Hej,

Beskrivning:
Jag har en en luftvärmepump på utsidan som försörjer en äldre kombipanna, CTC EL-COMBI från 1985. Luftvärmepumpen står till 95% för jobbet men jag kan vid behov stödja med EL genom att vrida på kombipannan. Så i dagsläget fungerar kombipannan mestadels som "tank" mellan luftvärmepump och radiatorer.

Öppet --> slutet expansionskärl
Idag är det anslutet ett öppet expansionskärl som står på vinden. Jag vill ta bort det öppna expansionskärlet och istället montera in ett slutet expansionskärl nere i källaren.

Hur det är kopplat i dagsläget (öppet system)
Radiatorerna är kopplade på en egen "slinga" mot kombipanna med framledning(punkt 3) och återledning(punkt 4). På denna slinga, vid returen sitter även cirkulationspumpen.

Expansionskärlet är kopplat på, vad jag tror egen "slinga" mot kombipannan, där en ledning, expansion(punkt 1) leder upp till ett litet element(skall tas bort) och till expansionskärlet. Från det lilla elementet går motsvarande retur in i oblandat värmveatten/retur expansion (punkt 2).

Fråga! (önskar byta till slutet system)
  • Är det två slingor som går till samma vatten(tanken) i kombipannan, ena är aktiv med cirkulationspump och andra är mer passiv(utan cirkulation, såvida ej övertryck)?
  • Var skall jag ansluta röret till ditt nya (slutna) expansionskärlet?
  • Hur skall jag hantera rören från kombipannan expansion (punkt 1) och oblandat värmveatten/retur expansion (punkt 2).
  • Påfyllning av system är i dagsläget anslutet till röret som leder till expansionskärlet, var skall det placeras framöver, spelar det någon roll?

(det lilla elementet före det öppna expansionskärlet skall tas bort)

• Äldre CTC EL-COMBI kombipanna från 1985 med rörinstallationer, placerad i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel med text om expansionssystem, inklusive instruktioner på flera språk för värme och vattenanslutningar i en kombipanna.
    Skapa konto
  • Diagram för CTC EL-COMBI panna med numrerade anslutningspunkter, visas genom snedställd visning bakom rör.
    Skapa konto
B
K KristianJ skrev:
Fråga! (önskar byta till slutet system)
  • Är det två slingor som går till samma vatten(tanken) i kombipannan, ena är aktiv med cirkulationspump och andra är mer passiv(utan cirkulation, såvida ej övertryck)?
  • Var skall jag ansluta röret till ditt nya (slutna) expansionskärlet?
  • Hur skall jag hantera rören från kombipannan expansion (punkt 1) och oblandat värmveatten/retur expansion (punkt 2).
  • Påfyllning av system är i dagsläget anslutet till röret som leder till expansionskärlet, var skall det placeras framöver, spelar det någon roll?
Om det är nån slinga så har du glykol i slingan mellan värmepumpen och pannan. Du borde du se ett exp/påfyllnadskärl till den här. Jag tror inte du har anslutit värmepumpen på det här sättet, men kolla det. Jag tror du har ett och samma system, inte separerat av en slinga.

Exp kärlet bör anslutas nånstans på returledningen. Rör till gamla exp kärlet hade jag kapat och pluggat, när du tar det ur drift.

Påfyllning spelar ingen roll, vanligt att man tar kallvatten, men ibland ser jag vv också. Är väl bara att ansluta där det är närmast mellan rören. Det spelar ingen roll vart man fyller på, och man kan hålla rören mycket klena. 12mm räcker. Men påfyllningsventilen bör man märka upp tydligt.

Kör du med fast temp efter värmepumpen, eller varierar den med utetempen?

Förvärmer varmvatten i pannan och slutvärmer i vvb? Eller växlar värmepumpen mellan varmvatten och radiatorkretsen. Eller hur gör ni?

Runt 10% av systemvolymen är tumregeln för slutet expkärl.

Ett tillägg, när du byter till slutet kärl måste du ha en säkerhetsventil. Den kan med fördel monteras där expantionsledningen sitter nu.

• Gilla
KristianJ
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om det är nån slinga så har du glykol i slingan mellan värmepumpen och pannan. Du borde du se ett exp/påfyllnadskärl till den här. Jag tror inte du har anslutit värmepumpen på det här sättet, men kolla det. Jag tror du har ett och samma system, inte separerat av en slinga.

Exp kärlet bör anslutas nånstans på returledningen. Rör till gamla exp kärlet hade jag kapat och pluggat, när du tar det ur drift.

Påfyllning spelar ingen roll, vanligt att man tar kallvatten, men ibland ser jag vv också. Är väl bara att ansluta där det är närmast mellan rören. Det spelar ingen roll vart man fyller på, och man kan hålla rören mycket klena. 12mm räcker. Men påfyllningsventilen bör man märka upp tydligt.

Kör du med fast temp efter värmepumpen, eller varierar den med utetempen?

Förvärmer varmvatten i pannan och slutvärmer i vvb? Eller växlar värmepumpen mellan varmvatten och radiatorkretsen. Eller hur gör ni?

