Detta brev fick mina föräldrar från en Advokat efter att Lantmäteriet mätt upp grannens tomt, där vi överklagade att vi inte ville betala "våran" del av uppmätningen. Det roliga I sammanhanget är att vi just yrkade på att vi inte bryr oss om gränsen mellan våra tomter går 10cm hit eller dit I taggbuskarna som växer mellan våra tomter. I brevet skriver advokaten att bostadsrättsföreningen vill förlänga sin befintliga parkeringsplats till tomtgränsen dvs ca 0,5m men att det inte är beslutat än och att vi eventuellt kan få hyra deras tomt (taggbuskarna) tills dess/om de beslutar att förlänga sin parkering för en skälig ersättning? Förstår inte varför vi skulle vilja detta då vi som sagt inte bryr oss om vare sig buskarna eller deras parkering men då vi redan tidigare stött på att alla lagar inte är som man förväntar sig undrar jag nu:
1. Om vi inte svarar på detta brev inom 14 dagar då vi inte har något intresse av att nyttja deras tomt kan det komma några andra följder än att de förlänger sin parkering, typ att de får rätt till en del av vår mark eller liknande?
2. Är det ok att förlänga parkeringen ända till tomtgränsen? Deras parkering ligger ca 1 höjdmeter över vår tomt.
3. Vad gäller vid byggandet av förlängningen då jag misstänker att viss skada på växter, träd etc på vår tomt kommer att bli följden av byggnationen?
Personligen tror jag inte att de kommer förlänga parkeringen då kostnad jämfört med nytta för bygget verkar orimligt, så jag ser det snarare som ett sätt för dem att tjäna en hacka på att vi får behålla träden som står på deras tomt och ramar in vår lilla "naturpark" men träd kan man ju alltid plantera nya.
Tack på förhand, Martin.
1. Om vi inte svarar på detta brev inom 14 dagar då vi inte har något intresse av att nyttja deras tomt kan det komma några andra följder än att de förlänger sin parkering, typ att de får rätt till en del av vår mark eller liknande?
2. Är det ok att förlänga parkeringen ända till tomtgränsen? Deras parkering ligger ca 1 höjdmeter över vår tomt.
3. Vad gäller vid byggandet av förlängningen då jag misstänker att viss skada på växter, träd etc på vår tomt kommer att bli följden av byggnationen?
Personligen tror jag inte att de kommer förlänga parkeringen då kostnad jämfört med nytta för bygget verkar orimligt, så jag ser det snarare som ett sätt för dem att tjäna en hacka på att vi får behålla träden som står på deras tomt och ramar in vår lilla "naturpark" men träd kan man ju alltid plantera nya.
Tack på förhand, Martin.
Moderator
· Stockholm
· 54 625 inlägg
Att förlänga parkeringen kräver marklov, om de ändrar marknivån mer än 0,5m (tolkningen varierar 0,4 - 0,6 mellan olika kommuner).
Om de höjer fram till tomtgränsen så måste de antingen anlägga en slänt på sin sida gränsen (dvs. inte parkering ända fram), eller bygga en stödmur (också bygglovspliktigt). De får inte gör något som innebär att det kan rasa in hos grannen, De måste även ta hand om dagvatten på sin sida tomtgränsen.
Jag förstår inte syftet med deras "erbjudande", men jag skulle ana ugglor i mossen.
Det är viktigt att övervaka ev. byggen, om de "råkar" bygga på fel sida tomtgränsen, och det skulle vara en allvarlig ekonomisk skada att rätta till, så kan de via förrättning från lantmäteriet antingen få behålla intrånget på er tomt, mot en smärre ersättning, eller tilltvinga sig marken genom en fastighetsreglering. Det kan alltså vara viktigt att beivra ev. intrång omdelbart, innan kostnaden för rättning blir för hög.
Det skall inte bli några skador på er tomt när de anlägger parkeringen, de får inte ens tillfälligt påverka er tomt. Om er tomt är så stor att allemansrätten kan anses gälla vid gränsen, så får deras byggare gå på er fastighet, men de får inte använda maskiner, eller lägga material på er tomt. Det få inte bli skador på er sida gränsen när de ev. gräver upp stubbarna från träden (fast just det får man kanske se lite mellan fingrarna med, om en rot från er sida följer med).
Det där med att hyra marken. Det skulle ju kunna finnas en finess med det, om du kan skriva ett kontrakt på ex. 50 år. Så kan de inte expandera parkeringen under den tiden...
Om de höjer fram till tomtgränsen så måste de antingen anlägga en slänt på sin sida gränsen (dvs. inte parkering ända fram), eller bygga en stödmur (också bygglovspliktigt). De får inte gör något som innebär att det kan rasa in hos grannen, De måste även ta hand om dagvatten på sin sida tomtgränsen.
Jag förstår inte syftet med deras "erbjudande", men jag skulle ana ugglor i mossen.
