Byggahus.se

Fråga ang en väns köp

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Bra tag sedan jag skrev något här men fick höra en sån lustig historia av en vän så jag måste dela med mig.

Hon och sin pojkvän köpte en bostadsrätt för en månad sen eller så, fint ställe nånstans i Skånes kustland. (Bor en bra bit därifrån så jag har inte så stor koll)
    Då berättar hon att de var inte nöjda med städningen, det här var före kontraktskrivning, och att säljaren skulle då fixa det, förstås.
    Innan de skriver kontraktet så ser de över lägenheten igen, ser att städningen fortfarande är dålig, och vill då sätta press på säljaren.

Enligt min vän så påstår mäklaren att de måste betala hela beloppet och sedan kräva ersättning för städning av säljaren. Att det går inte att förhandla något pga detta. En ny praxis påstod min vän.

Det här tycker jag osar katt. Är inte kontraktet skrivet så ska man ju kunna dra sig ut, kanske inte skadefri, men i alla fall utan att fullfölja betalningen. Alternativt kunna kräva att säljaren städar eller ta in firma som den bekostar.

Någon annan som hört något liknande? Det finns en risk att vi missförstod varandra, hon är smart men säkert lite förvirrad när det kommer till detta.

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja i detta fallet tror jag mäklaren har rätt. Städningen är oftast en del av avtalet, finns ingen betalning finns inget avtal och då finns de ju ingen möjlighet att klaga på städningen eftersom man inte äger det man klagar på.

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Utgår från att det är en del missförstånd här. Kontraktet är säkerligen påskrivet sen ett tag och det man haft nu har varit ett överlåtelsemöte, vid vilket man också inspekterat städningen. Så ett avtal finns nog, och måste då hedras.

Varför det inte skulle gå att hålla in en del av betalningen för en undermåligt levererad produkt förstår jag dock inte. Att först betala och därefter försöka få säljaren att fullgöra sina skyldigheter är en klassiskt dålig idé. Sen är väl tyvärr mäklaren betjänt av att stänga affären så att hen kan hålla sig ifrån konflikten, och värdet är så litet att det efteråt knappt är värt att bråka om, men en dålig lösning är det hur som helst.

4. M
    Medlem · Nivå 5
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Bra poäng.
    Kändes bara lustigt att en mäklare manar på köparen att betala allt, lös sen era tvister. I och för sig, det är inte mäklarens jobb att bry sig om eventuella tvister mellan köpare och säljare.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Så kan det vara.
    Men om man tar något annat problem än dålig städning, t ex att man upptäcker något som är helt fel/trasigt som skett mellan kontraktskrivning och tillträde.
    Som köpare bör man ju kunna använda hot om avslutad affär, före slutbetalning, för att få säljaren att fixa eventuellt problem. Eller komma överens om en lösning i alla fall.

Hur som helst så tyckte jag det lät skumt att de inte kunde hota om att lämna affären för att få säljaren att städa ordentligt.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Jag antar att allt har gått till som det ska, enligt alla regler, och ett skriftligt avtal. Jag blev mest förvånad att höra att detta skulle vara något nytt, betala hela köpeskillingen nu, och lös alla era problem sen. Mäklaren kan ju gå sedan med en ny affär och strunta i resten.
    Man bör ju, som köparen, kunna sätta press på säljaren att allt ska vara enligt kontrakt och att en ordentlig flyttstädning är att vänta.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Dåligt hanterat av säljaren. Men bristfällig städning kan rimligen inte vara grund för att häva köp eller hålla inne del av köpeskillingen. Formellt är jag i lag mäklare i detta fall. Förutsätter dock att mäklaren satt press på säljaren och förklarat vikten av att överlämna lägenheten i prydligt skick.

9. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 10
    Man behöver veta exakt vad som avtalats i detta fall, men om det är enligt vanlig gång så har nog mäklaren rätt. Bostaden köps i det skick som den är vid kontraktsdagen. Då betalas en handpenning . I kontraktet skrivs vanligen in att bostaden ska vara städad vid tillträdet. Vid tillträdesdagen betalas köpebeloppet minus handpenningen av köparen. Först då får köparen tillgång till bostaden och kan inspektera till exempel städning. I kontraktet finns vanligen en paragraf om att köparen har rätt att få ersättning från säljaren om städningen är bristfällig. I så fall bör bristerna dokumenteras. Jag tolkar det som att det är denna metod som mäklaren föreslagit. Köparen kan anlita en städfirma och begära att säljaren betalar kostnaden.

Köparen kan normalt inte hålla inne pengar om man misstänker dålig städning eller liknande, det är ett kontraktsbrott som kan få allvarliga konsekvenser. I teorin skulle man kunna skriva in krav på inspektion av till exempel städning före slutlig betalning, men det är nog inte vanligt.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 1
    Man borde väl kunna som köpare i alla fall kräva ett avdrag på kanske 5000 kr eller så. Kommer också bero på hur dålig städningen var. Köparen kan faktiskt vara riktigt petiga också och inte rationella alls.

Jag vet inte nog med detaljer angående vad som sagts eller avtalats, men det lät konstigt. Självklart inte rimligt att lämna en 4-Msek affär pga taskig städning värd på sin höjd 10 Ksek.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Aha ok. Jag trodde att man tar en sista genomgång av fastigheten innan slutbetalning och tillträde sker. Har inte själv köpt något, bara sålt och klart, vår köpare gjorde inte så. Vi skrev klart kontraktet på mäklarens kontor och gav nycklarna när vi fick pengarna.

Men då har det gått till som det ska med andra ord. Då får jag backa med min tankevurpa. :) Intressant.
    Alltid lär man sig något nytt!

12. S
    Medlem Nivå 1
    Avdrag på köpeskillingen kan du nog inte kräva eftersom det kan vara ett kontraktsbrott. Man bör hantera det som @klimt i tidigare inlägg föreslår, dvs anlita städfirma och kräva säljare på beloppet. Det kan bli lite stökigt eftersom man troligen får hantera det via TR

• Laddar…
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Avdrag kan man inte göra eftersom man har ett avtal. Däremot borde man kunna hålla inne med en del av köpeskillingen. Litar man inte på varandra så brukar t ex mäklaren kunna agera mellanhand där den innehållna delen av köpeskillingen förvaras under en bestämd tid.

Men som vanligt vill väl mäklaren skjuta ut sig direkt och cacha in arvodet...

14. A
    Medlem Nivå 6
    Om en städfirma städat brukar säljaren försöka få köparen att gå på firman för backjobb.

Jag tycker man oavsett ska utnyttja Mäklarens klientmedelskonto. dvs be Mäklaren hålla på städpengar tills säljaren städat ordentligt, alternativt betala tillbaka till köparen efter en skälig väntetid på 3 dagar. Att bryta avtalet eller pruta kräver nytt avtal.

/A

15. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 10
    Detta är nog något som både mäklare och säljare har problem med. Köpeskillingen ska betalas ut till säljaren i sin helhet när affären fullföljs på tillträdesdagen, mäklaren får inte hålla inne pengar. Klientmedelskonto används under den tid som är mellan kontraktsdagen och tillträdesdagen. Om man ska välja något annat så måste detta regleras i kontraktet. Det bör vara möjligt att skriva in att XXX kronor utbetalas till säljaren först efter en godkänd inspektion av städning med mera av en oberoende part, men mäklaren bör nog hållas utanför detta. I praktiken är detta knappast förekommande.