Fråga från nybörjare om golvvärme

475 läst  9 svar

  1. U
    Medlem Nivå 2
    Hej jag bor i en liten villa ute på landsbygden i Skellefteå kommun, dvs relativt långt uppe i norr, idag värms huset upp av en luftvärmepump, jag skulle vilja byta ut denna mot någonting annat. Då jag tycker väldigt mycket om golvvärmen jag installerade i garaget så sneglar jag på det även denna gång, huset jag bor i har allt annat än en öppen planlösning men ett rum är kanske 4x6 meter (vardagsrummet) och i köket är golvytan 2x3 och hallen ungefär lika stort som köket, det är väldigt golvkallt så jag har tänkt bryta upp hela golvet och ta fram bärlinorna och isolera på nytt, är en ventilerad grund i huset. Givetvis kolla upp ev mögel och röta.

    Till min fråga,

    har ni några allmänna bra tips på vad jag ska hålla utkik på?? Allmänt händig och envis gds människa men ny på denna typ av jobb. Så lite guidning är allt som önskas

    Hur tjock isolering bör jag lägga för att golvvärmen ska komma till sin fulla rätt??

    Om ni skulle få fria händer, hur skulle ni isolera en torpargrund??

    Har ingen vattenburen värme så det blir direktverkande el. Vilken elslinga är mest energieffektiv?? Jag har funderat på t2röd i vardagsrummet och t2 blå till kök och hall. Eller finns det någon bättre kabel tillgänglig??

    Fantiserar om golvspånskiva ovanpå bärlinorna, ska man sedan lägga en 6mm reflektorskiva, sedan gjuta in det i flytspacklet sedan rakt på med ett laminatgolv eller ska man lägga en kondensplast mellan?? Eller skulle ni rent av göra på något helt annat sätt??

    Ja som ni ser så är jag en man med många frågor, men frågar man inget så får man ju aldrig något veta. Alla goda råd är välkomna.
     
  2. J
    Bannad · Nivå 10
    Då får du abonera på Bergeforsens eller Forsmo kraftverk , det kostar skjortan att ha EL-golvvärme i ett helt hus .
    En L/L - VP till kanske är bättre och även isolera golvet
     
  3. J
    Husägare · Nivå 8
    Men vill du lägga elektrisk golvvärme för komfort så rekommenderar jag att du isolerar och lägger golvspån. På detta lägger du sen T2 Reflecta. Reflecta-skivan är spårad, i spåren lägger du T2 Röd. Du kan sedan lägga golv direkt på denna yta utan flytspackling (den är gjord för det). Reflectaskivan är 13mm hög så under köksskåp etc. lägger du vanlig golvgips så du får samma nivå. Behöver du mer hjälp så bifoga gärna planritningar/skisser.
    Tekommenderar endast T2 blå i hall, wc, badrum, dock aldrig under brännbart underlag, typ laminat (även om det är tillåtet).
    En billigare lösning är EBECO FOILKIT.
     
  4. U
    Medlem Nivå 2
    Jag har golvvärme i garaget, då jag själv byggde garaget (8.4x9.6 och 4 meter takhöjd) så blev det att jag missade att sensorn till golvvärme skulle gjutas ner i plattan så blev det en nödlösning med en vanlig luft sensor som dessutom sitter mellan portarna men dock inställd på 10 grader men det är typ 17-19 grader inne i garaget ändå så är det knappast en optimal lösning och ändå så den drar typ 8 tusen kwh /år så borde inte huset kräva mer än garaget då det dessutom är mindre. Så därför så har jag tänkt sätta in elslingor i huset på undervåningen för uppvärmning.

    Så jag undrar hur mycket isolering jag bör lägga i golvet för att få golvvärme att jobba optimalt när jag ändå ska bryta upp golvet hela vägen ner till att det enda som är kvar är bärlinor. Vilken golvvärme slinga bör man välja för att välja den mest energieffektiva slingan osv.

    Hoppas att jag inte låter dryg. Det är inte min mening iallafall. Men det låter ju bra med t2 reflecta. Det är kanske värt att satsa på. Även elbeco foilkit, det såg riktigt fint ut att lägga också.
     
    Redigerat 3 jan 21:12
  5. J
    Husägare · Nivå 8

    Gällande kabeltyp, se mitt svar ovan. Var du inte nöjd med det? Isoleringstjocklek, så tjockt som möjligt. Men ju mer du isolerar desto kallare blir det i krypgrunden. Då ökar också risken för mikrobiell påväxt i just grunden. Hur var den ventilerad?
     
  6. U
    Medlem Nivå 2
    Jo angående kabeltyp var riktigt bra tips. Men jag kan inte yrkeslingot så blev fundersam över ordet "komfortvärme" typ som om det vore mer som ett komplement av något slag till en annan värmekälla. Vill helst värma upp hela huset med endast dem förutom kanske komplettera något på övervåningen



    grunden är ventilerad genom 3 ventiler på södra väggen, östra och norra väggen som jag blivit rekommenderad att stänga vintertid och öppna sommartid.

    Angående isoleringen, hur tjocka bärlinor kan man förvänta sig?? Är dem 170 misstänker jag att det är så mycket spån mellan dem och jag vet inte om det räcker med att bara byta ut det spånet och sätta in guldfiber. Är det värt att göra det besvärligt för sig och riktigt gå all in på tilläggsisolera??
    Såg på div hemsidor på nätet att det rekommenderas 250mm isolering, gäller det all form av isolering?? Tänkte hur man ska läsa detta, isolerar cellplast under en betong platta bättre än guldfiber i ett golvbjälklag så betyder det ju att man behöver mer av ett typ av material än ett annat för att uppnå samma isoleringsvärde.
     
