Hej! 👋

Fråga kring golvvärme på oisolerad betongplatta i 70–80-talshus

Jag är medveten om att detta ämne ofta väcker starka åsikter, men jag vill gärna ställa en öppen fråga till er som har praktisk erfarenhet.

Finns det någon här som har ett hus från 1970–80-talet med oisolerad platta på mark och vattenburen golvvärme installerad direkt på plattan? Jag är nyfiken på om ni har upplevt:
• Ökade uppvärmningskostnader, med tanke på att en del menar att värmen riskerar att ledas ner i marken utan isolering.
• Fuktproblem i syllar, reglar eller väggar till följd av att plattan värms upp kontinuerligt.

I vårt hus saknas fuktspärr (syllpapp) under reglarna, förutom längs ytterväggarna. Jag har hört olika synpunkter på det här – vissa menar att det inte är något problem så länge man har jämn inomhustemperatur, bra ventilation och god dränering runt huset. Andra hävdar att man bör regla upp golvet och använda fläktventilation, vilket jag personligen upplever kan öka risken för fuktbildning om det inte görs rätt.

Så:
Har ni golvvärme på oisolerad platta? Hur har det fungerat för er i praktiken? Har ni märkt av något som påverkat komfort, energiförbrukning eller fuktsäkerhet?

Alla erfarenheter och reflektioner uppskattas! ☀️

BirgitS
S Sandra Almqvist skrev:
Ökade uppvärmningskostnader, med tanke på att en del menar att värmen riskerar att ledas ner i marken utan isolering.
Det är inte bara vad "en del menar" utan det är vad man kommer fram till när man testar och som är enligt fysikens lagar.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.