Lägger ut en fråga som ligger lite längre fram i tiden för mig, men intresserad av kritik/kloka kommentarer.

Vi har ett badrum 4 x 2m, som vi vill lägga golvvärme i när vi renoverar det. Badrummet ligger i entréplan med källare under. Huset har ett betongbjälklag (15cm) och badrummet har en finsats av 45-50mm betong ovanpå och sen gammal klinker ovanpå.

Eftersom bjälklaget är lättbetong är det väldigt mjukt och det gör det svårt att bila ut betongsatsen, utan att förstöra bjälklaget, så en tanke var att försöka fräsa ut spår, inräknat hyra en professionell dammfälla och en fräs på hjul för att spara händerna. Det fönster längs hela ena långsidan så naturlig vädring borde dessutom gå att få till relativt bra.

Samma lättbetong används också som isolering i källarväggarna, så tänkte att det ev kunde fungera som någon slags isolering nedåt (oklart hur bra förståss).

Dessutom så går det rör i taket i rummet under (som också är duschrum), så där finns en möjlighet att isolera ytterligare (som mest 110mm rör med fall, men huvudsakligen 75mm). Detta utrymme är idag delvis en trumma/inbyggnadslåda, delvis öppet, men det hade ju lämpat sig för att bygga in spottar och då också kanske isolera med något isolermaterial.

Funderingar? Är det en bra/dålig lösning? Vad hade kunnat förbättras?
Före- och efterbild av golvisolering med beskrivning på svenska, golvvärme läggs till under klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Edit: det röda i figuren var tänkt som golvslangen)

Jag hade en liknande situation i mitt badrum (finsats betong ovanpå lättbetongsbjälklag)
Jag bilade bort finsatsen genom att först ta bort tröskeln till badrummet (så att jag fick en fri kant mot finsatsen) sen satte jag mejseln några centimeter från kanten och bilade försiktigt nästan rakt ner tills finsatsen sprack längs med den fria kanten (blev typ "remsor" som lossade lätt från lättbetongen) fick sätta i mejseln med kanske 10 - 20 cm mellanrum.
Det var viktigt att hålla emot lite med borrhammaren så att man inte körde ner mejseln för långt i lättbetongen när finsatsen sprack.

Det tog några timmar och blev rätt mycket material att forsla bort men känndes värt det då jag sen kunde lägga golvvärme slangen rätt på lättbetongen och sen flytspackla med fall utan att höja golvet för mycket.

Det hade inte varit svårt att spåra för slangen i lättbetongen om man hade velat hålla ner golvhöjden ytterliggare, jag tror inte att det är så kul att försöka spåra i "vanlig" betong.

Har också full källare under och tycker inte att det "läcker" så mycket värme nedåt.

L Lbg83 skrev:
Jag hade en liknande situation i mitt badrum (finsats betong ovanpå lättbetongsbjälklag)
Jag bilade bort finsatsen genom att först ta bort tröskeln till badrummet (så att jag fick en fri kant mot finsatsen) sen satte jag mejseln några centimeter från kanten och bilade försiktigt nästan rakt ner tills finsatsen sprack längs med den fria kanten (blev typ "remsor" som lossade lätt från lättbetongen) fick sätta i mejseln med kanske 10 - 20 cm mellanrum.
Det var viktigt att hålla emot lite med borrhammaren så att man inte körde ner mejseln för långt i lättbetongen när finsatsen sprack.

Det tog några timmar och blev rätt mycket material att forsla bort men känndes värt det då jag sen kunde lägga golvvärme slangen rätt på lättbetongen och sen flytspackla med fall utan att höja golvet för mycket.

Det hade inte varit svårt att spåra för slangen i lättbetongen om man hade velat hålla ner golvhöjden ytterliggare, jag tror inte att det är så kul att försöka spåra i "vanlig" betong.

Har också full källare under och tycker inte att det "läcker" så mycket värme nedåt.
Intressant, tack! Bra input - då jag verkligen kändes osäkert bila med lättbetongen under. Tänker mig isåfall använda den bredaste mejseln man kan hitta och lägga ner maskinen horisontellt som du säger där.

Så då låter det som du inte har någon isolering alls då. Tänkte ändå jag skulle utnyttja den takhöjd jag ändå tar för att sänka taket 75mm. Borde ju motverka lite värmevanndring. Annars så kanske spillet alltid kan spara något från förbrukningen som annars är i duschrummet under.

KJD KJD skrev:
Intressant, tack! Bra input - då jag verkligen kändes osäkert bila med lättbetongen under. Tänker mig isåfall använda den bredaste mejseln man kan hitta och lägga ner maskinen horisontellt som du säger där.

Så då låter det som du inte har någon isolering alls då. Tänkte ändå jag skulle utnyttja den takhöjd jag ändå tar för att sänka taket 75mm. Borde ju motverka lite värmevanndring. Annars så kanske spillet alltid kan spara något från förbrukningen som annars är i duschrummet under.
Jag bilade alltså rakt uppifrån (vertikalt)
jag testade att lägga maskinen ner och försöka komma emellan finsatsen och lättbetongen men då ville mejseln gärnas gå ner i den mjuka lättbetongen.

Så bila rakt uppifrån tills att du ser att finsatsen börjar spricka, sen kan man försiktigt vinkla maskinen så att mejsel trycker ut mot kanten.

Så här såg det ut hos mig:
Renovering pågår, betonggolv är uppbrutet, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej jag har ingen isolering (förrutom lättbetongen) har uppvärmd källare så eventuellt värmeläckage kommer till nytta och jag har inga problem att få ett varmt och gott golv i badrummet.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lbg83 skrev:
Jag bilade alltså rakt uppifrån (vertikalt)
jag testade att lägga maskinen ner och försöka komma emellan finsatsen och lättbetongen men då ville mejseln gärnas gå ner i den mjuka lättbetongen.

Så bila rakt uppifrån tills att du ser att finsatsen börjar spricka, sen kan man försiktigt vinkla maskinen så att mejsel trycker ut mot kanten.

Så här såg det ut hos mig:
[bild]

Nej jag har ingen isolering (förrutom lättbetongen) har uppvärmd källare så eventuellt värmeläckage kommer till nytta och jag har inga problem att få ett varmt och gott golv i badrummet.
tack, missade det i ditt första svar - bara tog för givet. är med - kan säkert variera en del skick på betong också. vi får göra ett prov ovanifrån (och olika vinklar) när vi väl kommit dit.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.