  7. J
    Husägare · Nivå 8
    Det duger som fullvärme beroende på hur isolerat huset är för övrigt. Normalt räknar man med 50-100W elvärme per kvm boyta. Med reflektan tror jag du landar på 100W/kvm. Det förbrukar i sin tur inte mer energi än 70W/kvm den jobbar bara med fler till- och frånslag.
    Du kan dock havinåtanke att komplettera med en luft/luft-värmepump kommer spara in sig på några år.
    Ebeco FOILKIT tror jag ger 60W/kvm, det är lite för dåligt som enda värmekälla i ett hus.

    Jag är inte expert på området men 170mm är väl relativt vanligt. Du säger gullfiber, idag används oftast glas eller stenull. Dessa har samma lambavärde (isoleringsförmåga) men stenull anses mer formstabil, är bättre ur brandsynpunkt och suger inte åt sig fukt.
    Tänkt på att inte trycka ihop isoleringen, skivan består till större delen av luft och det är den stillastående luften som isolerar. Längst ner på ”trossbotten” behöver du en skiva som är rötbeständig. Jag tycker du ska köra på med isolering och hålla lite koll på krypgrunden. Normalt uppstår fuktrelaterade problem i krypgrunder på våren när det är kallt i krypgrunden och luften utomhus värms upp av solen. Den varma luften söker sig då in under huset där det är kallare och kondenserar mot den kalla konstruktionen. Därför är det bättre för grunden att inte isolera, men det är naturligtvis inget alternativ, håll lite koll, åtgärder får vidtas om problem uppstår.

    Jag kan inte svara på isoleringsmängden, det kan kanske någon annan. Det blir ju inte sämre än innan, definitivt inte. Kan du dessutom få det tätt så det inte drar är det ju mkt bra. Sen lägger du ju 13mm cellplast (reflektaskivorna) ovanpå.
     
  8. U
    Medlem Nivå 2
    Tusen tack för mycket bra svar
     
  9. U
    Medlem Nivå 2
    Tusen tack för mycket bra svar ja självklart är det glasfiber jag menar, kan vara vissa dialektala ord som kan få kommunikationen att brista, upplever det varje dag så var inte rädd att fråga om något blir knepigt att förstå..

    Jag blev nästan sugen på att köra t2 reflecta och t2 röd hela vägen, känns nästan som att det är bästa lösningen upplever jag, om det är för snålt om utrymme ovanpå bärlinor så att om jag använder t2reflecta så måste man lyfta upp överliggaren så man inte måste ducka när man går från ett rum till ett annat så blir det nog frästa golvspånskivor istället, eller är det värt (sett till elräkningen) att använda t2reflecta och allt bök som kommer med det??
     
  10. U
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag funderingar på att ändra mig angående värmekälla,

    Jag har börjat räkna på en vattenmantlad kamin. Jag är villig att leva med omaket att elda även om man kanske inte känner suget alla dagar i veckan. Om det är en verklig besparing. Mys eldning går ju som inte sätta ett pris på sådär. Den möjligheten finns ju och det är ju ett jättestort plus. Jag har skorsten och en form av öppen spis. Givetvis kombinera detta med golvvärme (vattenburen då) både nere och uppe. Men även med en kulvert ut till garaget. Utrymme för acktank är det snålt om men jag har en skrubb under trappen som jag kanske kan ha nån tillverkare att göra en tank som passar där om en konventionell inte passar men bäst vore det ju om en konventionell passar givetvis, sedan dra en kulvert till garaget som sagt var, jag har vattenburen värme slang i betongen redo.

    Jag har gjort en kalkyl men den är från mig som inte har så stor erfarenhet, enkel googling så har tydligen ved en energi på 2000-2500kw /m3 beroende på sort och en kamin 80% verkningsgrad. Jag borde tjäna igen investeringen på något år. Att man får snöra ut luftvärmepumpen är ju ett stort plus.

    Hur ser en sådan investering ut?? 2st byggnader på 70m2 styck kan man som räkna på, det är nära sanningen. Pris bilden förstår jag att är svårt att säga exakt. Men på ett ungefär? 60 tusen?? 100 tusen?? 200 tusen?? Jag är villig att göra mycket själv. Det som rör skorstenen och kaminen för ju givetvis yrkesmän fixa. Men rör och golvvärmen borde jag och närstående kunna fixa utan problem. Jag är ju färgad och det är svårt att se objektivt på saker och ting då man själv håller i plånboken, jag tror det är en bra investering. Är ni som kan bättre sånt här lika övertygade som jag?? Gjorde av med 16000kwh på mina 2 byggnader 2018. Och huset kommer jag nog vilja höja värmen i med 4-5 grader i snitt då värmepumpen är för klen.

    Luftvärmepump är jag inte imponerad av, bullrar, lever om och det drar bara kallt. -20 så fryser man ju inomhus. Så nån rackarns värme pump blir det inte. Jag tror jag bor i fel del av landet där att ha en sån. Då låter ved och dylikt bättre.
     
    Redigerat 6 jan 15:23

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: