Byggahus.se

Fräsa ner kanten på en bordsskiva?

1. U
    Medlem · Nivå 5
    Som rubriken behöver göra skivan som idag är 20 mm till ca 15 mm 2 cm in från kanten. Går det med de handverktyg som säljs för 1500 sek?

2. leby
    Medlem · Nivå 19
    Lite dåligt med info för att få bra svar men jag antar du menar en handöverfräs med anhåll så bör det gå. Posta gärna en bild/skiss samt vilket verktyg du anser kostar 1500:- så blir nog svaret bättre

EDIT: Typ denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...VDOaaCh1GZA7HEAQYAyABEgLnqPD_BwE&gclsrc=aw.ds

3. U
    Medlem · Nivå 5
  4. leby
    Medlem · Nivå 19
    Då så, en skiss på vad du tänkte dig göra?

5. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Låter som en överfalsad skåplucka, typ

Protte

6. U
    Medlem · Nivå 5
    Ja typ. Skivan är 20 mm och jag vill fräsa bort (minska tjockleken 5 mm) runt om i kanten, Typ 20 mm in skivan. Som en skåplucka men med lite andra dimmensioner.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Ett perfekt jobb för en vertikalfräs (bordsfräs).
    Går göra med en bordssåg också.
    Överhandsfräsen skulle jag välja sist då det lätt blir vingligt men håll i stadigt.

Protte

• Laddar…
  8. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Om man inte väldigt gärna vill göra det själv kanske de 1500 räcker till ett besök hos nån med en riktig vertikalfräs.

• Laddar…
  9. leby
    Medlem · Nivå 19
    Visst är en vertikalfräs ett alternativ men att hålla en bordskiva stadigt genom en vertikalfräs är nödvändigtvis inte helt lätt. Nu beror det ju på skivans storlek förstås.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jag har matarverk till min fräs.
    Om man fräser underkant så är det inte hela världen om man vickar lite, det går att backa och köra igen.
    Sedan kan man vara två som håller i.
    Vi har ju inte fått någon hint om hur stor denna skiva är ännu.

Protte

11. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Många handöverfräsar har redan hål i foten. Gör ett eget anhåll av en träkloss som är samma tjocklek som skivan. Då är det hart när omöjligt att vicka.
    Om det inte redan finns hål i foten att skruva fast en träkloss i, sätt dit anhållet och skruva klossen från sidan i anhållet så har du stöd för hela foten.
    På Boschen som länkades ovanför så verkar man få skruva klossen i anhållets sida.

• Laddar…
  12. U
    Medlem · Nivå 5
    Tack för all input. Skivan är 117x40 cm

13. leby
    Medlem · Nivå 19
    Ok, det var ju en liten skiva som man som protte säger kan fräsa i en vertikalfräs men det får du ingen för 1500:- så då återstår nog överhandsfräs...

14. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Det här är ett enkelt jobb med en handöverfräs, kul att handla verktyg och jag hade hellre köpt fräs o gjort det själv än betalt ett snickeri för att vertikalfräsa det när den maskinen inte på något vis behövs till detta.

Som andra skrivet, kloss under frihängande delen av fräsen för att eliminera tipprisken, skivan du ska fräsa ska ligga på ett plant underlag så stödklossen får stöd hela varvet runt. Kör med sidoanhåll och stål >20mm. Jag hade kört det i minst två omgångar, antagligen tre (lite beroende på träslag), typ19*2.5, 19*4.5 och sen sista 1*0.5mm i avslutande körningen (som jag hade medmatat men det känns överkurs vid första användningen av fräsen). Mata i snabb takt över ändträet i sista körningen för att undvika brännmärken.

Redigerat 13 dec 2019 16:09
  15. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Jag skrev fel, en riktig fräs skulle det stå.

Vill man göra det själv är ett frässtål av lite bättre kvalitet absolut att rekommendera. En billig handöverfräs lär med stor sannolikhet göra sin del av jobbet, men ett billigt stål gör det inte.