Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fråga ang. borrad brunn som ger brunfärgat vatten

1. L
    Medlem · Uppland · 31 inlägg

linbob

Medlem
    Hej
    Om en borrad brunn ger brunt vatten och de vid kraftig nederbörd så tyder det väl på att den tar in dagvatten vilket väl inte är så bra. eller har jag fattat fel?

Vad kan man göra åt det?

2. L

linbob

Medlem
    Nu har jag läst mig till lite själv och gissar själv att det handlar om nån spricka som leder in dagvatten när nederbörden är hög. Och det verkar inte vara så bra med humusämnen i vattnet. Hm tätning av brunn och ev. vattenrening kanske?
    Men det kanske finns nån brunnsguru där ute som kan säga annat?

3. J
    Medlem · Örebro · 69 inlägg

jazzgossen

Medlem
    Jag har samma problem. Jag pratade med en borrfirma, och de rekommenderade tätning med någon sorts manschett.

4. L

linbob

Medlem
    Hej
    Fick du nått kostnadsförslag?

5. T
    Medlem · dalarnas · 620 inlägg

Tjacko

Medlem
    Jag vill minnas att en manchett kostar kring 5000:- Sedan är det ju upp till dig om du gör jobbet själv eller lejer in det.

6. J
    Medlem · Örebro · 69 inlägg

jazzgossen

Medlem
    De kunde inte säga något pris utan att mäta brunnen, men bortåt 10k skulle det nog bli i alla fall, allt som allt.

7. L

linbob

Medlem
    Helt klart leja bort, jag ska inte ner i nån brunn:D

Vi får se om det blir aktuellt för problemet är i en brunn som jag inte äger dvs huset äger jag inte men är spekulant på. Håller bara på med lite marknadsundersökning inför budgivning:p.

8. B
    Medlem · stockholm · 6 inlägg

borrarn

Medlem
    Är det ett gammalt borrhål så har nog foderröret rostat sönder, då kommer det in ytvatten. En såkallad manchett funkar, men det håller inte förevigt och är ganska dyrt.

sjoman.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.