Vi har ont om bönder med grävmaskiner här i villaförorten, men en granne passade på att fråga en grävare som höll på med något annat jobb om han kunde komma och dra upp några alldeles för höga tujor när han ändå var i krokarna 😄 Jag vet inte vad han betalade (eller på vilket sätt), men snabbt gick det och garanterat billigare än att ta dit någon helt själv.

• Gilla
bn01
  • Laddar…
Jag har med framgång eldat upp stubbar.
Säll ett kortat oljefat runt stubben och börja elda.
Du får slänga ner ved efterhand och det tar några timmar.
Har du något att blåsa med, en dammsugare eller oljebrännarfläkt så har du snart eldat upp stubben.
/W

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag hade lite stubbar att ta bort så jag köpte en H12B. Betydligt roligare än en stubbfräs. :D

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
"några få rötter är kvar på sidorna"...blir det rotavdrag då?

• Gilla
  • Haha
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
P
S Squall Leonhart skrev:
Jag hade lite stubbar att ta bort så jag köpte en H12B. Betydligt roligare än en stubbfräs. :D
Jag skulle behöva bygga ett extra garage till en sådan, men jag håller med om rolighetspotentialen. :)

S Squall Leonhart skrev:
Vad betyder "roligare" i det här sammanhanget?
Går det bättre eller sämre att ta bort stubbarna med en grävmaskin?

P
Det går fortare, och på köpet får man bort en massa annat också!

B BirHan skrev:
Vad betyder "roligare" i det här sammanhanget?
Går det bättre eller sämre att ta bort stubbarna med en grävmaskin?
I mitt fall handlar det om att jag trivs i maskiner så länge jag kör av egen vilja.
Om det går bättre eller sämre beror nog på. Jag är maskinförare sedan ett tidigare liv så för mig går det nog bättre och framförallt när man är uppe i den viktklassen. En minigrävare för ändamålet skulle jag tveka på om det nu inte är väldigt små stubbar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det var en rätt häftig prissättning ändå må jag säga, men det finns ju absolut många tillfällen och förutsättningar där stubbfräsen är klockren.

Som jämförelse kan man omkring där jag hålls hyra en minigrävare en hel helg för ungefär samma peng som ni betalade för detta. Det går absolut åt mer tid att gräva upp stubbarna med minigrävare, men har man hela helgen på sig hinns en hel del andra trädgårdsprojekt med i bara farten.....

En större grävare som rycker små till "medelstora" stubbar rakt upp utan tjafs kan jag anlita här omkring inkl förare för 1000:-/tim.

Sammanfattning av mitt svammel, stubbfräsen har absolut sin tid o plats där den glänser, bra som tusan blir det. Men billigt är det inte.

F
Den i Barcelona är ju en sånhär.

Själv har jag bara grävt ur och sen offrat en klinga til tigersågen och sen fyllt upp med jord.

Redigerat:
  • Gilla
Albireo och 2 till
  • Laddar…
Q
Kollade på min offert från slutet på 2018. Det blev 2538:- efter rot för 7st stubbar, 2 st 25cm, resten 50-70cm i diameter, frästes 25cm under marknivå. Pris inklusive grovåterställning med blandning av jord och spån. Överblivet spån forslades bort av stubbfräsaren.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.