nu har trycket gått ner till 3 efter att den tappades på luft och vatten. Vad bör trycket vara förresten?
men det gick inte att fylla på med nåt vatten alls, så pumpen slår igång i stor sett hela tiden. Vad gör man för att komma till rätta med detta?
Tack
men det gick inte att fylla på med nåt vatten alls, så pumpen slår igång i stor sett hela tiden. Vad gör man för att komma till rätta med detta?
Tack
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
3 bar är lågt som maxtryck på en hydrofor. Många pumpar kan leverera det dubbla och material och kopplingar till tappvattensystem är väl typade för 10 bar, hydrofortankar ca 6 bar. Så jag har svårt att förstå varför du skulle vilja minska trycket? Själv strävar jag att jobba mellan tillslag 3 bar och frånslag 5 bar.
Om pumpen slår av och på med mycket korta intervaller, brukar det vara så att luftnivån är för låg.
Varför är den isolerad, kondens?
Om pumpen slår av och på med mycket korta intervaller, brukar det vara så att luftnivån är för låg.
Redigerat:
Skulle inlett med att jag inte kan nåt om vvs...norrbottenstorpet skrev:3 bar är lågt som maxtryck på en hydrofor. Många pumpar kan leverera det dubbla och material och kopplingar till tappvattensystem är väl typade för 10 bar, hydrofortankar ca 6 bar. Så jag har svårt att förstå varför du skulle vilja minska trycket? Själv strävar jag att jobba mellan tillslag 3 bar och frånslag 5 bar.
ok, så jag ska få upp trycket istället? Eller är det inte relevant?
vad ska jag göra om luftnivån är för låg? Och vad betyder det att det knappt inte går att fylla på vatten?
vet ej varför den är isolerad...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Man brukar tappa ut ALLT vatten med elen avstängd till pumpen. Dvs öppna någon tappkran i absulta botten på hydroforen och låt det rinna ut (till ett avlopp hoppas jag). Det kan ta sin tid när det är "trycklöst". Vill du snabba på processen släpper du in luft i toppen.
Passa på att kolla vad tryckströmbrytaren är inställd på? Där kan du normalt ställa in tillslagstryck och differenstryck, eller frånslagstryck och differenstryck. Som sagt, 3-5 bar är en ganska ok arbetsdifferens.
Sedan stänger man alla ventiler igen och startar råvattenpumpen. Vid den starten är hydroforen fylld med luft och denna "kudde" pressas samman i och med att vatten flödar in. Vill man ha ytterligare lite mer luft får man lägga in lite med kompressor (om det finns en luftpåfyllningsnippel).
Det finns för övrigt ganska mångra trådar om hydroforinställningar
http://www.google.se/search?hl=sv&q...38,d.bGE&fp=f829c41dbecf4765&biw=1680&bih=959
Passa på att kolla vad tryckströmbrytaren är inställd på? Där kan du normalt ställa in tillslagstryck och differenstryck, eller frånslagstryck och differenstryck. Som sagt, 3-5 bar är en ganska ok arbetsdifferens.
Sedan stänger man alla ventiler igen och startar råvattenpumpen. Vid den starten är hydroforen fylld med luft och denna "kudde" pressas samman i och med att vatten flödar in. Vill man ha ytterligare lite mer luft får man lägga in lite med kompressor (om det finns en luftpåfyllningsnippel).
Det finns för övrigt ganska mångra trådar om hydroforinställningar
http://www.google.se/search?hl=sv&q...38,d.bGE&fp=f829c41dbecf4765&biw=1680&bih=959
Fick rådet att göra detta, låter det rätt eller missförstod jag?
stäng av pump och tillflöde av vatten.
släpp ut vattnet.
Tryck in luft med kompressor.
fyll på med vatten
spola vatten och se hur snabbt det går att få upp trycket.
gör om samma procedur två eller tre gånger. Då bör det ta ca 30 sek att få upp tycket till 4.
eller tror ni att detta låter helt galet? I sånt fall missförstod jag instruktionerna...
stäng av pump och tillflöde av vatten.
släpp ut vattnet.
Tryck in luft med kompressor.
fyll på med vatten
spola vatten och se hur snabbt det går att få upp trycket.
gör om samma procedur två eller tre gånger. Då bör det ta ca 30 sek att få upp tycket till 4.
eller tror ni att detta låter helt galet? I sånt fall missförstod jag instruktionerna...
Klicka här för att svara