Halloj,
Jag tänkte försöka montera fotplåt på 2st skorstenar här hemma och undrar om det är någon som har lite tips som kan förenkla jobbet? Jag är expert på att mäta och såga/klippa fel ett par gånger innan det blir bra... ;D
Det är 2st tegelskorstenar som kommer upp mitt i nocken så jag har 4st fotplåtar som ska monteras totalt. Funderar väl främst på om det är någon som har tips ang klippning/vik vid nocken, där de båda plåtarna möts så att säga. Kanske också om hur jag kan få dem på plats lite provisoriskt medan jag sedan skruvar, klipper, viker och fogar...
Bifogar en skiss.
Ja, jag har sele på mig.
Tack på förhand!
Jag tänkte försöka montera fotplåt på 2st skorstenar här hemma och undrar om det är någon som har lite tips som kan förenkla jobbet? Jag är expert på att mäta och såga/klippa fel ett par gånger innan det blir bra... ;D
Det är 2st tegelskorstenar som kommer upp mitt i nocken så jag har 4st fotplåtar som ska monteras totalt. Funderar väl främst på om det är någon som har tips ang klippning/vik vid nocken, där de båda plåtarna möts så att säga. Kanske också om hur jag kan få dem på plats lite provisoriskt medan jag sedan skruvar, klipper, viker och fogar...
Bifogar en skiss.
Ja, jag har sele på mig.
Tack på förhand!
Nu har jag haft plåtslagare hos mig och jag är så grymt nöjd. Det blev så vackert och välgjort. Jag hade aldrig kunnat få till de fina detaljerna, som jag dessutom gissar handlar om att transportera vatten och förhindra att plåtarna böjs upp. Lägger upp lite bilder så att du och andra kan få inspiration.Ö Österby skrev:
Uppdaterar med kostnaden sen när fakturan har kommit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
1939 skrev:
Nu har jag haft plåtslagare hos mig och jag är så grymt nöjd. Det blev så vackert och välgjort. Jag hade aldrig kunnat få till de fina detaljerna, som jag dessutom gissar handlar om att transportera vatten och förhindra att plåtarna böjs upp. Lägger upp lite bilder så att du och andra kan få inspiration.
Uppdaterar med kostnaden sen när fakturan har kommit. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild] [bild]
Ser fint ut!
Vad blev kostnaden?
Har en offert från en plåtslagare på liknande jobb. Tycker det är dyrt dock.
Hej! Det blev runt 7500 kr efter ROT. Dom räknade 4 timmar på verkstaden och 4 timmar hos mig så ROT-avdraget blev bara för halva tiden. Det var dyrt, men sotaren tyckte det var kanon med luckan och så i alla fall.C Canina skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jättefint men jag kan inte låta bli att citera nån byggnadsvårdare i nån tidining. Han förstår inte varför dagens plåtslagare envisas att göra överdelen så det ser ut som halva tomfat ligger där. Man kan göra den delen mycket nättare utan att det försämrar någonting och det ligger nog lite i det där.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
479 kr inkl moms
Läs mer
Fotplåtar är viktiga men det finns delade meningar angående huven. För mig handlade det om kajbon i kanalerna. Har rensat själv och kan bara säga att det är helvete om man råkar ut för dessa fåglar som bygger bon i skorstenar allt mer norrut (enligt min sotare).
I relation till min skorsten ovan så byggde jag ett simplare fågelskydd i stugan av lite skrot som fanns att tillgå.
I relation till min skorsten ovan så byggde jag ett simplare fågelskydd i stugan av lite skrot som fanns att tillgå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skorsten genom yttervägg = netto värmeförlust? (med exempelbilder)
Värme allmänt -
Sätta igen hål i skorstenen
Värme allmänt -
Hur tänka när jag gör hål för skorsten i snedtak.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Spjäll på skorsten till fristående bastu
Bastu -
Installation spiskasett + insatsrör + renovering skorsten
Ved, Pellets, Flis