Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Cheesus skrev:
Det där är ett förbannat skitsnack. För det första är det ett egoistiskt tankesätt att här kommer jag och jag skiter i alla andra.

Sen som ovanstående skriver, är det din ensak om du kör ihjäl en familj?

Sen finns en samhällsekonomisk aspekt, vem ska bekosta din vård när du ligger i en säng 24/7 och behöver 3 assistenter dygnet runt i 40 år framöver?

Jag kör för fort jag med ibland, riktigt ordentligt för fort. Jag älskar farten och får jag chansen på en tom motorväg mitt i natten med viltstängsel på sidorna så klämmer jag gärna ur bilen så mycket det bara går. Då kan jag faktiskt njuta av farten och att bränslemätaren snabbt sjunker. Ganska ofarligt nöje.

Men sådana som dundrar på som idioter och kör om mig som kanske ligger 10 km över i en kurva utan minsta sikt har faktiskt gjort sig förtjänta av en reaktion från mig.

Jag har ingen lust att behöva stanna och ge första hjälpen till dig som sitter fast i ett vrak med krossad skalle och det i andra bilen sitter en svårt skadad helt oskyldig person. Garanterat kommer jag lägga energin på den andre.

För att DU tagit dig friheten att leka kung på vägen.

Kör du även full från krogen för att det är din egenpåtagna rättighet?

Åtalet som du nämnde är ditt allra minsta problem i sammanhanget.
håller helt med dig o mattiasp.

Robert_Maria skrev:
Du behöver inte stanna och ge mig första hjälpen om det skulle hända någon. Har jag kört för fort och det händer något så är det mitt ansvar. Du behöver däremot inte medvetet lägga dig i mittfil och puttra fram, slicka mittlinjen eller på annat sätt obstruera. Jag respeklerar att du vill hålla hastighetsbegränsningarna eller till och med ett par km/h under, respektera att jag vill köra lite fortare.

Jag pratar inte specifikt om dig Cheesus utan om alla självutnämnda poliser på våra vägar.
Jag tolkade cheesus mer som att han kritiserade tänkandet att "skit i hur jag kör det drabbar bara mej" än att han förespråkade egenutnämnda poliser. Jag hatar egenutnämnda poliser. Men också de som är så dumma att de inte förstår att det kostar mig skattepengar när de ligger på sjukan.

En annan lite lustig grej är hur medtrafikanterna uppför sig beroende på vilken bil jag för tillfället kör!

I vanliga fall kör jag en SAAB 9-5 som räknas som medelstor bil och då uppför sig medtrafikanterna på ett visst sätt, men nu har jag även köpt en mikroskopiskt liten bil, en Toyota Yaris, och många av medtrafikanterna har blivit helt galna!!
Många är bara tvungna att köra om bara för att man kör en liten bil, andra bara tränger sig ut från påfartsvägar så jag är tvungen att tvärbromsa och så vidare, saker som sällan eller aldrig händer när jag sitter i SAABen....

Och gudnåde om jag kör om någon!

Då bara MÅSTE de köra om igen för att sedan falla tillbaks i sin gamla hastighet så jag får köra om igen!

Är det verkligen så hemskt att bli omkörd av en liten bil?

Oj vilken debatt det blev...:) Kul!

Jag avskyr även jag sådana som slickar mittlinjen och kör i 60. Det jag blir riktigt grinig över är just de där riktiga dårarna, inte dig som kör om mig och beter dig vettigt.
Utan just den lilla klick som fullständigt skiter i allt vad hänsyn heter.

Jag kör själv om betydligt oftare än jag blir omkörd. Går gärna åt sidan för dig som har mer bråttom, OM situationen tillåter det.
Jag tackar med en snabb vift med blinkersen och jag ger även ett varsågod tillbaka när någon tackar mig. Alltså vanligt hederligt hyfs o vett.

