Fräsa för golvvärme..

2k läst  42 svar

Nästa tråd i Värme allmänt
  1. T
    Medlem Nivå 7
    Står i valet och kvalet inför huruvida vi skall lägga in vattenburen golvvärme eller inte.

    Skall renovera större delen av nedervåningen i huset. Huset har krypgrund men är relativt välisolerat med runt 40 cm isolering. Vi kommer byta allt golv i hall, kök och vardagsrum som sitter ihop. Golvet som skall läggas är ett berg o berg enstavsparkett. Idag finns ett enrörssystem med fula utanpåliggande rör som kräver stora socklar.

    Har nu rivit ner till spånet som ligger på reglar som sitter cc60. Om vi nu skall välja golvvärme så är det med 16 mm slang. Jag har valt bort alternativet att skruva upp allt spån och lägga ny spårad pga av arbetsmängden. Jag har också valt bort att lägga spårat ovanpå befintligt spån då bygghöjden blir för hög. Hade nästan valt bort golvvärme som alternativ tills dess att jag läste om flera som fräst själv.

    Har ngr funderingar. Dels rent allmänt hur värmegolv fungerar med krypgrunder. Ersätter de elementen eller är det tveksamt med 40 cm isolering?

    Dels vad det enklaste sättet är att räkna på hur slingorna skall gå. Är det bäst att kontakta någon återförsäljare?

    Och om någon har tips på bra frässtål. Fräs har jag är hyfsat van att använda den..

    Plåtar tänker jag lägga i spåren innan slangen åker ner och därefter plast och fram och sedan golvet..

    Alla tankar o synpunkter tas tacksamt emot!
     
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Har du 40cm isolering i bjälklaget är det alla gånger tillräckligt för golvvärme, det blir inget eldande för kråkorna där.

    Har du/ni bott i huset någon vinter? Hur upplevdes golven då?
    Vi är alla olika, jag själv uppskattar varma golv enormt, eller ... mest hatar jag väl kalla golv.

    Men hur golven har upplevts hittills är ju en parameter att ta med.
    Sen om du byter golvmaterial så påverkar det också, rent trägolv och plastmatta känns relativt varma, laminat något kallare, klinker mycket kallt.

    I min mening finns det mest fördelar med golvvärme, i mitt fall, då jag lider utav kalla golv så blir det att jag vill bränna på mer värme i huset om golven är kalla.
    Sen slipper man radiatorer, som tar plats, fular ner, blir dammiga och svåra att rengöra ...

    Men visst, något lite nackdelar finns det med GV, kallraset vid fönster, dörrar och dåligt isolerade väggar kan bli ett problem, särskilt fönster och glasade altandörrar från golv till tak.
    Och så naturligtvis kostnad och besvär.


    Och just detta sista har fått mig att avstå ifrån golvvärme på övervåningen som jag just håller på och inreder.
    Jag fräser ner Roth's 10,5mm PEX i golvet i badrummet, för att där blir det så jäkligt tråkigt att upptäcka senare att vi inte klarade oss utan GV.
    Men i övriga rum chansar vi på att värme från BV ska räcka mesta delen av året, och att vi sen stöttar med lite elradiatorer de 3-4 kallaste månaderna.
    Men som option finns ju alltid att fräsa ner slingor senare ...
     
  3. I
    Medlem Nivå 4
    Har du 22mm golvspån direkt ovanpå reglarna? Att fräsa ner 16 slang i så fall är inget att rekommendera då det inte blir någon bärighet kvar i spånskivan.
    Jag hade planer på att göra så i mitt mellanbjälklag men gjorde ett rum sen gav jag upp. Man kände var bjälkarna låg när man gick för spånskivan svaja mellan. Jag köpte istället 16mm spånskiva och la remsor så jag fick cc 200 och värmeplåtar.
     
  4. G
    Medlem Nivå 7
    kan väl inte vara så stor skillnad på att fräsa ner 16 själv eller köpa färdigfrästa golvspån i bärighet?
     
  5. T
    Medlem Nivå 7
    Frågan är ju hur man gör på de delar där man måste gå parallellt med reglarna? Eller delar man rummet i två delar o och går fram och tillbaka så att säga?

    Dessutom vet jag inte hur det ser ut närmast ytterväggarna. Risken är att jag inte når att vända på reglarna där.
     
  6. T
    Medlem Nivå 7
    Nej precis men även där så är det ju på gränsen i bärighet. Oftast lägger väl folk de frästa uppepå befintligt spån.. annars måste man ju regla upp under varje vändning vilket är enklare när det knte ligger något spån där. Nu blir det ju lite krångligt att regla upp iom att spånet redan ligger på plats..
     
  7. T
    Medlem Nivå 7
    Okej. Det var tråkigt att höra. En del verkar ju mena att det räcker. Vad hade du för golv ovanpå? Jag kommer som sagt ha 14 mm parkettgolv. Tänker att det Iaf ger lite mer stadga än ett tunnt laminatgolv men det kanske knte räcker helt enkelt.
     
  8. T
    Medlem Nivå 7
    Golven har aldrig känts direkt kalla men främst är det för att bli av med fula synliga rör och radiatorerna. Sedan är det mer en bonus att varma golv är sköna också..
     
  9. I
    Medlem Nivå 4
    Så tyckte jag med. Har ej gått på några färdigfrästa heller så kan ej uttala mig om det. Borde bli lika klent det också. Jag rekommenderar det då inte.

    Däremot kan jag rekommendera julas frässtål 15.9 mm tror jag dom är. Det kommer gå åt ett gäng och dom är billiga.
     
  10. I
    Medlem Nivå 4
    Det kommer garanterat att hålla. Jag är väldigt allergisk mot svikt i golv så det är största anledningen att jag skippa det. Inte säkert att jag hade märkt något med golvet på men när jag kände sviktet så ändra jag taktik direkt. Kan du leva med 16mm högre golv så lägg spånskiva i remsor. Det gick mycket fortare att lägga det än att fräsa också.
     
  11. T
    Medlem Nivå 7
    Det är ju just höjdens jag helst vill undvika att höja. Men däremot vill jag ha ett stabilt golv som inte sviktar också.

    Är lite sugen på att testa att fräsa. Tänker att jag borde klara 60 kvm på ett par dagar med fräsen.. dock är det vändningarna jag är mest oroad över. Särskilt då jag inte är säker på att jag kommer kunna hitta reglarna vid alla vändningar..
     
  12. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 15
    Jag har lagt vanligt spån på gammalt undergolv typ råspont och sen fräst själv.

    Förläggningsritningen gjorde GV-leverantören efter att ha fått en planritning och lite info om tänkt läggriktning på golv etc.

    Håller med de som är skeptiska angående bärigheten efter fräsning. Med ett massivt trägolv skulle jag tro det blir bra men tveksam med parkett. Så länge spåren löper tvärs reglarna är det inga problem men beroende på planlösning så är det ofta svårt att inte få någon sträcka längs med också. Och så har du ju vändningarna också.

    Använde en 19 mm notfräs från Jula till vårt projekt. Passar perfekt till LK 16 mm med plåt. Kostade typ 40 kr och gick åt 5 st eller så till 60 m2. I badrummet har jag spårade skivor direkt på reglarna, då använde jag en 19 mm hålkälsfräs istället för att inte göra den tunna delen av spånet större än nödvändigt.
     
  13. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Man lägger ju fräst spån tvärs över reglarna det är bara vid vändningarna man ska regla extra jag skulle aldrig fräs egna skivor räckte med att köra alla vändningar och tranporter
     
  14. T
    Medlem Nivå 7
    Anledningen är som sagt för att slipa skruva upp all spån för att byta ut mot spårad. Där tror jag arbetetsmängden talar för att fräsa. Och att lägga det ovanpå blir för högt..

    Det är kanske 50 kvm totalt med köksö borträknat och jag tänker två eller tre dagars fräsande. Men frågan är om det blir tillräckligt stadigt bara..
     
  15. T
    Medlem Nivå 7
    Mmm kanske är gränsfall. Golvet kommer dessutom läggas i samma riktning som spåren. Hade ju vart bättre om de lades åt andra hållet tänker jag.

    Dock upplever jag parketten som ganska styv. Det är ju 4-6 mm enstav som ytskikt och 10 mm furu? Vändningarna går nog i de flesta fall att göra runt en regel. Där set inte går får jag isf krypa under grunden och regla alt såga upp och regla..

    En hel del jobb helt klart.. frågan är om det är värt det...
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: