Byggahus.se

Fråga om att lägga klinker

1. P
    Medlem · 7 inlägg

PuttProblem

Medlem
    Jag tänkte lägga klinker på golvet i hallen och köket. Nu visade det sig att under plastmattan så ligger det spånskivor och under där golvvärme.

Om jag förstått det rätt så är det inte lämpligt att lägga klinker på spån-skiva. Lägga dit en massa gipsskivor verkar vara för jobbigt så här på sommaren så då undrar jag om man kan lägga direkt på plastmattan?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 126 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Fråga om att lägga klinker

Nej.

Du måste ha ett dött material under klinkerplattorna. Gips mao.

3. P
    Medlem · 7 inlägg

PuttProblem

Medlem

Ursäkta min okunnighet men är inte en plastmatta relativt död?

Vad händer om man kör på plastmattan?
    Jag har kollat och om jag lägger en gipsskiva på spånplattan så tror jag att det blir så högt att dörrarna ej går att öppna.

Vad göra ??

4. MathiasS

MathiasS

Medlem

När du lägger keramik på golv har du ett par saker att ta hänsyn till:

1. Underlaget måste vara stabilt, dvs golvet får inte svikta. För att det skall bli bra skall bärigheten motsvara en golvspånskiva på bjälklag cc30. Det finns många konstruktioner som motsvarar detta - hur ser det ut hos dig?

2. Lägger du keramik och fix på ett levande material som ändrar storlek vid temperatur och fuktförändringar så kommer plattorna med tiden att lossna. Detta är skälet till att du inte lägger keramiken direkt på spånskivan. En plastmatta är inte heller lämplig - den är inte helt stabil och plötsligt kanske den får för sig att släppa från underlaget - då kommer dina plattor att lossna/spricka.

Betong, ett tjockt lager fiberspackel eller gips är exempel på bra underlag för klinkerplattorna. Det kan vara lite jobbigt att få dit, som hos dig, men det är egentligen ingen ide att chansa på att det håller ändå, det är bara en tidsfråga innan du får göra om jobbet.

Kanske går det bra att ta bort mattan och sedan lägga renoveringsgips som bara är 6mm tjock - jag törs inte säga att det kommer att hålla bra, själv har jag använt golvgips där jag lagt klinker.

5. S
    Medlem · 205 inlägg

Sonander

Medlem

Platsmattan i sig är ett dött men mjukt matrial, så den kommer att röra sig med golvet under.

6. S
    Medlem · 205 inlägg

Sonander

Medlem

Så gjorde jag i hallen och jag har inte sett några konstigheter, det är ju trotts allt inte ett våtrum

7. MathiasS

MathiasS

Medlem

Ibland är det inte så dött som man kan tro under mattan, tex i källare..... ;)

8. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

om jag var dig skulle jag riva bort plastmattan, sen bygga som nedan

klinker
    flytspackel (fiberarmerat, viktigt)
    armeringsnät (skjuter du fast med klammer bara)
    primer (2 lager minst)
    spångolvet (det som ligger idag)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.