Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fräsa kabelrännor i vägg

1. L
    Medlem · Stockholm · 225 inlägg

logic

Medlem
    tommib nejdå, jag kör flexrör med ca två mm husfix som skyddar.

Det är gissningsvis förra ägaren som valde en utanpåliggande lösning för faserna (tror jag att det är?) till köket från elcentralen, så man kan se dem gå vinkelrätt upp från skåpet, därefter utmed taket och sen vidare in i en vägg. Det är dessa jag menade - jag vågar inte gör annat än att låta dessa vara i befintligt skick. Eller finns det någon som har en idé m hur jag kan fälla in dessa också?

Bilder kommer här!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2602.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2603.PNG

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 552 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jaha, du pratar om kablar.

Fasledare är en av ledarna i kabeln. När man pratar om faser så är det inte de enskilda kablarna man avser utan en elektrisk ordning mellan de tre spänningsförande ledarna i en normal elmatning.

Du behöver inte skydda kablarna med något husfix.

3. L
    Medlem · Stockholm · 225 inlägg

logic

Medlem
    Tack för klargörandet tommib!

Husfixet är bara till för att bygga ut i jämn nivå inför spackling.

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Stockholm · 45 715 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om det "bara" är kablar till köket så finns det ingen anledning att inte fälla in dem också. Det enda är att det kan behövas grövre trådar i flexslangen. Om det ex. är en enfas spis (vanligt i äldre lgh) så bör du ha 4kvmm, istället för 1,5 som du har till vanliga uttag. Och är det en trefas spis skall det vara 5 st 2,5 kvmm. Det kräver en 20mm slang istället för den vanliga 16mm.

När du skrev faser funderade jag på om du menade matningen till centralen, för den går visserligen också att fälla in, men det kan kräva lite mer planering.

5. R
    Medlem · 206 inlägg

Ragnar_AT

Medlem
    Tyskarna bara sätter skarvmuff i väggen. De är rätt övertygad att deras system är det bästa i världen och rör/slang är för mycket jobb, kräver för stora rännor och är bara gammalmodig. Det finns elbolag som drar kablar i ett helt hus för bara 3500 Euro! Vad får man förvänta med sådana lagprisar? Det var också rätt vanligt att bara kör PEN-ledare rätt till uttagen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.