Jag ska sälja min lägenhet om inte allt för länge och vill att saker ska vara sjyssta.

1. Noterade ikväll att det var hårfina sprickor i kaklet. Är detta något som kan åtgärdas genom något sprickförseglingsmedel i stil med detta t ex? Eller måste man göra något större ingrepp? https://www.moory.se/p/sprickforseg...rWoSbIh99OoLZu8qhFDxXzcjGSelyUxwaAlZAEALw_wcB
Hårfina sprickor i vitt kakel ovanför mörkt klinkergolv vid hörnfog med smutsansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Vad är det för märke vid fogen? Det ser ut som något "under" emaljen? Alternativt att något släppt?
Närbild på vit kakelfog med hårfina sprickor markerade med blå pilar.
Skapa konto

Redigerat:
Ingen kommer ens att notera dessa småsaker, och mer risk än nytta att börja mixtra med olika behandlingar för att dölja det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är lite blött i hörnet något som är kvar när andra fogar torkat. Testade lägga en toapappersboll och se hur den absorberar. Imorse var den helt blöt... Tankar här?

BirgitS
Att det som vanligt kan ta ett par månader att få det helt torrt bakom kaklet.

Ja det kan jag förstå men här verkar det vara mer specifikt en del av badrummet (hörnet nertill på bild).
Det är ett litet hål högre upp i fogen. Kan detta vara något som vatten tränger in i? Märkligt dock om det är så pass att kaklet ska spricka? Vilka är anledningar till att ett kakel spricker? Kan det vara sättningar i huset t ex? Det är fullt av sprickor i taket här och är vanligt i våra lägenheter 30-40-tal. Dock något dom sagt ska stabiliseras-

Närbild på en spricka i fog mellan vita kakelplattor i ett badrumshörn, markerad med en blå pil.
Skapa konto

Ett hörn av ett vitt kakel i badrum med en spricka som går upp genom fogarna.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
Vatten tränger alltid igenom fogen för den är inte vattentät. Hur det sen rinner bakom kaklet kan bero på hur fixen är applicerad (vågrätt, lodrätt etc.). Om det är silikon i golv-vägg-vinkeln kan den vara så mycket som är intryckt där att vattnet har svårt att rinna ner på golvets tätskikt och då kommer det ut någon annanstans i stället. Det finns trådar i forumet där folk har haft framträngande vatten vid dörrkarmen mer än 1 m från kanten av duschen.

Glasyren på kakel är lite ömtålig och kan spricka om det ramlar något på den, t.ex. duschmunstycket. Om det är en vattenskada är nog mer vanligt att det blir bom-ljud för att plattorna lossnar från underlaget eller att en träskiva bakom sväller så att fogarna spricker.

Hur gammalt är badrummet?

Tack för svar!

Badrummet är renoverat 2013 av tidigare ägare.
Jag ringde en VVS-firma som sa att jag skulle kontakta försäkringsbolaget. Vilka i sin tur sa att man ska ta det med föreningen då dom ska stå för besiktningskostnader m.m. Då det kan vara läckande rör, sättningar eller annat som rör huset i sig. Så det låter väl bra på så vis om det nu stämmer. Men har kontaktat föreningen i alla fall så får vi se vart det bär.

Skittrist när man är påväg att sätta ut lägenheten till försäljning och lägger märke till det där först nu :(

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Men snälla, släpp det här! Köparen är skyldig att undersöka lägenheten, badrummet är nästan 10 år gammalt, och det finns inga starka indikationer på att du har en skada.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M munge skrev:
Men snälla, släpp det här! Köparen är skyldig att undersöka lägenheten, badrummet är nästan 10 år gammalt, och det finns inga starka indikationer på att du har en skada.
Det är nog väldigt svårt i dessa tider att sälja en lägenhet där föreningen just har öppnat upp väggar och golv samt har fläktar för uttorkning stående. Nu är föreningen meddelad och då går det liksom inte att ignorera det längre utan man får vänta tills det kommer ett utlåtande om att allt är bra eller att allt behöver göras om.

Varför dra igång en sån apparat för nåt som inte ens är fel, utan finns i stort sett i varenda badrum med kakel?

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Jag förstår hur ni tänker och resonerar. Jag tänkte densamma att strunta i det. Själva sprickan i sig hade jag kunnat förbise. Det var mer vattnet jag blev bekymrad över. Därav kändes det inte helt rätt.

Men ja i och med att jag kontaktade föreningen så är apparaten igång... Svårt att lägga locket på nu kanske.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är väl bara att ringa föreningen och säga att det är torrt nu...

Dom vet ju dock att det är en spricka redan. Får säga att det var ett hårstrå på kaklet :D
Men det blir till att ta det fortsatt vidare nu när läget är som det är.

Tack för svar allihopa!

Kaklet utgör ju inte tätskiktet, så en mindre spricka har ingen som helst betydelse.

• Gilla
Bondra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.