Byggahus.se

Fortum prisskydd, ger det något?

1. J
    Medlem · Stockholm · 629 inlägg

jimih

Medlem
    Vi köper vår el från Fortum, med rörlig elpris. Dom har en tjänst som dom kallar "Prisskydd", som man kan köpa till för 39 kr i månaden. Då kan man vid fyra tillfällen om året, om man vill, tacka ja till ett fast pris för kommande två månader. Detta fasta pris ska då, om allt går som det ska, vara lägre än vad det rörliga priset.

Själv bryr jag mig i grunden bara om huruvida jag sparar något på det, dvs om den årliga besparingen kommer vara större än årskostnaden (dvs 12 * 39 = 468 kr).

Personen jag pratade med på kundtjänst kunde inte ge mig några konkreta exempel i vad det kan handla om för summor.

Är det någon här som använder denna tilläggstjänst? I så fall: Var bor ni, vilken elförbrukning har ni, och hur mycket har ni sparat på denna tjänst, om något?

https://www.fortum.se/privat/elavtal/jag-ar-kund/prisskydd

2. Duttarmajster
    Renoverare · Stockholm · 170 inlägg

Duttarmajster

Renoverare
    Tänker att det är nog Fortum som tjänar mest på den där tilläggsgrejen generellt gissar jag.

Som tilläggsförsäkring på kaffebryggaren ungefär.

3. J
    Medlem · Stockholm · 629 inlägg

jimih

Medlem
    Så kan det ju vara. Det kan ju också vara så att enbart större elkonsumenter (säg stor eluppvärmd villa, och många i hushållet) som vinner på det.

Trist att dom inte kan ge några konkreta exempel på besparingar. Det är ju inte som att dom inte har all information i sina system som behövs för att ta fram några sådana exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.