Byggahus.se

Fråga Luft/vatten värmepump.

1. L
    Medlem Nivå 5
    Hej på er.
    Idag har vi en elpanna som värmer varmvattnet samt de vattenburna elementen. Huset har även ett från/till luft system på vinden men en roterande luftvärmeväxlare som är helt ny.

Problemet är att de vattenburna elementen inte fungerar som det ska och det blir ganska dyrt att värma dom med el så vi har dom avstängda. Förra ägaren har dessutom satt in en luft/luft värmepump som komplement.

El pannan är sedan huset byggdes (1980) och kan paja när som helst, när den väl ska bytas ut vill jag hitta ett bra alternativ till elpannan, kan man då installera en luft/vatten värmepump som kan använda befintliga vattenelement? Vad för aggregat är bäst just nu?

Detta är en djungel ��

2. L
    Medlem Nivå 5
    Om man tittar på en Thermia:
    http://www.thermia.se/produkter/thermia-atria-optimum.asp

Det står att kompressorn sitter i inne enheten, då är frågan hur mycket den låter..... Vi har endast möjlighet att placera den i hallen och på andra sidan väggen är ett sovrum, skulle det funka eller stör kompressorn för mycket?

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Det var väldigt underligt! Jag har en sådan och kompressorn sitter ute.... Ring installatören och prata med dem. Jag hade samma förutsättningar som du och är mycket nöjd med bytet!

4. L
    Medlem Nivå 5
    Ok. Intressant :)

Den enhet som sitter inne, låter den mycket eller är den lika tyst som en elpanna?

5. O
    Medlem Nivå 12
    Men har du verkligen en Thermia Atria Optimum. Thermia har sina kompressorer i innedelen vilket dom haft hela tiden till skillnad från konkurrenterna som ofta har den i utedelen. Nackdelen att ha den ute är att då måste man köra radiatorvattnet ut och vid strömavbrott så riskerar det frysa om man inte har glykol i radiatorsystemet.

Jag har en Thermia Atria och den har kompressorn i innedelen och ja den hörs lite. Man måste vara noggrann och se till att man har flexibla anslutningar mellan inkommande och utgående rör till enheten för att minska bullret.
    Men allt är relativt vissa tycker en kyl låter och vissa störs inte alls.

6. O
    Medlem Nivå 12
    Inget kan bli tyst som en elpanna eftersom det finns rörliga delar i kompressorn så visst det låter, men inget som stör mig.

7. L
    Medlem Nivå 5
    Ok, men hur är det med de luft/vatten värmepumpar som har kompressorn ute, hur mycket låter innedelen då?

8. G
    Medlem · Nivå 7
    Hej, det gick lite fort där...jag tittade på bilden, läste inte texten. Jag har en thermia Atec och där är kompressorn ute.,

9. G
    Medlem · Nivå 7
    Innedelen låter inte mer än att man hör då den varvar upp cirkulationspumpen vid kompressorstart, den lugnar snabbt ner sig men jag skulle nog störa mig! Det går dock att ställa max tillåten hastighet på den.