Byggahus.se

fotströmbrytare

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hur kopplar man en en-polig fotströmbrytare?
    Efter jag öppnat den blev jag osäker på hur den fungerar. Ingen bruksanvisning eller schema finns med. Ser inga symboler på kontakten heller.
    På kontakten finns 2x2 hål för kabel och en slags skarv koppling utanför.
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21955043.
    Skall jag koppla nollan på den utanpåliggande skarvkopplingen och fas o jord på själva strömbrytaren?

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Har inte sätt en sådan invändigt men jord ska med stor sanorlikhet inte in i brytaren. Är den 2 polig är det fas och nolla som ska in i brytaren och jord bara kopplas förbi. Själv skulle jag mäta up den med ohm meter för att fullständigt förstå hur den fungerar innan jag kopplade in något. bedrövligt att ingen typ av anvisning finns med. Se om de på classe kan bistå med någon typ av schema om då är osäker och lämna tbx om de inte kan ge bra svar.

3. J
    Medlem Nivå 2
    I så fall är det nog snarare så att du ska lägga jorden förbi brytaren (jorden får ju aldrig kunna brytas) och sedan lägga fasen och nollan via brytaren, men det är ju svårt att säga när man inte har kontakten framför sig. Du kan inte ta en bild?

Pucktvåa..

4. M
    Medlem Nivå 1
    Visar bild på hur man INTE skall koppla. Proppen gick när jag provade att släcka lampan med strömbrytaren.

5. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Tur att det va det som hände och inget värre. MÄT eller få ett riktigt kopplings schema.

6. M
    Medlem Nivå 9
  7. M
    Medlem Nivå 1
    Tack mrfrenzy; du har rätt. Jag skall trycka upp den i näsan på försäljaren.

8. E
    Medlem Nivå 12
    tror att det bara är en växlande kontakt... men lämna till baka skrotet.
    verkar inte vara någon kvalitet, skall vara ordentliga dragavlastningar, samt inkopplings anvisning.

9. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Den är faktiskt S-märkt och godkänd för 2A resistiv last och 0,7A induktiv 250 VAC, titta på övre bilden

3A 120 V är UL märkningen för USA m.fl.
    Det finns som vanlig strömställare hos ELFA 36-014-40 med överkoppling för både skyddsjord och nolla.

Protte

10. M
    Medlem Nivå 1

Fixat

Har nu bytat ut kontakten mot en annan och nu fungerar det bra.

Tack för hjälpen