Hej, har en pågående badrumsrenovering. De har gjort några smärre misstag, som satt kakel i fel ledd, skulle vara stående grönt, nu liggande och inte måttat 100 m Golvplattor installeras runt en avloppsöppning med kakelkryss och byggsmuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående kakelläggning med distanskryss på ett grått och vitt golv.
Skapa konto
Ett duschrum under konstruktion med vita och mörkblå kakelplattor, dränering, och plastspacers på golvet.
Skapa konto
ellan golv och vägg. Nu ser jag hur de satt golvbrunnen och blir fundersam.
Byggansvarig säger att de kan kompensera med 4000 + kakels kostnad för att de satt kaklet i fel ledd? Är det branschstandard? Och betr golvbrunnen, ser detta ok ut?

Åsa Lund
Går det att få upp hinken med vattenlåset ur brunnen?

• Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Ja, allt funkar och vid närmare inspektion gick det att ta ut ”hinken”

En slarvig skärning av en platta vid brunnen , det kommer bli synligt :(

• Gilla
Almedals och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller kompensation, så finns ingen "standard". Vid ett fel så är huvudregeln "gör om gör rätt". Men om kostnaden för att göra om är orimligt hög i förhållande till skadan av felet för beställaren, så kan entreprenören välja att koompensera ekonomiskt istället för att göra om.

Och då är frågan hur stor skada är det för dig (objektivt bedömt) att plattorna sitter fel. OM det vore ett fel som ex. kan värderas av en värderingsman "hur mycket lägre blir priset vid en försäljning", pga. felet. Då är det enklare, det finns ett objektivt värde att ta ställning till. Här är det nog mer att du inte har fått det som just du tänkt dig. Svårt att sätta ett värde på det.

Bilderna på brunnen visar inte på något uppenbart fel. Silen behöver inte vara centrerad över brunnen. Så länge det går att få upp vattenlåsinsatsen är det OK.

Lägg gärna upp en närbild ned i brunnen, så kan ev. mer gå att se.

• Gilla
rock_fc och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En slarvig skärning av en platta vid brunnen , det kommer bli synligt :(
jag hoppas att det är ett svart pennstreck, annars är det görom på den.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det ser ju inte klart ut - så den felkapade plattan vid brunnen kommer de väl ändå att byta ut får man hoppas. Trist med kaklet på fel ledd, har du skriftligt på din beställning? I så fall kan du säkert driva på dem om du orkar.

• Gilla
rock_fc
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det ser ju inte klart ut - så den felkapade plattan vid brunnen kommer de väl ändå att byta ut får man hoppas. Trist med kaklet på fel ledd, har du skriftligt på din beställning? I så fall kan du säkert driva på dem om du orkar.
Ja, jag har en tydlig skriftlig bygginstruktion som är signerad av bägge parter. Men det blir en försening på en vecka…utifrån ett vidare perspektiv så blir det både kostsamt och slöseri med resurser.

rock_fc rock_fc skrev:
Hej, har en pågående badrumsrenovering. De har gjort några smärre misstag, som satt kakel i fel ledd, skulle vara stående grönt, nu liggande och inte måttat 100 m[bild] [bild] [bild] ellan golv och vägg. Nu ser jag hur de satt golvbrunnen och blir fundersam.
Byggansvarig säger att de kan kompensera med 4000 + kakels kostnad för att de satt kaklet i fel ledd? Är det branschstandard? Och betr golvbrunnen, ser detta ok ut?
Det kaklet ska ju absolut vara stående. Går de med på att göra om det?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
plattan vid brunnen kommer att synas att d ekapat i.. be dem byta denna, sen tycker jag det ser konstigt ut med att brunnen sitter som den gör mot plattorna? inte änns nära symetriskt.

• Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Razerstar Razerstar skrev:
plattan vid brunnen kommer att synas att d ekapat i.. be dem byta denna, sen tycker jag det ser konstigt ut med att brunnen sitter som den gör mot plattorna? inte änns nära symetriskt.
Nej, det är inte hundra. Jag ska se hur det blir efter fogning.

Det där kan inte va ett seriös företag, riktigt illa kaklat vid brunnen framförallt!

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det ser inte klokt ut med det gröna kaklet liggande. Hoppas verkligen att de sätter om det, utan kostnad för dig

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Inget svar från entreprenören?

• Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inget svar från entreprenören?
Jo, jag fick precis ett svar. De ersätter som alternativ med 8000kr alt löser enligt skriftligt precis som det var beställt från första början. Tur att jag valde en seriös leverantör. Nu ska jag välja lösning utifrån önskemål, miljöpåverkan och plånbok

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.