Byggahus.se

Fråga faktura från rörmokare

961 läst  13 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har en fråga om det är skäligt att en rörmokare tar betalt för 50m combipex-rör när jobbet innebar dragning av ca 7m? Jag antar att 50m är vad det är på en rulle. Han lämnade inte efter sig något överblivet rör men tar ändå betalt för det? Sen är priset på fakturan högre för combipex-röret än vad de tar i sin egen butik, är det skäligt?

Tacksam för lite guidning i hantverkar-jungeln...
    //Magnus

2. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Helt oskäligt både att ta bet 50m och överpris.

3. N
    Medlem · Nivå 7
    Jag vill absolut inte verka otrevlig men jag blir mörkrädd vid tanken på hur mycket bedrägeri som måste pågå i branschen om folk är så ”osäkra” som TS (som ju dock tar tag i det och frågar på ett forum).

Men nej, det handlar inte om ”skäligt” eller ej, skäligt kunde vara en fråga om hantverkaren fick runda av upp till hela timmar (som ett exempel) det vi pratar om här är givetvis direkt bedrägligt beteende, vilket också i teorin är ett straffbart brott. Här kan det ju vara ett misstag etc, men jag resonerar utifrån att det ej är det.

Om vi haft en fastnålad tråd så hade standardsvaret på denna typ av frågor varit att betala det du anser jobbet ska kosta (tex baserat på 7 m) och skriftligen bestrida resten av fakturan. Har man en god dialog med sin hantverkare ringer man givetvis först och snackar lite - kan ju vara enkelt misstag.

4. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Detta är så löjligt att det bara måste vara ett misstag. Ring och prata med firman.

5. Bästa svaret

D
    Medlem · Nivå 19
    Ett högre meterpris för en delad rulle är rimligt, men definitivt inte att debitera för en hel rulle.

6. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Har varit en del liknande trådar uppe nyligen med arga trådskapare som enligt fakturan har fått betala för rullar av olika slag. Vid kontroll av fakturan med firman har det då framkommit att själva artikeln heter alltid vad den hela rullen heter inklusive längd, men att priset är för den faktiska åtgången.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Kan säga att meterpriset var angivet på fakturan och multiplicerat med det så blir det 50m de tagit betalt för. Så nej, så är det inte. 7m slang för 1950kr är inte rimligt.

8. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Nej det lät galet dyrt!

9. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Säljs röret på meter i butiken? Om ja är det ju solklart felaktigt.

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    @TomasJor även om företaget inte säljer slangen som metervara i butiken så är det ”solklart felaktigt” eftersom företaget inte har lämnat kvar någon slang hos TS, det har ju bara förbrukats ca en sjundedel av hela rullen.

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Håller med att det är helt rimligt med lite högre meterpris på en delad rulle än vad det blir om man köper en hel rulle.

En av anledningarna till lite högre meterpris är att det kan bli någon/flera meter spill på en rulle.

12. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Nja, nu pratar vi olika saker.
    Se inlägg #2 och lägg till min kommentar, ville ge ts argument.
    Om fakturan som vi pratar om här är att betrakta som korrekt (vilket jag inte anser) så skall självklart resterande material lämnas.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Tänkte ge en uppdatering.
    Jag hörde av mig till firman och deras svar var:

"Det är en miss av oss. Självklart ska man bara betala för det material som gått åt. Det som skett är att montören har plockat ut en hel ring men glömt att dra av det som inte gått åt."

Så min tilltro till hantverkar-branchen gick upp lite i alla fall!

Tack för alla svar i övrigt!
    //Magnus

• Laddar…
  14. LinusW
    Verktygstokig Nivå 7
    skönt att det löste sig och bara var en miss :)
    Sedan får man nog räkna med lite påslag på priser jämfört med butik. Installatören står för garanti mot dig och har åkt och hämtat.
    .. jo jag vet att dom förmodligen har rabatt på priset men tycker det är en annan diskussion.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka