Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fråga om ansluta dagvatten/dränering till befintliga betongrör

1. C
    Medlem · 91 inlägg
    Hej för att kort sammanfatta. Bor i ett enplans 60-tals hus, platta på mark med orginal dagvattenrör. Har en i stort sett torr tomt förutom på ett ställe. Det är vid en stuga på tomten med 15 kvm takyta. Stugan saknar riktig takavvattning med tillhörande dagvattenrör och anslutning till husets. Vattnet rinner alltså bara ner på backen precis intill stugan. Det sluttar från grannens tomt mot min. Så kommer nog en del grundvatten till mig på det hörnet av tomten.

Det är dränerat kring hela huset i etapper av förra ägaren men utan dräneringsslang mig veterligen. Förmodligen har den dräneringen givit önskad effekt då.

Det blir en del vatten kring stugan som ligger 3m från huset och precis vid gränsen mot grannen. Vill få det torrare där då det är en passage som används en del. Vi ska även grusa där när vi ändå håller på.

Mig veterligen fungerar dagvattenrören till huset men säkert inte lika bra som modernt dito. Ska också nämna att jag ska låna en sån där rensgrej och spola rören och kolla så jag inte stöter på trubbel innan jag börjar.

Att dränera om hela fastigheten just nu när jag inte har några problem som påverkar huset är inte aktuellt utan min fråga är:

1. Är det relativt riskfritt att installera en takavvattning till stugan och koppla på till husets befintliga betongrör.

2. För att kunna ansluta dagvattenrör från stugan kan man gräva upp hela betongröret som sticker upp genom marken och ersätta/ansluta ett i plast och koppla på den vägen med nytt?
    Eller kan jag kapa det 20-30 cm under marken och där skjuta i plaströr och koppla på(stycket som skjuter upp över mark är 50cm totalt till 90 graders böjen)? dvs behöver jag inte gröva upp hela den rörbiten.

3. Är det brukligt eller okej att lägg 2-3 m dräneringsslang dessutom i detta område och koppla på till dagvattensystemet. Helst ska väll dränering och dagvatten gå i separata rör till brunnen? Eller är det relativt riskfritt att göra en sån fix? Vet ju att folk gör det men eftersom jag har en äldre anläggning så tvekar jag. Vill ju inte att nåt slammar igen eller liknande.

4. Ska dagvattenrören ligga i sand eller går det lika bra i grus? Vilken storlek då?

5. Antar djupet på dagvattenrören till stugan inte är lika viktigt som på huset men. Kan dom ligga på 20-30 cm djup????? (Husets rör ligger på 50 cm djup)

Ska ta bilder och lägga upp imorgon. Tilläggas bör att jag är helt NOVIS på dränering även om jag vet hur man i teorin gör en del av momenten men vill gärna få lite expertis här då jag tvekar på mina grannar och bekantas tips i vissa fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.