Hej allihopa på forumet som läser...

jag är en grabb på 42 vårar....

nähe, inte bullen, nåja...

Köpte mig ett FTX agg i dec. och med lite oflyt i livet har det just kommit på plats, men jag får inte det riktigt att fungera med den inbyggda värmeslingan,
1. Vet inte om den går som förvärmare eller eftervärmare
2. Den löser ut som överhettad såfort jag aktiverar antingen eller i IQC-n
3. jag har ju vänt agg. inombords, enl. tillverkarens instruktioner, och då även flyttat värmaren, MEN om jag sätter tillbaka värmaren så den värmer avluften då blir det ingen ÖH. larm på displayen och den blir även fysiskt varm,

Snälla bullen .... forumet, hjälp mig. (Östbergs tog ju tidig helg annars skulle jag ringt dom i fredags när det först uppenbarade sig...men blir ett samtal imorgon annars om vi inte kan lösa det innan)
Och för ovanlighetens skull så är det trådskaparen som har medverkat i tråden...

Bästa svaret

ringde östbergs och fick hjälp.
1 eftervärmare
2. sladd i styrbox ej inkopplad/bytt
3. se 2

• Gilla
Leonard Gottfrid
  • Laddar…
Hej,
Ser att du har fått dina bekymmer lösta. Jag är nyfiken på hur du upplever ditt Heru 160S EC Y1? Vi är på gång att installera FTX i samband med att vi borrat bergvärme, vi har tittat på några olika aggregat varav Heru 160S är ett av dem. Det tycks i vart fall vara det aggregat med störst kapacitet av de vi tittat på, och kanske det mest prisvärda?

Hur stor villa har du att ventilera? Vilket basflöde har du och hur mycket utrymme har du för att kunna forcera ventilationen? Storlek på huvudstam tilluft resp dimension avstick?

Är du nöjd med aggregatet?

Tusen tack på förhand för svar :)

Z zammie skrev:
Hej,
Ser att du har fått dina bekymmer lösta. Jag är nyfiken på hur du upplever ditt Heru 160S EC Y1? Vi är på gång att installera FTX i samband med att vi borrat bergvärme, vi har tittat på några olika aggregat varav Heru 160S är ett av dem. Det tycks i vart fall vara det aggregat med störst kapacitet av de vi tittat på, och kanske det mest prisvärda?

Hur stor villa har du att ventilera? Vilket basflöde har du och hur mycket utrymme har du för att kunna forcera ventilationen? Storlek på huvudstam tilluft resp dimension avstick?

Är du nöjd med aggregatet?

Tusen tack på förhand för svar :)
jag valde det för att ev i framtiden bygga ut systemet mer än till bara bodelen som jag har det nu.. (40+40kvm) med en kyrksal på 120 vid sidan av systemet, har inte ställt in 100% än och vi bor inte där än heller, det är ju digitalt på en egen liten padda, men "borta" har jag satt på ca 10/14%, normal på ca 25/35 pch så finns det ett forcera läge, (för när man bajsar och man vill slippa sketlukta snabbt) på 45/65, sedan har jag provat höja för att testa, men det susar så då ;)..och värmecxl är ju inte att tänka på då..

jag la ju rören själv så jag använde det jag fick tag i billigt ;)..., avluft och uteluft är 160, sedan är tillluft 200 med ett par avstick ner till 125/3st), frånluft 200 fram till första utsug(125), sedan ner till 125, 6meter därefter en speciallösning för huset, plastkanal på utsidan isolerad så gott det går..ner till köket 220*55(125)

ja efter jag fått lite support från östbergs så funkar det bra.., lite hicka ibland när jag startat upp det men det skall ju egentligen gå hela tiden, men med timdebitering på elen och dessa priser som varit i vinter =mindre ventilation i ett hus man inte stadigvarande bor i..

och jag har inte snålat på ljuddämpare det finns både stora och små..,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.