Jag har en ziehl UFR1000E som löser det mha en kontaktor.
Den ser du i hagercentralen längst upp till höger.
Min nätägare (Eon) har godkänt den.
Den är dock inställd med hårdare värden än vad SS-EN50438 kräver.
Okay, låter bra, det är det reläet jag menade som Victron säljer genom sina egna kanaler. Står dock inget om att det är godkänt enligt den standarden men det är bra om det går att ställa in så att det fungerar lika bra eller tightare.
Okay, låter bra, det är det reläet jag menade som Victron säljer genom sina egna kanaler. Står dock inget om att det är godkänt enligt den standarden men det är bra om det går att ställa in så att det fungerar lika bra eller tightare.
Du kan ställa in det precis som du vill.
Det är bara det att det finns förprogrammerade program som då matchar vad som gäller i olika länder.
Du kan ställa in det precis som du vill.
Det är bara det att det finns förprogrammerade program som då matchar vad som gäller i olika länder.
Du får göra en egen tråd om alla dina olika delar där och med diesel, kommande paneler osv så det inte försvinner här. Antar att mycket på bilderna är mer eller mindre tillfälligt, är det någon typlösning från manualer tex DC delen med batteribankens kopplingar?
Du får göra en egen tråd om alla dina olika delar där och med diesel, kommande paneler osv så det inte försvinner här. Antar att mycket på bilderna är mer eller mindre tillfälligt, är det någon typlösning från manualer tex DC delen med batteribankens kopplingar?
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar med typlösning.
Det är mer eller mindre standardlösning från Victron.
Det som är tillfälligt är hagercentralen och väggskåpet från Enoc. Jag kommer sätta Rittalskåpet där, det ska upp trådstegar ovanför rittalskåpet sen som flexslangarna kommer fästas i.
FKn kommer därmed komma in i skåpet ovanifrån och in i plintar.
Allt kablage kommer förläggas på trådstegar.
Det är dubbelmantlad 70mm2 kabel (PBM Solar XL) både till/från batterierna och Quattro enheterna.
Dessa är avsiktade med dc-säkringar från emcomp.
Sen är det en färdig DC distributions skensustem med shunt från Victron.
Jag ville kunna nyttja solelen även vid avbrott på elnätet, det finns dessutom en funktion som gör det möjligt att kunna säkra ner till 16A huvudsäkring
Hej!
OK, jag missuppfattade kanske. Är detta en kombinerad solpanelanläggning med batterilagring och möjlighet till ö-drift? Eller endast en hus-UPS?
jag kikar på solanläggning med Nilar-lagring och eventuell ö-drift.
OK, jag missuppfattade kanske. Är detta en kombinerad solpanelanläggning med batterilagring och möjlighet till ö-drift? Eller endast en hus-UPS?
jag kikar på solanläggning med Nilar-lagring och eventuell ö-drift.
Det är en anläggning som kan köra ö-drift med solceller och batteri. Det finns växelströmsutgångar som är både ren genomströmning och batteriskyddad med ca 20ms växlingstid vid avbrott.
Så man kan dela upp kritisk och icke-kritisk last.
Jag har en Fronius Symo som mina paneler är anslutna till, den sitter på ACut sidan om Victron enheterna.
Så Froniusen får alltså sin spänning via Victron Quattro enheterna vid strömavbrott, och likaså passerar genererad solel via Quattro enheterna också för att komma ut på elnätet.
Så det gäller att man dimensionerar sitt system rätt.
Det går ju att använda Victrons MPPTer också om man inte vill omvandla solelen till AC först. Jag kunde inte göra detta då jag framöver kommer ha mina paneler ca 100M från Quattro enheterna.
Allting styrs av VenusGX enheten, som pratar modbus med Fronius växelriktaren.
Påbörjat ett LAN i mitt hus.
Hitintills bara dragit fram 4 kablar i de gamla TV-antenn rören på 1:a våning. Skall fortsätta med fler i telefon rören också.
På 2:a våning är det enklare, bara att dra nya rör i sidovindarna.
Byggde en 19" racklåda av lite skräpvirke och placerade detta på sidovinden.
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar med typlösning.
Det är mer eller mindre standardlösning från Victron.
Det som är tillfälligt är hagercentralen och väggskåpet från Enoc. Jag kommer sätta Rittalskåpet där, det ska upp trådstegar ovanför rittalskåpet sen som flexslangarna kommer fästas i.
FKn kommer därmed komma in i skåpet ovanifrån och in i plintar.
Allt kablage kommer förläggas på trådstegar.
Det är dubbelmantlad 70mm2 kabel (PBM Solar XL) både till/från batterierna och Quattro enheterna.
Dessa är avsiktade med dc-säkringar från emcomp.
Sen är det en färdig DC distributions skensustem med shunt från Victron.