Nå´t som är kul är när jag övningskör med min son. Han är grymt duktig och inte alls den som syns på lång väg är ute o övningskör som man ofta ser innan man ens sett skylten.

Men nog ska varenda en om honom även om han kör ÖVER fartgränsen. Vi har testat det vid flera tillfällen och det slår aldrig fel.

Men en gång blev vi inte omkörda på länge och vi kom genast på vad "felet" var, grönskylten hade vi glömt bort.

Det här är mitt resonemang..

Varför "jaga" upp sig på andra trafikanter, blir man irriterad över att en annan bil gjort ex.vis en farlig omkörning så blir man ju inte bättre uppmärksam själv vilket kan leda till en krock.

Det enda man kan styra är ju sin egen hastighet, avstånd till andra bilar, vara uppmärksam samt egen kontroll innan körning menar om man är utvilad, nykter mm.Menar inte att jag skiter i alla andra för det går inte, då skulle man nog ha krockat många gånger, men är man uppmärksam och beredd på att vissa situationer kan inträffa, ex.vis vid backkrön, obevakade korsningar, folk utan reflexer vid vägkanter i mörker etc. så är man ju iaf alert.

De där med att utnämna sig att vara trafikpolis, men jisses är det inte därför det finns poliser, en annan sak om man tipsar farbror polisen om en olycka, misstänkt rattfylla.

Sist men inte minst, jo jag har brusat upp ett ex antal gånger i trafiken pga att andra riskerar medtrafikanters säkerhet, men försöker på senare år bibehålla lugnet :)

Jesca_j skrev:
En annan lite lustig grej är hur medtrafikanterna uppför sig beroende på vilken bil jag för tillfället kör!

I vanliga fall kör jag en SAAB 9-5 som räknas som medelstor bil och då uppför sig medtrafikanterna på ett visst sätt, men nu har jag även köpt en mikroskopiskt liten bil, en Toyota Yaris, och många av medtrafikanterna har blivit helt galna!!
Många är bara tvungna att köra om bara för att man kör en liten bil, andra bara tränger sig ut från påfartsvägar så jag är tvungen att tvärbromsa och så vidare, saker som sällan eller aldrig händer när jag sitter i SAABen....

Och gudnåde om jag kör om någon!

Då bara MÅSTE de köra om igen för att sedan falla tillbaks i sin gamla hastighet så jag får köra om igen!

Är det verkligen så hemskt att bli omkörd av en liten bil?
Detta var märkligt, har aldrig märkt av liknande beteende.

Men på nästan samma ämne så har min flickvän råkat ut för följande:

På väg in mot stan kör hon på tvåfilig 90-väg drygt 120. I vänsterfilen. Kör där om en kille som ligger 100-110 i högerfilen. Väl framme i stan blir det rödljus, han kör upp bredvid och frågar henne om en date. Han menar att han aldrig har blivit omkörd av en tjej förut och att hon måste vara en spännande människa. Rätt roligt resonemang måste jag säga:)

Jag avskyr folk som ligger alldeles för nära bakom.

Var på väg mot Värnamo för ett tag sedan på en 1+2 väg, bakom mig körde en BMW upp och la sig ungefär en meter bakom mig. Var redan på dåligt humör så jag saktade in lungt och fint och stanade mitt på vägen, öppnade dörren och gick och frågade vad han höll på med. Gubben höll nog på att skita ner sig, han var bra nervös.
Sen när det blev tvåfilligt så drog han om mig med en rasande fart...

Inget är så engagerande som diskussioner kring trafikbeteenden.

Jag har för egen del svårt att förlika mig med Sveriges rondellregler. Varför ska vi ha vänsterregel i rondeller när vi har högerregeln överallt annars (fransmännen är ju mer konsekventa och har högerregel även i rondeller)?

