Byggahus.se

Fråga om fuktspärr i kök

1. H
    Medlem · Jönköping · 45 inlägg

henrikrosen

Medlem
    Vi har rivit ut hela köket och lagt namniatgolv på den befintliga korkmattan. Det är en bit runt vatten och avlopsrören som är öppet och bara betong runt om. Rörkrökaren som var förbi igår och krökte rören så de passar nya köket tyckte jag skulle fylla igen med lättbetong och något tätmedel, mins inte vad han kallade det. Han rekomenderade också att vi skulle täta mellan golv och vägg hela vägen under diskbänken och där vi har diskmaskinen.
    Jag hade tänkt att försöka täta hålen där rören kommer in i kökskåpet också.

Hur skulle ni göra?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 096 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Fråga om fuktspärr i kök

Jag har inte tätat något alls i köket men så här några år senare kan jag väl tycka att det är en rätt bra idé. Jag skulle då utföra tätningen så att vatten inte kan rinna bakåt/nedåt utan bara rinna ut på golvet. Tätning mellan vägg och golv samt vid rören låter således som en bra idé.

3. H

henrikrosen

Medlem

Fågan är då vad jag skall använda att täta med? Har föresten köpt en sådan där skiva att ställa diskmaskinen på så där behövs väl inget mer gissar jag.

4. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Absolut bästa och enklaste är att köpa en stuvbit plastmatta som man låter gå ut ca 50cm på golvet och viks upp ca 10, denna döljs sedan helt av inredningen. Skall man göra det "typgodkänt" skall du även ha en (godkänd) diskmaskinsbalja. Runt ev avlopssrör tätar du med våtrumssilikon

5. H

henrikrosen

Medlem

Jag köpte något som kallas för läckskydd för diskmaskin hos Elon. Fattade som att det skulle vara godkänt.

Man behöver altså inte fylla igen runt där rören går upp ur betonggolvet. Det var ju inte gjort något sådan innan.

Skall se om jag kan få tag på lite plastmatta och få till på ett snyggt sätt.

6. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Vi som håller på och renoverar hela huset använde tätskiktet som vi skall ha i badrummet och tätade runt rör samt längs vägg/golv.

/ PJ

7. H

henrikrosen

Medlem

Jag kanske blir helt idotförklarad nu men vad tätskiktet för något? Är det silicon eller något annat.

8. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem

Det är gummimassan du applicerar på väggar och golv i våtrum innan du kaklar.

9. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Ta en promenad in till ditt försäkringsbolag. De har råd och anvisningar hur man vattensäkrar sitt hus. Dessutom får man ofta en lägre premie om man vattensäkrat huset.

Läckage från diskmaskin, automatiskt avfrostande kyl/frysskåp samt de populära skåpen med ismaskin i är bland det vanligaste att få vattenskador av.

Tartan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.