Halloj,

Jag tänkte försöka montera fotplåt på 2st skorstenar här hemma och undrar om det är någon som har lite tips som kan förenkla jobbet? Jag är expert på att mäta och såga/klippa fel ett par gånger innan det blir bra... ;D

Det är 2st tegelskorstenar som kommer upp mitt i nocken så jag har 4st fotplåtar som ska monteras totalt. Funderar väl främst på om det är någon som har tips ang klippning/vik vid nocken, där de båda plåtarna möts så att säga. Kanske också om hur jag kan få dem på plats lite provisoriskt medan jag sedan skruvar, klipper, viker och fogar... :)

Bifogar en skiss.

Ja, jag har sele på mig. :)

Tack på förhand!

• Enkel skiss som visar placering av fotplåtar vid en skorsten på ett sadeltak, märkta 'Fotplåt vänster' och 'Fotplåt höger'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick de för dig med plåtarna?
Stötte du på något problem längs vägen och vad använde du för grejer som fog osv?
Bilder? :)

Ska också göra detta snart. Vi har bytt tak men saknar fotplåtar runt skorstenen.

1939 1939 skrev:
Hur gick de för dig med plåtarna?
Stötte du på något problem längs vägen och vad använde du för grejer som fog osv?
Bilder? :)

Ska också göra detta snart. Vi har bytt tak men saknar fotplåtar runt skorstenen.
Tyvärr inte kommit till skott än... :)

Ö Österby skrev:
Tyvärr inte kommit till skott än... :)
Nu har jag haft plåtslagare hos mig och jag är så grymt nöjd. Det blev så vackert och välgjort. Jag hade aldrig kunnat få till de fina detaljerna, som jag dessutom gissar handlar om att transportera vatten och förhindra att plåtarna böjs upp. Lägger upp lite bilder så att du och andra kan få inspiration.
Uppdaterar med kostnaden sen när fakturan har kommit. Nytt plåtarbete runt en skorsten på tak med tegelpannor, med hantverksmässiga detaljer.
Skapa konto
Välkonstruerade plåtdetaljer nära en tegelskorsten på ett rött tegeltak, som visar hantverksskicklighet och vattentransportering.
Skapa konto
Nyinstallerad röd plåtavslutning med nätgaller på en skorsten, detaljerad och välgjord i vått väder.
Skapa konto
Nyinstallerad röd plåt vid en tegelmurskant med detaljer för vattenavrinning och fastsättning, i regnväder.
Skapa konto
Nyinstallerade plåtdetaljer vid tegelvägg och orange tak, visande hantverksmässiga detaljer.
Skapa konto

Närbild av nyinstallerat takavvattningssystem med plåtdetaljer nära tegel och takpannor.
Skapa konto

Närbild på detaljarbete av plåtslagare med vattenavrinning på en tegelvägg.
Skapa konto
Välmonterade plåtdetaljer på tak med vattenavrinning och vindskydd vid en husgrund.
Skapa konto

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
1939 1939 skrev:
Nu har jag haft plåtslagare hos mig och jag är så grymt nöjd. Det blev så vackert och välgjort. Jag hade aldrig kunnat få till de fina detaljerna, som jag dessutom gissar handlar om att transportera vatten och förhindra att plåtarna böjs upp. Lägger upp lite bilder så att du och andra kan få inspiration.
Uppdaterar med kostnaden sen när fakturan har kommit. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild] [bild]

Ser fint ut!
Vad blev kostnaden?

Har en offert från en plåtslagare på liknande jobb. Tycker det är dyrt dock.

C Canina skrev:
Ser fint ut!
Vad blev kostnaden?

Har en offert från en plåtslagare på liknande jobb. Tycker det är dyrt dock.
Hej! Det blev runt 7500 kr efter ROT. Dom räknade 4 timmar på verkstaden och 4 timmar hos mig så ROT-avdraget blev bara för halva tiden. Det var dyrt, men sotaren tyckte det var kanon med luckan och så i alla fall.

Tack för snabbt svar!
Vår offert är på 15000kr för en fotplåt och det kändes väldigt dyrt.
Ska ta in fler offerter nu när jag ser vad ditt kostade.

Jättefint men jag kan inte låta bli att citera nån byggnadsvårdare i nån tidining. Han förstår inte varför dagens plåtslagare envisas att göra överdelen så det ser ut som halva tomfat ligger där. Man kan göra den delen mycket nättare utan att det försämrar någonting och det ligger nog lite i det där.

C Canina skrev:
Tack för snabbt svar!
Vår offert är på 15000kr för en fotplåt och det kändes väldigt dyrt.
Ska ta in fler offerter nu när jag ser vad ditt kostade.
Nu var offerten inte bara på en fotplåt utan:
• Fotplåt under pannor mot takpapp
• Krage ovan pannor
• Topp plåt utan huv

Fotplåtar är viktiga men det finns delade meningar angående huven. För mig handlade det om kajbon i kanalerna. Har rensat själv och kan bara säga att det är helvete om man råkar ut för dessa fåglar som bygger bon i skorstenar allt mer norrut (enligt min sotare).
I relation till min skorsten ovan så byggde jag ett simplare fågelskydd i stugan av lite skrot som fanns att tillgå.

• Hemmagjort fågelskydd av metallnät och plåt på ett bord inomhus.
    Skapa konto
  • Öppen skorsten sett uppifrån, utan fågelskydd, omgivet av en betongkant och föremål som kan vara skrot.
    Skapa konto
  • Hemmagjort fågelskydd av nät över skorsten, med snötäckt landskap och en tall i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.