Fräsa bort färg på betonggolv i källare?

302 läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hallå!

Har ett projekt igång i tvättstugan att snygga till väggar tak och golv. Är nu färdig med tak och väggar och måste hitta en lösning på golvet.

I dagsläget är det betonggolv som är målat med någon härlig epoxyfärg sedan väldans massa år tillbaka (förra ägaren) Den färgen andas inte och har nu efter säkert 10 år börjat spricka och släppa, förmodligen pga fukt som tränger upp ur plattan.

Första tanken var att kasta på en platonmatta och lägga billigt laminat (det är bara tvättstuga) för att få det lite snyggt. Men vad jag förstår måste man ha cirkus 14mm tjockt golv ovanpå platonmattan för att det ska fungera?

I vilket fall bör jag fräsa bort den påmålade färgen som kanske är 1-2mm tjock. Killen från Anticimex sa att det var ett busenkelt jobb när vi köpte huset. Vad behöver jag för fräs, jag tänker inte springa och köpa någon utan kommer ringa lokala maskinuthyraren och hyra givetvis.

Hur lätt är det, hur mycket arbete är det? Relativt liten tvättstuga, cirkus 20m2.
    Tacksam för hjälp! :)

2. J
    Bannad · Nivå 10
    Börja med en barkspade först inte många kronor och se hur mycket du får bort , det var sprucket och då sitter kanske en del löst , sen maskinell bearbetning . sort på den , hör med uthyrningen dom vet bäst

3. G
    Medlem Nivå 7
    hyr en betongslip med tillhörande dammsugare, tejpa in dig i rummet med en låda öl och öppna fönstren ut. glöm inte hörselskydd, glasögon och en mask så är du klar på en kväll

4. J
    Bannad · Nivå 10
    Dom stora dammsugarna är bra på att ta dammet , men det blir alltid lite microdamm som inte fastnar i påsen , men väldigt lite , det går att stå ut med och städa av senare

5. G
    Medlem Nivå 7
    nejnej, även med dammsugare så dammar det en del, räcker med att du kantrar lite med slipen och den inte tätar mot golvet så fylls rummet med damm.

det finns lådor med en fläkt och filter i, ställ en sådan bredvid där du kör.

6. G
    Medlem Nivå 7
    Och tejpa igen alla springor till resten av huset så slipper du damm där, öppna inte förens du är klar

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Det dammar rejält även med kraftig & bra dammsugare.

8. S
    Medlem Nivå 5
    Så tipset är alltså att hyra en betingslip, speciellt märke/modell som är bättre?
    Samt hyra dammsugare (det kanske alltid medföljer när man hyr en betongslip?) Men även sådana filter fläktar för att rena luften bättre.
    Vilken typ av andningsmask ska jag använda för att inte få i mig dessa små partiklar av dammet, tänker speciellt på epoxyn. Det finns ju en uppsjö med olika filter i masker..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: