4 729 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Fräste bort två stubbar - tid och pris!
Vi har ont om bönder med grävmaskiner här i villaförorten, men en granne passade på att fråga en grävare som höll på med något annat jobb om han kunde komma och dra upp några alldeles för höga tujor när han ändå var i krokarna 😄 Jag vet inte vad han betalade (eller på vilket sätt), men snabbt gick det och garanterat billigare än att ta dit någon helt själv.
Medlem
· Stockholm
· 4 469 inlägg
Jag har med framgång eldat upp stubbar.
Säll ett kortat oljefat runt stubben och börja elda.
Du får slänga ner ved efterhand och det tar några timmar.
Har du något att blåsa med, en dammsugare eller oljebrännarfläkt så har du snart eldat upp stubben.
/W
Säll ett kortat oljefat runt stubben och börja elda.
Du får slänga ner ved efterhand och det tar några timmar.
Har du något att blåsa med, en dammsugare eller oljebrännarfläkt så har du snart eldat upp stubben.
/W
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Jag hade lite stubbar att ta bort så jag köpte en H12B. Betydligt roligare än en stubbfräs. 
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
I mitt fall handlar det om att jag trivs i maskiner så länge jag kör av egen vilja.B BirHan skrev:
Om det går bättre eller sämre beror nog på. Jag är maskinförare sedan ett tidigare liv så för mig går det nog bättre och framförallt när man är uppe i den viktklassen. En minigrävare för ändamålet skulle jag tveka på om det nu inte är väldigt små stubbar.
Det var en rätt häftig prissättning ändå må jag säga, men det finns ju absolut många tillfällen och förutsättningar där stubbfräsen är klockren.
Som jämförelse kan man omkring där jag hålls hyra en minigrävare en hel helg för ungefär samma peng som ni betalade för detta. Det går absolut åt mer tid att gräva upp stubbarna med minigrävare, men har man hela helgen på sig hinns en hel del andra trädgårdsprojekt med i bara farten.....
En större grävare som rycker små till "medelstora" stubbar rakt upp utan tjafs kan jag anlita här omkring inkl förare för 1000:-/tim.
Sammanfattning av mitt svammel, stubbfräsen har absolut sin tid o plats där den glänser, bra som tusan blir det. Men billigt är det inte.
Som jämförelse kan man omkring där jag hålls hyra en minigrävare en hel helg för ungefär samma peng som ni betalade för detta. Det går absolut åt mer tid att gräva upp stubbarna med minigrävare, men har man hela helgen på sig hinns en hel del andra trädgårdsprojekt med i bara farten.....
En större grävare som rycker små till "medelstora" stubbar rakt upp utan tjafs kan jag anlita här omkring inkl förare för 1000:-/tim.
Sammanfattning av mitt svammel, stubbfräsen har absolut sin tid o plats där den glänser, bra som tusan blir det. Men billigt är det inte.
Kollade på min offert från slutet på 2018. Det blev 2538:- efter rot för 7st stubbar, 2 st 25cm, resten 50-70cm i diameter, frästes 25cm under marknivå. Pris inklusive grovåterställning med blandning av jord och spån. Överblivet spån forslades bort av stubbfräsaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag gräsmattan fin, efter att tagit bort stubbar och buskar?
Gräsmatta -
Kreativa lösningar för att ta bort större stubbar manuellt?
Trädgård allmänt -
Hur får man lättast bort en massa häckstubbar?
Häckar, Buskar & Träd -
Ta bort stubbar
Trädgårdsmaskiner -
Ta bort stubbar inför bygge av veranda
Trädgård allmänt