Byggahus.se
E
Skrivet av: KnockOnWood

Och så hävdas det att mäklaren skall vara "neutral" och tillvarata både säljarens och köparens intressen.
.
Det går naturligtvis inte ihop med lönemodellen.
.
Hela mäklarens existens (nåja, levnadsstandard i alla fall) är ju beroende av att priserna maximeras.
Och det kan väl knappast vara i köparnas intresse?

E
Skrivet av: Så är de...

Helt rätt att säljaren betalar mäklarens lön, men räknar man på det, ger en budgivning om ex 100.000kr inte speciellt mycket mer i lön...
Räknat på 1.000' resp 1.100' och 5% arvode skiljer det 900kr före skatt i lön (standard löneavtal 22,5% av indragen prov. ex moms).

E

Hej "Så är de..."
.
Det är ganska vanligt att mäklararvodet konstrueras med en "bonus" för mäklaren för köpesummor över ett visst angivet värde.
Och då är det inte fråga om 5%.
.
När jag sålde hus för fyra år sedan satte vi 10% som arvode på allt över en "rimlig" köpeskilling.
.
Säg att mäklaren "trissar upp" priset med 200.000 kr.
Då har han plötsligt 20.000 kr mer i arvode.
Det är inte småpotatis direkt!

Ditt exempel med en köpeskilling på en mille kanske är adekvat för pyttelägenheter i städerna eller hus i avfolkningsbygder.
I inflyttningsområdena är det snarare 3-5 miljoner som gäller idag.

E

Jadu... Jag jobbar som mäklare i vad man kallar landsort, så jag tror nog att jag vet vad jag pratar om. En så kallad "bonus" är ganska ovanligt i vår del av landet, likväl som budgivningar om 200.000kr.
"Standardvillan" i "min" region, dvs familjevilla i ett typiskt villaområde kostar mellan 1.300'-2.000' beroende på skick, och är det ingen avflyttningskommun. Snarare en blandning av studentort, militär och industri.
Valde att räkna på 5% och en miljon då det är ganska enkelt och tydligt. Snittarvodet hos oss ligger på mellan 3,0-4,0%.

E

Som sagt, vi pratar om lite skilda världar.

Gamla regementsorter med ett försvar under avveckling låter ju inte då där hett, tyvärr.

Mitt exempel är från landets andra stad. Och jag tror att huvudstaden är etter värre.

Men jag betalade alltså 2,5% arvode upp till en rimlig nivå, som vi enades om, och 10% därutöver.
Medge att det ger en ordentlig hävstång för mäklaren att jobba hårt för att maximera priset!

I det fallet jag refererar till blev totala arvodet knappt 3,5% på hela köpeskillingen,
alltså rätt likt den siffra du nämner. Men med betydligt större incitament för mäklaren att krama de sista tusenlapparna ur affären.
Knappast till köparens fördel naturligtvis.

E

Att jämföra storstäderna med övriga landet är som att säga att man inte tycker om äpple när man serveras päron, bara för att formen är ungefär lika...

Självklart är incitamentet större om man får mer betalt, det finns ingen i Sverige som skulle säga emot det. Men samtidigt kan jag ju aldrig tvinga en spekulant att buda? Det måste de göra av fri vilja. Möjligtvis att hetsen i storstäderna drar upp buden, men återigen i min del av landet så tar en budgivning en dag eller två, och sen finns ALLTID utrymme att besiktiga efter skrivet kontrakt. Vad gäller bostadsrätter har besiktning börjat önskas även där. Ska samtidigt komma ihåg där att det normalt tar ca 3-4 dagar innan budgivningen kommer igång - om den ens kommer igång.

Bor i för övrigt i en mycket vacker stad, vi har bra företag som etablerar sig/finns här, och nybyggnationen ökar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.