Hej,
Vi har ett uterum ("Willab Vinterträdgård Plus") där vi har en luftluftvärmepump installerad + elektrisk golvvärme i betonggolvet. Har kört pumpen under året, men har aldrig riktigt kollat vad den förbrukar, men nu har ju det blivit ganska intressant.. Uterummet är 20 kvm invändigt.
Vi har haft golvvärmen på 15 grader konstant under vintern och sedan har vi värmt på med luftpumpen till ca 20-22 grader när man vill sitta i rummet. Det har fungerat väldigt bra och kombon med golvvärmen gör att betongplattan aldrig känts kall. Under vintermånaderna så använde vi pumpen i princip morgon till kväll och stängde av den under natten.
Tog precis ut en "energiförbruknings-rapport" i appen för luftpumpen (se bild + PDF för spec på pumpen) och jag ville bara kolla om det ser korrekt ut som rapporten visar? Under vintermånaderna JAN-MARS 2022 så förbrukade vi ca 25-30 kWh per månad, enligt rapporten. Låter det lite eller låter det mycket (kan jag lita på den förbrukningen, jag vet inte vad som är normalt)?
______
Sen fråga 2) Golvvärmen i betonggolvet (elektrisk).
Vad är mest "energieffektivt" — att ha golvvärmen på dygnet runt på samma värme ca 14-15 grader ELLER värma på golvet till ca 22-23 grader under nattetid (när elen är som billigast) och sedan sänka värmen dagtid till ca 10 grader (så att golvvärmen i princip stängs av tills tempen i plattan sjunkit) och sedan höjer man tempen till natten igen?
Jag tänker att den isolerade betongplattan (300mm) borde kunna behålla värmen hyfsat under dagen om jag värmer den lite extra under natten... så om jag sänker den till ca 10 grader dagtid så borde inte golvvärmen dra något när det är som dyrast? Vad tror ni?
/ Frederik