Byggahus.se

Fråga om gips och smyg vid fönster

1. D
    Medlem Nivå 2
    Bor i ett nybyggt Myresjöhus där nedervåningen är färdigställd och håller nu på med ovanvåningen (snedtak) Alla säger att man inte ska skarva gips vid fönster/dörrar, varför inte? I mitt fall med snedvägg bredvid fönsterna i kortsidan så blir det väldigt svårt att skarva skivorna ovanför fönstret, är det ok att ha en separat skiva ovanför fönstret och på sidorna?

2. olni65
    Medlem Nivå 5
    Trähus rör sig (expanderar vid fuktighet (=sommaren) och drar ihop sig när det blir torrare (=vintern)). Lägger du skarven vid fönstret/dörren ökar sannolikheten för att gipsskivorna, fästa på trät under, också rör på sig och du får springor med tiden.

3. D
    Medlem Nivå 2
    Kan förstå det, men man har ju ändå skarv lägs med hela dörren/fönstret (svårt annars) så i mitt fall känns det svårt och onödigt pilligt att försöka få skivan över fönstret att hänga i hop med skivan på snedtakssidan, att få skivan upp i ett stycke känns svårt. Är det extra pilleriet motiverat?

4. olni65
    Medlem Nivå 5
    Tanken är att man inte ska ha skarv längs dörren/fönstret, utan istället sätta skarven mitt 'på' dörren/fönstret. Tänker man på hur reglarna står vid dörrar/fönster, så har du oftast iallafall två reglar från golv till tak som 'omringar' dörren/fönstret. Lägger du dessutom gipset med kanten där så följer du regeln, och du måste spika dit en extra regelbit för att fästa gipsplattan ovanför dörren i.

Därmed har du två reglar som kan rör sig oberoende av varandra, och voilà dina sprickor. När jag har satt gips kring dörrar och fönster har jag sågat ur (med mindre, fin, fogsvans) urtag för fönster och dörrar innan eller ibland efter att jag satt upp gipsskivan. Men så har jag bara raka väggar också. :)

5. D
    Medlem Nivå 2
    Vid fullstora väggar och utan snedtak så är detta givetvis rätt sätt. Men jag menade mer specifikt i mitt fall med snedtak då jag har ca 50mm utrymme ovanför högerhörn på fönstret till snedtaket.
    I de faktaböcker jag läst säger att man vid dörröppningar/fönster ska sätta gipset i den regel som gå på högersida och sedan den extra kortling som går upp mitt i dörröppningen. Sedan en annan bit från vänster Gipsskivan ser då lite ut som ett upp och nervänt L. Är detta vad du menar?

6. olni65
    Medlem Nivå 5
    Jag är inte riktigt med på vad du menar. Har du en bild?

7. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
  8. D
    Medlem Nivå 2
    Har ritat en bild där jag ritat ut fönster och takstolar, tar gärna emot tips på hur gipset ska monteras med dessa förutsättningar, behövs t.ex extra reglar?

9. olni65
    Medlem Nivå 5
    Jag var inne på att visa just den länk som ByggaNytt visar, men avstod då jag tyckte du fattat hur principen var om man hade raka väggar.

Det som ställde till det för mig var att jag såg dina snedväggar som börjandes ovanför fönstret, in i rummet. Inte bredvid fönstret som jag nu förstår att det är.

Hade jag satt gips här, hade jag gjort följande.

Jag utgår från att du har reglar som sitter ungefär på följande sätt. Jag har i bilden markerat dem med blå färg. Sedan hade jag skurit till en gipsskiva så att den fått formen av den gröna figuren, och satt dem på reglarna som visas.

I princip får du ju den bild som ByggaNytt visar, men med ett snett hörn för att anpassa dig till snedväggen. Det låter enkelt, men jag tror faktiskt att det borde vara ju så enkelt. Eller så är det fortfarande något som jag inte har begripit... :)

10. D
    Medlem Nivå 2

Jo du har fattat helt rätt men det är så att den biten som är beskuren pga snedtaket i övre högra hörnet är lite väl stor i bilderna. I verkligheten är den ca 5 cm bred på smalaste stället, vilket gör att jag tvekade på att den skulle kunna monteras på det sätt du beskriver utan att gå sönder. ´

Sedan fattas ju regel mitt ovanför fönstret. däremot finns det under fönstret vilket min bild tyvärr inte visar. Men det går ju att sätta dit om det behövs. Har redan byggt på med extra reglar för biten som ska sitta under fönstret, då bitarna på sidorna täcker hela regeln som du visar i den bild.

11. D
    Medlem Nivå 2
    Har gjort en ny bild för att visa hur jag tänker nu, markerat gipsskivor i grönt/blått samt nya/extra reglar i rött. Reglar som fanns från början är svarta. Att svarta och röda reglar syns igenom gipsen är endast för att visa hur det ser ut bakom!

12. olni65
    Medlem Nivå 5
    Gör så här då. Montera dit regel i mitten så du kan fästa gipset ovanför fönstret. Sedan skär du till en gipsskiva så att den följer snedtaket, men strunta i fönstret för tillfället. Sedan skruvar du dit den. När skivan är på plats, sågar du försiktigt ut hålet för fönstret.

Då slipper du oroa dig för att den knäcks på 5cm-stället.

Dessutom tycker jag att du ska låta den gå in under fönstret också, vilket ju blir effekten om du följer ovanstående råd.

I bilden är skivan grön, det ljusare gröna det du tar bort genom att såga via lila-streckade linjer.

13. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Mycket bra förslag ovan och så brukar jag också göra vid fönster/dörrar d.v.s. upp med i stort sett hela skivan, fram med en gammal/billig fogsvans och såga gips horisontellt sedan fram med gipskniven och skär lodrätt - knäck till!

Såga utegips:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg

14. D
    Medlem Nivå 2
    Tack men det här gäller insidan!

15. H_L
    Medlem Nivå 6
    Precis samma princip kan användas även för insidan.