Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fråga angående inkoppling av spotlights (Bild)

1. M
    Medlem · stockholm · 10 inlägg

Markus99

Medlem
    Hej,

Jag undrar ifall någon vet hur jag ska koppla in mitt nya spotlight-skensystem.

Jag har en blå och en grön sladd som kommer från taket. Den gulgröna (jordade) har elektrikern som varit här isolerat så jag antar att den inte behövs.

Bilden visar änden av skensystemet (transformatorn) och det finns fyra ingångar varav ingen är märkt med någon bokstav eller symbol.

Vet någon i vilket av dessa fyra ingångar den blå och den gröna sladden ska kopplas in?

Mvh

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tak.jpg

2. J
    Medlem · Uppsala · 2 817 inlägg

JOW

Medlem
    Som bilden visar sitter anslutningarna parvis, den mittre saknar bleck och skruv.
    Jag skulle gissa att det är gjort så för att enkelt kunna koppla vidare till annan armatur.
    Dvs den blå ska in på ena sidan, och den gröna på den andra sidan, dvs på varsin sida av den tomma mittersta anslutningen.

Men på bilden framgår det inte tydligt att det är så, kontrollera i din manual/ installationsanvisning.

Jag trodde att gul respektive grön var bannlyst pga förväxlingsrisken med gulgrön?

3. E
    Medlem · Västragötaland · 507 inlägg

Eyeball

Medlem
    Kan vara så att det är in på ena sidan och ut på andra, eller vidarekoppling, för dragavlastningen funkar dåligt annars.

Grön och gul finns i många gamla installationer, men får inte nyinstalleras!

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 110 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Borde inte ett spotlightsystem med skena jordas?
    Skenan är väl alltid av metall?

5. J
    Medlem · Uppsala · 2 817 inlägg

JOW

Medlem
    Ja, inte helt solklart....helt enkelt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.