Det jag tänkte på var tex om du ordnat DC-lådorna själv och hur det är upplagt där, inget direkt att klaga på bara en undran då det inte är "typlösning" 1A i många såna fall du har där, Samma med batteribanken ligger det två parallella grupper 48 V med gemensam laddning? Och din diesel var ska den kopplas in i systemet? Nu förklarade du senare här var omformaren för PV är inlagd dvs på förbrukarsidan det är ju vettigt kan tyckas. En annan sak kan vara det "relä" dvs installationskontaktorn du satt för nätfrånskiljning och som övervakningsreläet manövrerar vilka krav uppfyller det?
Som sagt när du kommit längre kanske du kan presentera lite mer bilder eller en tråd det är kul att se tycker jag åtminstone. Det är inte så vanligt att bygga systemen med skilda delar per fas, läge för trepoliga skydd om inte annat.
Det jag tänkte på var tex om du ordnat DC-lådorna själv och hur det är upplagt där, inget direkt att klaga på bara en undran då det inte är "typlösning" 1A i många såna fall du har där, Samma med batteribanken ligger det två parallella grupper 48 V med gemensam laddning? Och din diesel var ska den kopplas in i systemet? Nu förklarade du senare här var omformaren för PV är inlagd dvs på förbrukarsidan det är ju vettigt kan tyckas. En annan sak kan vara det "relä" dvs installationskontaktorn du satt för nätfrånskiljning och som övervakningsreläet manövrerar vilka krav uppfyller det?
Som sagt när du kommit längre kanske du kan presentera lite mer bilder eller en tråd det är kul att se tycker jag åtminstone. Det är inte så vanligt att bygga systemen med skilda delar per fas, läge för trepoliga skydd om inte annat.
Det är ett 3-fassystem, där faserna är förskjutna 120 grader, precis som vanligt. Så inget hokuspokus direkt
De tre enheterna är sammankopplade och synkroniserar faserna med varandra, tappar de kontakten med varandra eller om en av de får ett fel, stänger samtliga av sig. Samtliga tre är anslutna via samma (trefas) dvärgbrytare.
Det är två 48V strängar som ligger på samma bus, systemet ser det som ett batteri och laddar det som om det vore ett batteri på 48V. Systemet kan konfigureras för flera olika typer av laddkurvor, jag har konfigurerat mitt utifrån batteritillverkarens rekommendationer.
DC-bus lådorna är också Victron och heter PowerIn och Lynx Shunt.
Ziehl lådan och kontaktorn bryter anslutningen (de tre faserna) till elnätet enligt nedan:
Överspänning 0,2s 230V +11% (255V)
Underspänning 0,2s 230V -15% (200V)
Överfrekvens 0,5s 51 Hz
Underfrekvens 0,5 s 47 Hz
Detta är snävare än vad SS-EN 50438 (+ ändringar enligt SEK TK8) kräver.
Dieseln kopplas in i en egen ingång i de tre enheterna, där finns två ingångar, en för nätspänning och en för reservkraft.
För tillfället är den inte inkopppad.
Atlas Copco har en (Deep Sea) QC1011 kontroller som gör det möjligt att autostarta aggregatet via systemet. Så det kan automatiskt starta aggregatet baserat på en mängd olika faktorer (SOC, batterispänning, mm)
Här testar jag starta aggregatet manuellt, aggregatet kör en del tester innan start, därav fördröjningen. I praktiken är det bara en styrspänning som ligger på när aggregatet ska vara igång, och försvinner spänningen så stänger aggregatet av sig (efter att det har kylt ner sig i några minuter).
Det är ett 3-fassystem, där faserna är förskjutna 120 grader, precis som vanligt. Så inget hokuspokus direkt
De tre enheterna är sammankopplade och synkroniserar faserna med varandra, tappar de kontakten med varandra eller om en av de får ett fel, stänger samtliga av sig. Samtliga tre är anslutna via samma (trefas) dvärgbrytare.
Det är två 48V strängar som ligger på samma bus, systemet ser det som ett batteri och laddar det som om det vore ett batteri på 48V. Systemet kan konfigureras för flera olika typer av laddkurvor, jag har konfigurerat mitt utifrån batteritillverkarens rekommendationer.
DC-bus lådorna är också Victron och heter PowerIn och Lynx Shunt.
Ziehl lådan och kontaktorn bryter anslutningen (de tre faserna) till elnätet enligt nedan:
Överspänning 0,2s 230V +11% (255V)
Underspänning 0,2s 230V -15% (200V)
Överfrekvens 0,5s 51 Hz
Underfrekvens 0,5 s 47 Hz
Detta är snävare än vad SS-EN 50438 (+ ändringar enligt SEK TK8) kräver.
Dieseln kopplas in i en egen ingång i de tre enheterna, där finns två ingångar, en för nätspänning och en för reservkraft.
Det jag ser som viktigast i nätskyddet är (förutom att du satt bra snäva värden så långt) funktionen som brukar benämnas vektorsprångskydd hur är den delen ställd? Samma med systemjordningen i dina olika driftfall. Det är med tanke på den udda lösningen med både enfasiga omformarna och tilläggen PV och ev diesel i ödrift inte att bortse från. Samma med de rena enkla skydden för bortkoppling med tanke på olika "stark" matning beroende på driftfall.
Har du testkört något ännu med de olika delarna dels backupen och i hop med PV osv?