Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fråga angående isolering av kopparrör till och från VP

1. Walle85
    Husägare · Stockholm · 54 inlägg

Walle85

Husägare
    Hej,

Jag undrar om det kan vara någon nackdel med att isolera alla rör som går till och från min värmepump? Idag så är endast rören som grenar ut från själva stammen isolerade, dvs där det viker av till fördelsrskåpet för golvvärmen. Jag funderar på att sätta isolering hela vägen från där rören går in och kommer ut från värmepumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220915_164102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220915_164616.jpg

2. NICHOLAS J
    Medlem · 195 inlägg
    Har du ditt hus ovanpå det rummet kommer du inte tjäna något märkbart. Men isolera för all del varmvattenledningarna då dessa är varma även på sommaren när du inte har nytta av spillvärme.

3. C
    Medlem · 13 554 inlägg
    • Laddar…
  4. T
    Medlem · Blekinge · 8 565 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Fördelen med isoleringen skulle vara att framledningsvattnet kyls mindre på väg till radiatorerna/fördelarskåpet. Du klarar dig med något lägre framledningstemperatur vilket gör att VP jobbar effektivare.
    Vissa menar att spillvärmen från oisolerade rör kommer huset däruppe tillgodo. Faktum är att spillvärmen försvinner genom dom ytor som är kallast/sämst isolerade. Och det brukar väggar och golv vara. Bara en bråkdel kommer till nytta uppåt.

5. C
    Medlem · 13 554 inlägg
    Ja, faktum är att värmeförlusten är större än vad man kanske spontant tror, inte minst vad gäller grova rördimensioner. Hade själv bra nytta av Paroc:s kalkylator där man kan beräkna förlusten:
    https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/

Men behövs spillvärmen i utrymmet den hamnar i så är det naturligtvis kontraproduktivt att isolera.

6. Walle85
    Husägare · Stockholm · 54 inlägg

Walle85

Husägare
    Tack för all input, jag behöver inte värma pannrummet extra då värmepump, växelriktare, vinkyl och serverskåp redan genererar tillräckligt med värme. Har även haft elementet i pannrummet avstängt senaste året utan att det upplevs som kallt. Då ska jag nog köpa lite rörisolering och sätta på kopparrören till och från värmepumpen för att få så lite spillvärme i pannrummet som möjligt och optimera framledningstempen.
    Ville mest kolla att det inte ställer till det på något sätt att man sätter hela vägen till värmepump. Oklart varför det inte gjordes från start (tidigare ägaren), lathet, kostnad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.