Runt 10% av systemvolymen är tumregeln för slutet expkärl.
Hej,

Det stämmer, ingen glykol i egen slinga utan samma vatten rör sig genom värmepump, pannan och radiatorerna. Alltså ett och samma system. Det jag menar med "slinga" slarvigt uttryck är en ledning(fram- och retur) till radiatorerna från pannan och en ledning (expansion och retur expansion) från pannan.

Ansluta nya expansionskärlet på returledningen, check! Tack! :) spelar det någon roll om det ansluts före eller efter cirkulationspumpen?

Expansion och retur expansion skall alltså pluggas? Dessa "uttag" till pannan är kopplade till samma tank/vatten som framledning och retur?

Påfyllning, check, Tack! :) (i dagsläget kan jag välja varm eller kallvatten) - kommer koppla där det är närmast.

Jag kör med fast temperatur och reglerar från värmepumpen manuellt.

Gällande varmvatten så förvärmer den i pannan och slutvärmer i VVB - det är en helt egen slinga ;)

D Daniel 109 skrev:
Ett tillägg, när du byter till slutet kärl måste du ha en säkerhetsventil. Den kan med fördel monteras där expantionsledningen sitter nu.
Tack!

Har kikat och tänkte köpa ett sådant paket med säkerhetsventil, manometer och "avluftare" :)

B
K KristianJ skrev:
Expansion och retur expansion skall alltså pluggas? Dessa "uttag" till pannan är kopplade till samma tank/vatten som framledning och retur?
Alltså du har väl bara ett rör till expansionskärlet på vinden? Är det flera rör så låter det som rören används som retur från nån eller flera radiatorer?

På din beskrivning så låter det som fram och retur är förbundet och att ett rör går till öppna kärlet. Det låter som en kortslutning? Känns märkligt.

Det kanske är lättare att kapa röret närmare expkärlet och plugga där.

Känns dumt att ha rör i drift som potentiellt kan börja läcka.

B BSOD skrev:
Alltså du har väl bara ett rör till expansionskärlet på vinden? Är det flera rör så låter det som rören används som retur från nån eller flera radiatorer?

På din beskrivning så låter det som fram och retur är förbundet och att ett rör går till öppna kärlet. Det låter som en kortslutning? Känns märkligt.

Det kanske är lättare att kapa röret närmare expkärlet och plugga där.

Känns dumt att ha rör i drift som potentiellt kan börja läcka.
Det finns två rör som går upp till vinden men bara ett som ansluter till expansionskärlet.

Nr. 1 går upp till ett till expansionskärlet med ett litet avstick på vägen dit till ett litet element. Från det lilla elementet går en retur som ansluter Nr. 2. Här är det noll cirkulation till det elementet vilket är rimligt då ingen cirkulationspump är anslutet(till den ledningen).

Nr. 3 är framledning till radiatorer och Nr. 4 är retur från radiatorer. Här är det cirkulation då cirkulation då cirkulationspumpen är ansluten.

Sannolikt skall jag koppla nya slutna expansionskärlet till returen i närheten av cirkulationspumpen.

Men vad gör jag med gamla rören till gamla öppna expansionskärlet? Alltså anslutning Nr.1 och Nr.2? Rören skall ju inte gå upp till vinden men behöver jag koppla i samman dessa i källaren på något sätt eller är det bara att plugga?

• Ritning av pannan med markeringar för olika anslutningar och delar, numrerade från 1 till 10.
    Skapa konto
  • Svart bruksanvisning med vit text, innehållande termer som "Expansion", "Primär retur", "Kallvatten", och "El. anslutning", delvis skuggad.
    Skapa konto
Övertrycksventil till ett och expansionskärl till två är lämpligt.

• Gilla
KristianJ
  • Laddar…
Enligt bruksanvisningen rymmer pannan 136 liter om det kan vara till någon nytta för val av expansionskärl. Den inbyggda vv-beredaren rymmer 105 liter, men det påverkar knappast expansionen.
Jag funderar på att komplettera min (likadana) panna med värmepump. Törs jag fråga mellan vilka anslutningar din värmepump är kopplad till pannan?

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Enligt bruksanvisningen rymmer pannan 136 liter om det kan vara till någon nytta för val av expansionskärl. Den inbyggda vv-beredaren rymmer 105 liter, men det påverkar knappast expansionen.
Jag funderar på att komplettera min (likadana) panna med värmepump. Törs jag fråga mellan vilka anslutningar din värmepump är kopplad till pannan?
Tack!

Självklart, här är värmepumpens framledning kopplad till returen på pannan. Det är nog rätt smart för då kan man ställa panna på säg 30 grader och värmepumpen på 40 grader. Skulle värmepumpen inte orka kickar pannan in på 30 grader och förhindrar att ledningarna/pumpen skulle frysa på utsidan.

Framledning på pannan går ut till radiatorerna och returen från radiatorerna går åter till värmepumpen.

D Daniel 109 skrev:
Övertrycksventil till ett och expansionskärl till två är lämpligt.
Tack!

Kan man placera expansionskärlet på golvet eller behöver den vara placerad över pannan rent höjdmässigt?

Man behöver alltså inte ha någon förbindelse/cirkulation mellan nr 1 och nr 2 medelst rör på utsidan av pannan?

Nej, det behövs ingen förbindelse.
Expansionskärlet kan placeras när det finns utryme.

• Gilla
KristianJ
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det behövs ingen förbindelse.
Expansionskärlet kan placeras när det finns utryme.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.