Tog hjälp med håltagning och tyvärr blev inte alla hål som förväntat.
Hur justerar jag enklast befintliga hål (lättbetong)? Det handlar dels om att ändra ”vinkeln” på vissa hål och andra hål måste tas upp lite alt justeras lite i höjd/sidled.
Får inte fäste med en vanlig hålsåg med centrumborr. Ska jag försöka fästa temporärt mothåll som centrumborren kan greppa i för att styra hålsågen eller hur gör man?

mvh Richard

Hur stor vinkel vill du ändra på dem? Rör de sig om några grader eller tiotals grader?
Jag skulle försöka fästa någon form av träkonstruktion i det befintliga hålet. Ett par reglar som är ihopskruvade som passar i hålet. Kan man få centrumbrorren att greppa i dem så att du kan köra de första centimeterna i lättbetongen så borde du kunna fortsätta så.

Hur känsligt är det runt hålet? Ett annat alternativ är att borra med småborr runt och sedan hacka ut överskottet med en mejsel eller bilmaskin.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Hur stor vinkel vill du ändra på dem? Rör de sig om några grader eller tiotals grader?
Jag skulle försöka fästa någon form av träkonstruktion i det befintliga hålet. Ett par reglar som är ihopskruvade som passar i hålet. Kan man få centrumbrorren att greppa i dem så att du kan köra de första centimeterna i lättbetongen så borde du kunna fortsätta så.

Hur känsligt är det runt hålet? Ett annat alternativ är att borra med småborr runt och sedan hacka ut överskottet med en mejsel eller bilmaskin.
Befintliga hål var 200mm, så tog först en 200mm hålsåg och skråade med den för att göra hålet lite större. Tog sedan en 210mm hålsåg och justerade lite till. Då det är blåbetong gjorde jag sista justeringen med en lång rasp.

mvh
Richard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.