Det är viktigt att övervaka ev. byggen, om de "råkar" bygga på fel sida tomtgränsen, och det skulle vara en allvarlig ekonomisk skada att rätta till, så kan de via förrättning från lantmäteriet antingen få behålla intrånget på er tomt, mot en smärre ersättning, eller tilltvinga sig marken genom en fastighetsreglering. Det kan alltså vara viktigt att beivra ev. intrång omdelbart, innan kostnaden för rättning blir för hög.
Det skall inte bli några skador på er tomt när de anlägger parkeringen, de får inte ens tillfälligt påverka er tomt. Om er tomt är så stor att allemansrätten kan anses gälla vid gränsen, så får deras byggare gå på er fastighet, men de får inte använda maskiner, eller lägga material på er tomt. Det få inte bli skador på er sida gränsen när de ev. gräver upp stubbarna från träden (fast just det får man kanske se lite mellan fingrarna med, om en rot från er sida följer med).
Det där med att hyra marken. Det skulle ju kunna finnas en finess med det, om du kan skriva ett kontrakt på ex. 50 år. Så kan de inte expandera parkeringen under den tiden...
Moderator
· Stockholm
· 54 625 inlägg
Det borde inte gälla allemansrätt då.E ed9msi skrev:
Om de gör intrång på er tomt, så kan man både anmäla det till kommunen, det är väl då främst om det handlar om ett mera varaktigt intrång. Typ att de bygger in på tomten, sätter upp byggnadsställningar på er tomt (troligen inte aktuellt här) osv.
Om det är akut, ex. pågående grävning som de vägrar sluta, då är det polis som gäller. Dels kan polisen rycka ut och omgående förbjuda fortsatt brottslighet. Dels är det egenmäktigt förfarande eller hemfridsbrott. Båda brottstyperna har tyvärr oftast bara minuter mellan anmälan och nedlagd förundersökning. men framförallt hemfridsbrott är egentligen ett väldigt allvarligt brott, som prioriteras vid utryckning. Och du har nödvärnsrätt för att avbryta ett hemfridsbrott (jag är dock inte jurist, så du kanske inte skall börja skjuta på grävaren, baserat på mitt påstående).
Det kan ju vara lämpligt att markera tomtgränsen tydligt om du inte vill ha in byggverksamhet på tomten. Det är ex. vanligt att lastbilar som levererar material inte har så bra koll på var det kan läggas/tippas. Har det väl hamnat fel, så kan ju byggaren helt ärligt ha svårt att snabbt få dit någon kranbil som kan flytta det.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 54 625 inlägg
Det där med att svara eller inte. Jag skulle rent spontant inte svara. Men eftersom det hela låter väldigt skumt, så skulle jag också fundera på vad den verkliga anledningen till erbjudandet kan vara. Jag vet faktiskt inte om det är bäst att svara eller ignorera.
Detta att advokaten i sitt brev överhuvudtaget tar upp planer på utbyggnad av parkeringen, låter för mig väldigt märkligt. Kan det vara så att han hoppas kunna tolka ert svar om hyra som ett grannegodkännande av parkeringsplanerna?
Är det verkligen en advokat?
jag menar, vem betalar en advokat 2500 kr i timmen för att försöka hyra ut några kvm taggbuskar?
Detta att advokaten i sitt brev överhuvudtaget tar upp planer på utbyggnad av parkeringen, låter för mig väldigt märkligt. Kan det vara så att han hoppas kunna tolka ert svar om hyra som ett grannegodkännande av parkeringsplanerna?
Är det verkligen en advokat?
jag menar, vem betalar en advokat 2500 kr i timmen för att försöka hyra ut några kvm taggbuskar?
Tja man kan fundera på om de kanske försöker blidka lite till kommande bygglov?
Men å andra sidan, de vill hyra ut den mark ni nyss "förlorat" De lär säkerligen vilja ha marknadsmässig hyra, eller så är de "generösa" bara nästan marknadsmässig hyra...
Jag kan dock inte se att det finns någon egentlig förlust med att inte svara på brevet.
(förutom att ni "förlorar" möjligheten att hyra lite taggbuskar)
Ditt svar borde bli att ni tackar nej till erbjudandet. Anledningen till att svara är väl för att de hör till god ton att svara på brev. Men varför ska man syssla med god ton jämt å ständigt...
Eller så svarar du på mailet för att föreningen ska få betala ytterligare 2500kr till juristen
Sen kan man fundera på vad föreningen sysslar med... alla dessa pengar på jurister för ingenting... Stackars medlemmar
Men å andra sidan, de vill hyra ut den mark ni nyss "förlorat" De lär säkerligen vilja ha marknadsmässig hyra, eller så är de "generösa" bara nästan marknadsmässig hyra...
Jag kan dock inte se att det finns någon egentlig förlust med att inte svara på brevet.
(förutom att ni "förlorar" möjligheten att hyra lite taggbuskar)
Ditt svar borde bli att ni tackar nej till erbjudandet. Anledningen till att svara är väl för att de hör till god ton att svara på brev. Men varför ska man syssla med god ton jämt å ständigt...
Eller så svarar du på mailet för att föreningen ska få betala ytterligare 2500kr till juristen
Sen kan man fundera på vad föreningen sysslar med... alla dessa pengar på jurister för ingenting... Stackars medlemmar
Håller med övriga att det är konstigt att anlita en advokat i ett sånt här fall som egentligen inte är något.
