Y
Någon gång i tiden frågade jag om jag kunde bygga källare, och då reagerade en på missfärgat "tak".

Några månader har gått, jag har bott här, förvisso utan någon direkt värme men börjar ju bli lite sommar ute. Ändå så visa de nya bilderna samma fläck.

Vad tror ni, är det mögel, vad gör jag åt detta?

kallaren-mar-inte-bra141.jpg

Det råkar inte vara någon som anar sig veta höjden per "sten" där så jag kan räkna ut vilken höjd det är därnere utan behöva kila mig ner genom lilla öppningen bland alla läskiga kryp. ;)

Är det lecablock eller vad är det för block som du har?

Y
Um, ja jag vet inte vad dessa kallas.. :(

Det är lite svårt att se på bilden - går det att fota en sten på nära håll? Är de knottriga (som om de var gjutna av småsten) eller släta som betong?

Y
Ska kollaefter sen, tror de är knottriga.
Tillsdess så får någon gärna spekulera i fläcken också. ;)

Ser ju ut som någon form av mikrobiell tillväxt

Om du nu inte har en mikroskopisk hink så är det väl nästan ståhöjd därinne... Städa undan de läskiga krypen med dammsugaren och gå in och skrapa på fläckarna, och fota lite.

Nu ska man inte fixa sådant som inte är trasigt, men en trådlös hygrometer därinne kan vara bra för att hålla koll på fuktigheten.

lite oroande att fuktfläken är så tydligt begränsad till en fyrkant. Vad finns ovanför? Badrum eller ett rum utan värme?
gaia

Y
i stort sett har hela huset stått utan värme i ett år, åren innan dess har nog värmen varit minimal.

Nu slog det mig, det är ju källarrum på sidorna så jag har tänkt fel vad som är ovan.
Blir lite kluven hur detta är, om det är Hallen som är det som är drabbat. Högersidan är annars bara sovrum och vardagsrum, samt en liten toa.
-Spontant ville jag först få det till att växten är under sovrum och vardagsrum. Vilket jag har försökt värmt nu den senaste tiden.

Är nog tvungen att krypa ner och kika in i källarrummen på sidorna också ifall det växer där också..

Skrapa säger ni... aha... mjaha...

Vad tror ni om att ställa en värmefläkt därnere, fast det kanske bara hade accelererat eventuella problem.

Aja, nej, ska inte veranalysera utan får samla mod och va lite indiana jones...stön

Jag tror att du skall börja med att ta reda på vad det är, Om det är något mikrobieltt så måste man avgöra om det är en gammal skada eller om det är något pågående. Först när du åtgärdar det hela, och vill torka upp bjälklag etc så kommer byggfläktar in i bilden. Tills dess blir bara elbolaget glada.

På bilden ser det inte särskilt fuktigt ut därnere, vilket är bra.

Det kommer ned avloppsrör i den bortre halvan av den missfärgade rektangeln, vilket borde kunna hjäpa dig att identifiera vilken del av huset som ligger ovanpå. Det borde ju vara köket eller badrummet...

Och det är kanske bättre med en kontrollerad nedstigning i denna småkrypens håla än att man en yrvaken morgon brakar igenom ett murket golv.

Det ser ju ljust och bra ut men det är kanske kamerablixten?

Släng ner en rejäl strålkastare först så blir krypen mindre farliga och syns dessutom.

Yrrol,
stenen är s.k. gråsuggor dvs cementhålsten eller betonghålsten.
Användes "alltid" till murning av grunder och källare förr.

http://www.alltimark.se/upload/Picture/block2.jpg

Höjden är ca 20 cm per sten, så du har ca 2 meter där nere.

//KoW

Y
Ska försöka göra korta punkter

1. Kört joinseringsappart - nikotindoft borta - upptäckte konstig doft i sovrum över "källarfläcken".

2. Denna doft påminner om överskott-kläder på ÖB, typ unkelt, fukt... HAde kläder på golvet, doften satt i hela dagen vilket var pinsamt...

3. Lånade fukt-mätinstrument och kollade både golv och väggar(samtliga rum) men till min förvåning så var allt bra. Så får hoppas att det bara är den gamle heltäckningsmattan som stinker många år av fotsvett isf.

4. ca 2meter, åh det lockar återigen till att göra trappa ner och ha bio-rum isf.. ;)

Det verkar helt klart vara fuktrelaterat. Man ser ju att det är mindre problem vid bjälklaget och vid rören, som är isolerade. Jag är inte någon expert men misstänker att bjälkarna leder ner värme från rummet ovanför eller fungerar som någon slags ventilation till skillnad från den förmodade mineralullen mellan dem.

Vad har du för värmesystem? Det ser ut som rör för vattenburen värme, dvs rören är varma och torkar bort fukten närmast.

Varför tar fläckarna plötsligt slut? Har du plastmatta på golvet i rummet ovanför men inte i rummen bredvid?

Jag rekommenderar att du tar hem någon som kan sånt här (byggdoktor). Annars kan en lösning vara att lägga plast på golvet och täcka med singel. Biorum kan du nog glömma om du inte vill göra omfattande förändringar av grundkonstruktionen.

Y
nja. Närmast är heltäckningsmatta i sovrum,
sen där rören går upp så är det plastmatta(litet toa-rum utan värme)
längst bort är vardagsrum med parkett.
-Ingen farligt fukt funnen någonstans inne i huset.

Värmesystem av vattenburen sort. de svarta rören borde isf bara vara vanliga vattenledningar ochinte värme då inget element finns vid toan.

Bah, nu blev jag deprimerad att man inte kan bygga biorum, hehe.
tyckte det bara varit att göra att litet mindre rum så det fortfarande ventilerade runtom, bara ha ett element som värme som faen, hehe.
-får väl satsa på bygga om kallvinden istället...vilket jag tänkt ändå såsett...

aja nej ja jo... får väl hitta mig en byggdoktor..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.