I takt med att det dyker upp mikrorondeller som man knappt ser är rondeller (finns t ex i Barkarby och i Sollentuna) blir det lätt missförstånd och risk för kollision mellan den som uppfattar att det är en rondell (vänsterregeln) och den som inte gör detta (högerregeln).

Beape skrev:
Jag har för egen del svårt att förlika mig med Sveriges rondellregler. Varför ska vi ha vänsterregel i rondeller när vi har högerregeln överallt annars (fransmännen är ju mer konsekventa och har högerregel även i rondeller)?
Av samma skäl som att vi släpper ut folk från toan innan man själv gå in. Det blir liksom trångt och obehagligt om man inte släpper ut folk från trånga utrymmen innan man stoppar dit ännu fler......

MathiasS det var nog det bästa svaret på länge... :)

Ja rondeller har folk väldigt svårt för att köra i, vet inte hur många gånger jag varit nära att få en bil i sidan när jag ligger i vänsterfilen på väg in i en 2-filig rondell och har en bil på väg in i samma rondell men i högerfilen, sen tycker bilen i högerfilen att det bara är att gena in i min fil fast jag redan finns där.
Borde vara förbjudet att svänga vänster i en rondell om man ligger i högerfilen ö.h.t tycker jag.

Mikael_L
bonnen skrev:
Jag avskyr folk som ligger alldeles för nära bakom.
Ja precis, jobbigt med de som inte kan hålla avståndet !!!
Idag t.ex. så hade jag en framför mig i ett par mil, som inte alls klarade av att hålla tillräckligt avstånd till mig ... :D

Vad det gäller rondeller så har redan MattiasS sagt det som behövs.

Vad det gäller att åka fort så anser jag att det är inte kul efter att kört på bana. Visst händer det att man åker på när det är 90, 110 eller 120 men 70 (situationsberoende), 50 och 30 tycker jag att man ska hålla.

Tyvärr har en del ute i trafiken inte vett nog att uppföra sig och tror att de kan göra som de vill.

Vänsterfilen, anser jag, ska vara fri från bilar (och MC) när det går för att det ska vara möjligt att köra om när det behövs.

MathiasS skrev:
Av samma skäl som att vi släpper ut folk från toan innan man själv gå in. Det blir liksom trångt och obehagligt om man inte släpper ut folk från trånga utrymmen innan man stoppar dit ännu fler......
He he, så kan man ju uttrycka det. Kön flyttas in i rondellen vad nu problemet är med det.

Grejen är dock att det finns trafikplatser med fyra anslutningar och en liten målad prick i mitten som knappt syns. För att använda din metafor kan man ju likna det vid att man har olika uppfattningar om vad som egentligen är muggen. Kalle sätter sig till vänster och Putte till höger.

Cheesus skrev:
Det problemet finns överallt tror jag av insändare i tidningar och inlägg på nätet att döma.

Ett litet tips om en sak man kan göra för att få den skyldige att snabbt få lite ångest är att snabbt som ögat när bilen passerar ta regnr och skicka iväg ett sms till vägverkets register på 714 56 ( kostar bara trafikavg) för att få fram ägarens namn. Sen vips in på nätet och söka efter busens mobilnr. Finns ofta utlagt på Eniro eller Hitta. Ring sen helt enkelt upp och påtala olämpligheten i att köra på det viset som personen som framför fordonet som är registrerat på honom/henne.
Jag kan i alla fall garantera att det inte hjälper att polisanmäla. Min hustru blev i sommar jagad, trängd, omkörd och fick bilen skrapad av en vettvilling till sommargäst på vår smala grusväg. Idioten avvek dessutom från platsen.

Polisen tog emot vår anmälan och konstaterade after två månader att det inte fanns bevis. När vi överklagade till åklagare och påpekade att vår bil faktiskt var skadad gick det ytterligare två månader och sedan bestämde åklagaren att "inget brott begåtts".

Vi fick ta saken i egna händer och tala killen tillrätta. Lyckligtvis var han djupt ångerköpt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.