Byggahus.se

Fräscha upp vår tvättstuga - Alterantiv?

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Håller på att fixa i tvättstugan.
    Dels önskar vi få bort allt "mörkbrunt" "mörkrött" osv.
    All el kommer att dras om.

Finns det lagar och regler att följa?
    Räknas en tvättstuga som våtrum?

Taket ska bytas efter en vattenskada.
    Just nu är jag inne på att gips är enklast att hantera, men vilken kvalité behöver man?
    Räcker "normal" kvalité? eller skall det vara vattentåligt gips?
    Bör väl vara minst "takgips" som man sätter dit?

I taket finns en del utanpåliggande rör (både inkommande vatten, kallt och varmt vatten, värme rör).
    Vilka alternativ finns? Idag har de ganska grov brun isolering, ytan liknar någon form av gasbinda.
    Några rör är oisolerade.
    Vilka alternativ finns?
    Ska isoleringen bytas och rören målas?
    Vad finns det för produkter att använda?
    Ett annat alternativ är att bygga en "tunnel" med tre sidor.
    Men vilka material bör man använda?
    Ska man först bygga något "skelett" - vilka material?
    Kan dock bli lite "klumpig" eftersom rören inte ligger dikt mot taket.

En kortvägg har liggande träpanel, den ser ganska bra ut förutom runt fönstret där det finns ganska stora springor (?? cm) och den är mörkröd.
    Dan andra väggen är brunmålad med någon klarlack som släpper.
    Den tredje har en mörk tapet och den med dörr är vitmålad.
    Alla väggar är i grunden betongväggar.
    Är det måla som gäller (vilken måla?)
    Finns det någon tapet som är lätt att hålla ren? (den får väl inte vara för tät?)

Golvet är brunt med flingor, men vid flera skador visar betongen sin rätta färg.
    Det finns 2st gamla avloppsbrunnar och avloppsrör som går genom golvet (varken plant eller fyrkantigt)
    Vilka alternativ finns? Det bör vara lättstädat, men en trevligare beläggning än betong, hade varit kul.

Det var några av de funderingar jag hade.

//Jan

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    I högsta grad våtrum, en tvättstuga. I alla fall i min tvättstuga läcker det titt som tätt. Bra avlopp alltså, men också extra bra ventilation behövs i tvättstugan.

Men jag tror att du ställer lite väl många frågor i en enda tråd här för att få bra svar. Prova att dela upp det i småfrågor, t ex starta en tråd om hur du gör med rören i delforum Vatten & avlopp etc. Vi har ju också ett separat delforum för tvättstuga.

Undrar du om ev. tätskikt under plattorna så får den frågan bäst svar i delforum Badrum.