Spekulerar att man räknade med att gränsen skulle flyttas mer och nu är försöker man rädda tillbaka lite pengar genom att hyra ut en i nuläget oanvändbar halvmeter. Alternativt att ordföranden i grannföreningen är lätt rättshaveristisk av sig.
Ska man svara på brevet så kanske man också ska poängtera att man förutsätter att ett ev. bygge håller sig på rätt sida tomtgränsen och slänter och dagvatten ska hanteras enligt regler och inte påverkar er tomt.
Och avsluta med att brevet inte ska ses som ett grann-medgivande el. dylikt.
Spekulerar att man räknade med att gränsen skulle flyttas mer och nu är försöker man rädda tillbaka lite pengar genom att hyra ut en i nuläget oanvändbar halvmeter. Alternativt att ordföranden i grannföreningen är lätt rättshaveristisk av sig.
Ska man svara på brevet så kanske man också ska poängtera att man förutsätter att ett ev. bygge håller sig på rätt sida tomtgränsen och slänter och dagvatten ska hanteras enligt regler och inte påverkar er tomt.
Och avsluta med att brevet inte ska ses som ett grann-medgivande el. dylikt.
Moderator
· Stockholm
· 54 625 inlägg
En tänkbar enkel förklaring till "advokaten", kan ju vara om advokaten är en av de boende i bostadsrättsföreningen.
Behöver inte betyda något att det finns advokat inblandade, kan vara en bekant, någon i bostadsrättsföreningen arbetar på advokatbyrå, etc, har dessa kontakter.
Förekommer diverse olika titlar när vägföreningar, samhällsföreningar, etc, skickar formella brev och som sedan visar sig vara person i föreningen.
10 sekunder efter
Förekommer diverse olika titlar när vägföreningar, samhällsföreningar, etc, skickar formella brev och som sedan visar sig vara person i föreningen.
10 sekunder efter
Medlem
· Västerbottens län
· 17 979 inlägg
Svara advokaten att ni skänker taggbuskarna till bostadsrättsföreningen och förväntar er ett rejält L-stöd att hålla parkeringen på plats, dagligt körande kan trycka på marken ordentligt, 1 meter är mycket.
Protte
Protte
Jag förstår lite bättre att du skrev tidigare att alla grannar har problem med eller tycker illa om föreningen.
Jag föreslår också att ni sysselsätter advokaten genom att svara. Ni kan såklart be advokaten att komma med ett förslag för ett nyttjanderättsavtal. Sedan kan ni påminna advokaten om att förlängning av parkeringen kan kräva marklov och eventuellt bygglov och att ni undet inga omständigheter vill att det påverkar er fastighet.
Jag föreslår också att ni sysselsätter advokaten genom att svara. Ni kan såklart be advokaten att komma med ett förslag för ett nyttjanderättsavtal. Sedan kan ni påminna advokaten om att förlängning av parkeringen kan kräva marklov och eventuellt bygglov och att ni undet inga omständigheter vill att det påverkar er fastighet.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 819 inlägg
Ser att en frimärksdetaljplan för grannfastigheten antagits 2014 för att bostadsrättsföreningen ska kunna inreda två ytterligare lägenheter i befintlig byggnad. I utredningen menas att befintlig parkeringsplats är tillräckligt stor så följande text finns in planen:
Är det så att föreningen nu önskar utöka sin parkeringsplats trots att detta inte är den nya detaljplanens intention? Är det därför man har begärt fastighetsbestämning och nu fiskar efter ett positivt utlåtande från grannen?

Är det så att föreningen nu önskar utöka sin parkeringsplats trots att detta inte är den nya detaljplanens intention? Är det därför man har begärt fastighetsbestämning och nu fiskar efter ett positivt utlåtande från grannen?
Jag skulle inte hävda någon äganderätt över tagbuskarna. Egentligen har tomtgränsen inte flyttats, men har alltid legat där (men ingen visste det då)prototypen skrev:
Tagbuskarna har därmed alltid varit grannens.
Man vill inte ge föreningen möjlighet att neka ert erbjudande om tagbuskarna varefter de ber er att ta bort era tagbuskarna från deras tomt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Varför inte driva lite med dem tillbaka?
Vad skulle hyran för markremsan vara?
Föreslå t.ex. 10 kr/år, och ta sedan upp frågan i någon hyresnämnd eller arrendenämd.
Ställ villkor på hur länge avtalet skall gälla, och vilka villkor som skall behöva åberopas för att säga upp avtalet.
Osv osv osv.
Kan bli en heltidssyssla för en rättshaverist
Vad skulle hyran för markremsan vara?
Föreslå t.ex. 10 kr/år, och ta sedan upp frågan i någon hyresnämnd eller arrendenämd.
Ställ villkor på hur länge avtalet skall gälla, och vilka villkor som skall behöva åberopas för att säga upp avtalet.
Osv osv osv.
Kan bli en heltidssyssla för en rättshaverist