Hej,
Vår brf står inför en stamrenovering av ett miljonprogramshus byggt 1974.

De lätta innerväggarna, som utgör tre väggar av badrummet, är en 70mm historia med vinylklädd enkelgips på varje sida med en tunn isolering och reglar i kanterna av varje "element" De är inställda och spända mellan golv och tak upptill med spännskruvar mot taket. Se bifogad bild.

Min fråga är om det finns något sätt att förstärka dessa väggar som inte bygger allt för mycket? Finns det någon godkänd metod i branschen som är tillämplig om man inte vill bygga en otroligt tjock (dubbel) vägg alternativt riva allt och bygga upp på nytt, med de kringkostnaderna som det innebär för ytskikt och återställning på samtliga sidor i alla lägenheter. Jag själv kommer alla gånger sträva efter det om det är upp till dessa två alternativ, men det kan bli svårt att övertyga alla att det är så man bör göra kanske.

Om man reglar upp innanför som vanligt med 70 reglar + skivmaterial + klinker/kakel så blir det en rätt kraftig vägg som förminskar badrummet betydligt. Väggarna är alltså prefabricerade och tillverkade som ett stycka, så det går inte att bara riva innersta gipsskivan på ett vettigt sätt som det ser ut, utan då är det bort med hela väggen som gäller och bygga upp en ny, totalt 3 av 4 väggar.

Hälsningar,
Jesper

• Sektionsritning av prefabricerad väggkonstruktion med spännskruv och rörledningar i ett miljonprogramshus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det du vill uppnå? Det är ju inga bärande väggar.

Hej,
Vi behöver en stabil och godkänd vägg för tätskikt och plattsättning.

Jag efterfrågar eventuella lösningar för att förstärka befintlig vägg, för att slippa riva alla tre väggar inklusive el, dörr, återställning m.m. Multiplicera det med 140 lägenheter så blir det en del kostnader. Kan man istället förstärka den vägg som finns idag på ett vettigt sätt som inte bygger ut 100mm från befintlig vägg så kan det vara ett alternativ att räkna på och överväga.

Hälsningar,
Jesper

Jag hade en firma inne som renoverade vårt badrum i huset.
De körde med 15 mm plywood och sedan enkelgips. Det blev extremt stabilt.
Så jag skulle nog säga att:
1. Bort med bef tätskikt
2. Limma och skruva plywood, minst 15 mm men beroende på regelavstånd tjockare.
3. Skruva gips
Sen tätskikt o plattsättning.

• Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Ibland måste man ifrågasätta kraven. Det är inte alltid som de är relevant uttryckta. Vill man uppnå en större styvhet hos väggen så ska man göra som @Jan_G föreslår. Bort med gipsen, skruvlimma plywood och nya ytskikt utan på det. Jag tror att det räcker gott med 12 mm k-plywood. Vill man gå upp i dimension är 18 mm bättre. 12 och 15 mm har lika många skikt. Det är bara små skillnader i skikttjocklek dem emellan.

Är verkligen kakel ett måste?

• Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
Ja. Jag hade gärna reglat upp väggarna ytterligare för att göra de mer styva. Tyvärr går den yttre gipsskivan inte att avlägsna utan att riva hela väggen.

Ja, kakel är ett måste, då vi måste möjliggöra för våra medlemmar att kunna sätta kakel i sina badrum.

Jag söker ”godkända” eller allmänt vedertagna lösningar just eftersom det är ett större projekt med 140 lägenheter och det behöver handlas upp på ett vettigt sätt med en eller ett fåtal lösningar.

hälsningar, Jesper

J jesperleven skrev:
Ja. Jag hade gärna reglat upp väggarna ytterligare för att göra de mer styva. Tyvärr går den yttre gipsskivan inte att avlägsna utan att riva hela väggen.

Ja, kakel är ett måste, då vi måste möjliggöra för våra medlemmar att kunna sätta kakel i sina badrum.

Jag söker ”godkända” eller allmänt vedertagna lösningar just eftersom det är ett större projekt med 140 lägenheter och det behöver handlas upp på ett vettigt sätt med en eller ett fåtal lösningar.

hälsningar, Jesper
Är det inte vettigare att lägga kostnaden för kakel på de som vill ha det?

Även limskruvad plywood på en sida innebär en avsevärd förbättring. Gvk:s regler måste man alltid läsa med en viss skepsis. De är utgivna av en organisation som vill sälja mycket kakel, som alltså inte är oberoende. Det är som med matrecept från Arla.

Vi renoverade vår "70-talsvägg" byggd med wellpapp och limmad spånskiva.. Vridstyvt så innåthelvete men går inte att skruva i alls :) Hemskt att riva också eftersom det var limmat överallt..

Jag reglade "tätt" med 2", alltså 45mm och sen en våtrumsvägg enligt nuvarande standard, dvs 15mm plywood och våtrumsgips 12mm. Våtrumsgips är inte längre ett krav men är ju ingen prisskillnad i ett litet badrum så körde på det.

Tja! Hur tätt är det mellan reglarna i dom där väggelementen? Är det för långt avstånd så det inte bara går att köra plywooden direkt på väggen så kan man kanske regla på med 28x70 eller 28mm hattprofiler. Men då åker man nog på att regla på väggarna med läkten/hattprofilen liggandes. Sen på med plywood+gips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.