Byggahus.se

Fräscha upp trä runt insidan av fönster

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Hur går man tillväga för att smidigt fräscha upp trät runt insidan på ett fönster (se bifogad bild)?

Vill minnas att jag någongång använt bets men det är för längesedan för att minnas.

Kan tänka mig att färgval är viktigt för att det inte ska avvika ifrån ursprungsfärgen.

Tidigare ägare har slabbat med vit färg så det antar jag att jag får slipa bort.

Alla tips uppskattas

2. Keiller
    Husägare Nivå 5
    Träolja av något slag, typ teakolja eller ädelträolja borde väl fungera?

3. D
    Medlem Nivå 1
    bra fråga, det är det jag undrar.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Får kolla med en färgbutik vad dom rekommenderad

5. D
    Medlem Nivå 1
    Denna fick jag med ifrån Colorama, ska bara vara att måla på med enl. säljaren.

Fast läser jag på burken så ska all lack och färg bort innan man kan måla med den; inte riktigt vad säljaren sa?

6. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    En oljebaserad bets ska mycket riktigt inte appliceras på en lackad yta.. om du inte vill slipa trä rent (Zar är för övrigt en riktigt bra oljebets) kan du istället byta den mot Herdins lackbets som går bra att applicera på en redan lackad yta. Dock så kräver även den att du preppar ytan med lätt sandning och tvätt, kan komma att ta tid för den att torka så lägg på tunna lager..

https://herdins.se/produkt/herdins-lackbets/

7. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset! Jag får byta till en sådan istället.

Vad ska jag ha för målartvätt?

Köpte även färg till mina socklar Hos Flügger och då var det tydligen livsviktigt att jag tvättade med Fluren 37 innan så det blev en sådan. När jag nu läser på förpackningen så ser det ut som att det enbart är typ diskmedel i den. Två olika säljare rekommenderade helt olika saker dessutom.

Är det något annat än diskmedel man ska tvätta med? Innan eller efter slipning?

8. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Viktigast är att det inte är smuts och slipdamm kvar på ytan, om du använder typ diskmedel är det åxå viktigt att det inte finns "tvålrester" kvar.
    Det finns målartvätt som kräver att man "sköljer" med vatten efteråt och den som det räcker att man torkar efter.
    Brukar använda Rustas egna färdigblandade och den funkar för det mesta.. alt Nitors dito.