Hej
Planerar att lägga om taket till våren, betongpannor med underlagsduk. Har lagt något tak förut men inte med ränndal. Jag har googlat och förstår det mesta som ska göras men har frågor om ränndalen.
Jag tänkte lägga så här, i ordning vilket som är underst:
Råspont -> small pappremsa -> fotplåt -> ränndalsplåt -> underlagsduk längs ränndal -> överlappa med tvärsgående underlagsduk -> läkt -> försänkt ränndalsplåt -> betongpannor.
Min fråga är hur man skarvar fotplåtarna i vinkeln vid ränndalen närmst takfoten. Ska de överlappa?
Eller lägger man kant i kant och tätas med någon silikon?
Samt om det ska vara nedvik på den understa ränndalsplåten eller om man lägger den till nederkant råspont bara?
Mvh
Planerar att lägga om taket till våren, betongpannor med underlagsduk. Har lagt något tak förut men inte med ränndal. Jag har googlat och förstår det mesta som ska göras men har frågor om ränndalen.
Råspont -> small pappremsa -> fotplåt -> ränndalsplåt -> underlagsduk längs ränndal -> överlappa med tvärsgående underlagsduk -> läkt -> försänkt ränndalsplåt -> betongpannor.
Min fråga är hur man skarvar fotplåtarna i vinkeln vid ränndalen närmst takfoten. Ska de överlappa?
Samt om det ska vara nedvik på den understa ränndalsplåten eller om man lägger den till nederkant råspont bara?
Mvh
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
B Babb skrev:Hej
Mvh
lägg en extra resma under första ränndalsplåten .
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
överlappa 10 cm
Ok, lägger du fotplåten under pappen/duken eller sätter du den på läkten?B Babb skrev:
Hittade några bilder från en plåtslagare hur man hade löst det med fotplåten på läkten, https://www.picuki.com/media/2191616517963323926
Jag hade dock tänkt lägga den under duken enl. anvisningar men kanske går att göra på samma sätt...
Kommer först lägga papp horisontellt och sedan fotplåt på det, överlapp så gott jag kan och fogmassa i skarven. Sedan kommer jag lägga en längsgående (vertikal) papp i ränndalen och sedan underbeslag på den. Över den kommer sedan den horisontella pappen och sedan kommer plåtslagare lägga en plåt till på läkten som kommer falsads i nocken. Väldigt omständligt men det är nog "standarden". Och förhoppningsvis är det enda gången jag gör detta så det får bli lite extra tid.
Eftersom vädret inte varit bra för takläggning de senaste dagarna hade jag inte tid att själv sitta och pilla med detta. Ringde plåtslagaren som gjorde det. Här är lite bilder på hur han gjorde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto