Byggahus.se

Fotplåt

1. K
    Medlem Nivå 5
    Tänkte byta stupränna på garaget och i samband med detta sätta fotplåt föt att leda ner vattnet i rännan.

Är det möjligt att sätta fotplåt ovanpå ett befintligt papptak?
    Eller kan man dra upp en liten bit av pappen och lägga plåten underst och ny papp ovanpå?

Det sitter redan någon form av plåt på en kort sträcka, förmodligen för att det läckt in där. Så jag tänkte sätta hela vägen nu när jag ändå ska upp där och rota.

MVH
    Kristoffer

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Fotplåt

Det ska ligga papp under fotplåten så rätt sätt för dig är att:

1. Montera plåten vid takfoten.
    2. Kapa första våden papp mitt på, längs med hela taket
    3. Stick in en ny våd där du kapat och klistra och spika i över och underkant.

3. Faidros
    Medlem Nivå 10
  4. K
    Medlem Nivå 5

Nu ligger pappvåderna på andra hållet, inte längs med rännan utan vinkelrät mot dem.

Går det att kapa dem ändå och lägga en våd längs med rännan, vinkelrät mot de andra våderna?

Nu är detta ett garagetak utan takpannor, så det är inte läktat. Dessutom är det ganska svag lutning.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Ok, då vet jag inte om mitt förslag är ett klokt alternativ.

6. Faidros
    Medlem Nivå 10

Jag drar tillbaka mitt förslag också.

7. K
    Medlem Nivå 5

Haha! ;D

Så hur ska jag nu gå till väga? ::)

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Jag misstänker att du inte har lust att göra om hela papptaket så för att orsaka minsta möjliga skada borde du kunna göra så här:

- montera fotplåten ovanpå befintlig papp
    - skär till en remsa av ny papp som du klistrar över skarven mellan fotplåt och befintlig papp

Kanske inte världens snyggaste lösning, men nu kommer ju i alla fall vattnet rinna över plåten. Blir det inte hundraprocentigt tätt så blir det ju i alla fall inte sämre än det var förut - några droppar innanför rännan (dvs under plåten) kanske man kan leva med...

9. N
    Medlem Nivå 6

det finns nog massor med skrotlösningar på problemet ... rätt sätt är iallafall att skära bort pappen i nederkant, byta ut rötskadat virke, montera nya krok och rännor, pilla upp pappen och skjuta in ny papp under den gamla, värma fast eller limma ny papp i språnget ... sen gör man självklart som man vill, men rätt sätt är inte lätt sätt

10. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Ta reda på hur långt in den gamla fotplåten går och kritslå 1 cm innanför denna. Skär sedan av den gamla pappen med en vinkelslip (gör rent maskin o klinga direkt när du är klar medan asfalten är varm) riv sedan bort gammalfotplåt+pappen som sitter på. montera dit nya krok och rännor spika därefter masonit motsvarande tjockleken på den kvarvarande pappen mellan krokarna. sen skruvar du dit fotplåten uppe på masoniten och på toppen en remsa papp, helst entreprenadprodukt (svetspapp) hör med en takläggare om du kan få köpa en remsa och låna en gasolbrännare alt. om dom kan svetsa dit en remsa för en rimlig penning.

Lycka till.

11. K
    Medlem Nivå 5

Tack för alla bra svar!