Hej jag har en fråga om denna vägg är bärande. Det verkar som att väggen går upp till takstolarna. Huset är från 62. Det är väggen som är rödmarkerad på övervåningen.
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Du måste nog komplettera med mer ritningar på hur fackverk Mm ser ut innan du kommer få några vettiga svar skulle jag tro.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, väggar på övervåningen med det aktuella läget är inte bärande. Taklasterna förs ner genom högbenen och eventuella stödben.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då har ni för mycket skräp på vinden. Hanbjälkarna (som ligger horisontellt ovanför er vägg) brukar inte vara dimensionerade för några större vertikala laster. De största taklasterna är alltid snö, och det har ni väl inte än.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hanbjälkarnas huvuduppgift är att förhindra att taklasterna trycker ut ytterväggarna. De är därför framför allt utsatta för dragkrafter. Dessutom ska de bära sin egen vikt samt vikten från isolering och undertak. Tala om hur långa hanbjälkarna är, deras dimensioner, mängden och typen av isolering samt typen av undertak, så ska jag räkna ut hur stor nedböjning som är rimlig.
Tack så mycket för hjälpen! Så här ser det ut mot golv respektive tak. Undertaket verkar vara enkelgips, jag ska gå upp och kolla hur det ser ut på vinden imorgon.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ska inte behövas. Med måttuppgifterna är det lättare att bedöma situationen.
Inte den lättaste vinden att ta sig upp på, finns en risk att man tar sig upp men inte ner. Hanbjälkarna var cirka 4 meter långa 150/60