Hej,

Jag behöver en excenter med M26x1.5 gänga på båda ändarna (hona på ena och hane på andra). När jag söker efter sådana så står det allt som oftast M26x1.5-G20. Som jag förstår det så är det just en sådan jag är ute efter, men jag undrar ändå vad G20 står för? Någon som kan upplysa mig om detta? Någon som vet i vilka dimensioner (excentricitet) som dessa finns? Jag (tror) att jag hittills har hittat 10mm samt 42 mm.

det du hittat är excenter till gamla installationer där du har järnrör och koppling i väggen, då har du rörgänga i kopplingen. Alltså fel sak.
Det du behöver finns för tex byte av blandare, då har du M26 i båda ändar och med mutter på ena och utv gäng i andra.
På Rinkaby Rör heter de 2663 (10mm) och 2493 (42mm)

Tack Bleckatrumman!

Det jag menade med "hane på ena och hona på andra" var just utvändig gänga på ena sidan och mutter (invändig gänga) på den andra sidan. Ursäkta ifall jag var otydlig. Det var alltså en sådana som du tipsade om som jag var ute efter.

Av rent intresse så undrar jag fortfarande dock vad G20 står för i dessa samanhang?

Mvh

• Gilla
mcg07001
  • Laddar…
joakim_l skrev:
Tack Bleckatrumman!

Det jag menade med "hane på ena och hona på andra" var just utvändig gänga på ena sidan och mutter (invändig gänga) på den andra sidan. Ursäkta ifall jag var otydlig. Det var alltså en sådana som du tipsade om som jag var ute efter.

Av rent intresse så undrar jag fortfarande dock vad G20 står för i dessa samanhang?

Mvh
G20 är en rak (cylindrisk) rörgänga (BSP/Withworth gänga) med annan stigning (ca 1,8mm eller 14 varv/tum) än M-gängor (som i detta fall är 1,5mm). Även gängvinkeln skiljer, 55° resp. 60°. G20 kallas även G 3/4" (efter den egentiliga brittiska standarden).

Sen finns även R gänga (t.ex.R3/4") som då är konisk rörgänga.

M gänga är metrisk gänga och sådeles det man nu börjar använda i metriska länder.

Redigerat:
Nu tror jag att jag lär mig något nytt. R gänga och G gänga. Är de samma, men där den ena är lite konisk?

hempularen skrev:
Nu tror jag att jag lär mig något nytt. R gänga och G gänga. Är de samma, men där den ena är lite konisk?
Ja, R gänga är konisk rörgänga (1,78° kona), även kallad BSPT (Tapered) medan Rp/BSPP (Parallel) fick döpa om sig till G för x antal år sedan. Så i familjen BS (Brittish Standard) numer ISO 7 gängor så finns både R och G. Dessa går att kombinera, men med varierande resultat.

joakim_l skrev:
Tack Bleckatrumman!

Mvh
det är faktiskt tvärtom, sidan med lekande mutter är hane och andra sidan hona om man ska använda dom termerna, det är själva tätningsytan som ligger mot anslutande material som är "hanisk/honisk" inte själva muttrarna, dom är bara invändiga eller utvändiga. i fall någon undra :P

jarlen84 skrev:
Ja, R gänga är konisk rörgänga (1,78° kona), även kallad BSPT (Tapered) medan Rp/BSPP (Parallel) fick döpa om sig till G för x antal år sedan. Så i familjen BS (Brittish Standard) numer ISO 7 gängor så finns både R och G. Dessa går att kombinera, men med varierande resultat.
åh fan, tackar för den upplysningen. d^_^b har aldrig fått riktigt klart över de där!

Detta med R-gängans konicitet är en nyhet även för mig. När man köper rördelar i handeln är det ju relativt vanligt att gängorna betecknas t.ex. R15 eller R20. Jag har aldrig haft någon känsla av att dessa gängor skulle vara koniska?
Och här har Beulco ett nippelrör där man säger i texten att gängan är konisk, men gängbeteckningen är G...

http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 01 154 Nippelror.pdf

Rörgängor, värre djungel finns inte...

Mikael_L
jarlen84 jarlen84 skrev:
Sen finns även R gänga (t.ex.R3/4") som då är konisk rörgänga.
Stämmer verkligen detta?

Varför skulle en huv med packning ha en konisk gänga, den ska väl inte ta stopp pga att den är konisk, utan ta stopp när trycket på packningen är bra.
https://hemmatema.se/malmbergs/huv-med-packning-r20/

Redigerat:
Mikael_L
Fast wikipedia är inne på samma spår, att R är konisk, G ej.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörgänga

Men jag förstår fortfarande inte varför ett lock med packning ska ha konisk gänga, tänk om det tar stopp när man skruvar ihop, för att den är konisk, innan man fått tätt med packningen?

Vad jag fått lära mig av numera pensionerade kollegor är att R är utvändig gänga och G invändig. Som jag förstod det så var detta från tiden när man fortfarande bockade galvrör till vardags. Detta används dock inte av någon i branschen längre och en utvändig gänga står ibland benämnd som G i kataloger osv. Men ta det inte som en sanning, det är bara vad jag fått höra. Hittills har det dock stämt bra.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det är är ett utdrag ur Karl Björks formelsamling;
Sida ur en formelsamling som visar tabeller och diagram över olika rörgängor, både cylindriska och koniska, med detaljerad teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är verkligen en soppa, ta tex smörjnipplar, vissa leverantörer benämner de som g och andra r.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J joakim_l skrev:
Hej,

Jag behöver en excenter med M26x1.5 gänga på båda ändarna (hona på ena och hane på andra). När jag söker efter sådana så står det allt som oftast M26x1.5-G20. Som jag förstår det så är det just en sådan jag är ute efter, men jag undrar ändå vad G20 står för? Någon som kan upplysa mig om detta? Någon som vet i vilka dimensioner (excentricitet) som dessa finns? Jag (tror) att jag hittills har hittat 10mm samt 42 mm.
Alla här har "rört" till det. Vvsbutiken redde ut det på en sekund
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/storleks-guide-for-ror-dim-golvvarme-vattenburen

Krilleman
J joakim_l skrev:
Tack Bleckatrumman!

Mvh
M26x1,5 är det på den svenska standarden 160cc och tätat koniskt.

G20 (helt vanlig rörgänga) är det på den europeiska standarden 150cc och tätar med planpackning.

Du söker alltså denna produkt?!
https://www.trio-perfekta.se/fileadmin/_processed_/6/5/csm_19821-978072_8253305_1c7b40c8de.jpg

Grundtanken med dessa excenterkopplingar är att brygga gapet från det lite mer ovanliga måttet M26x180cc.
Två kromade rörkopplingar, sexkantiga, med invändig och utvändig gänga, avskilt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.