Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Hej.
Undrar vilka varianter det finns för att förstärka ett träbjälklag utan att tillföra allt för stor vikt.
Vi bor i ett radhus från 1968 där bjälklaget i det aktuella rummet på våning 2 går från sidovägg till sidovägg med ett spann på ca 5300mm.
På våningen under finns en vägg och en limträbalk tvärs bjälklaget.
Anledningarna till förstärkningen är att vi planerar att flytta en vägg på plan två för att skapa två jämnstora rum. Dessutom känns golvet svajjigt och har säckat en aning...
Några idéer?
M v h
/F
Undrar vilka varianter det finns för att förstärka ett träbjälklag utan att tillföra allt för stor vikt.
Vi bor i ett radhus från 1968 där bjälklaget i det aktuella rummet på våning 2 går från sidovägg till sidovägg med ett spann på ca 5300mm.
På våningen under finns en vägg och en limträbalk tvärs bjälklaget.
Anledningarna till förstärkningen är att vi planerar att flytta en vägg på plan två för att skapa två jämnstora rum. Dessutom känns golvet svajjigt och har säckat en aning...
Några idéer?
M v h
/F
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på vilka ingrepp du är beredd att göra. Det finns många bra metoder för att förstärka. Lite mer fakta behövs. Dimensioner på nuvarande bjälklag och planerad största spännvidd.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Hej Justus.J justusandersson skrev:
Tack för snabbt svar. Bifogar en enklare skiss på hur konstruktionen ser ut.
Dimensioner på bjälkar bör vara 60-70 x 225 (har ingen dokumentation över detta...utan har försökt att minnas och tittat på bilder från de tillfällen då jag rivit upp spont och lagt golvspån). Räkna med cc 60 på bjälkarna.
Som du ser på bifogad skiss så är spannet drygt 4 meter på längsta stället och närmare 3,75 på det mindre spannet.
Där det en gång varit en vägg på plan 1 sitter en hemmagjord träbjälke (markerad på ritningen med träfärg) som tidigare ägare monterat. Jag har svårt att tro att den ursprungliga väggen på plan 1 varit bärande.
Som jag skrev: Anledningen till att jag vill förstärka mellanbjälklaget är att vi ska flytta en vägg som idag är byggd i stort sett i linje med väggarna på plan 1, men där den nya väggen kommer att hamna mer centrerat i huset. Bifogar även en bild på nya väggens placering...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
1968 använde man fortfarande tumdimensioner. Jag gissar att bjälkarna är 21/2x9 tum. Lastmässigt klarar de nog den nya mellanväggen, det är golvsvikten som är problemet. Man kan förstärka på två sätt. 1) Skruvlimma spånskiva eller plywood på bjälkarna under golvets slityta. Gör man samma sak på bjälkarnas undersida blir det ännu bättre. 2) Förstärka de enskilda bjälkarna genom att skruvlimma virke från sidan. Ett fiffigt sätt att göra det på är att sätta 45x45 mm läkt på bjälkarnas båda sidor upptill och nertill så de ser ut som I-balkar. Endast fantasin sätter gränser. Båda metoderna har för- och nackdelar.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Hejsan...stort tack för dina idéer!J justusandersson skrev:1968 använde man fortfarande tumdimensioner. Jag gissar att bjälkarna är 21/2x9 tum. Lastmässigt klarar de nog den nya mellanväggen, det är golvsvikten som är problemet. Man kan förstärka på två sätt. 1) Skruvlimma spånskiva eller plywood på bjälkarna under golvets slityta. Gör man samma sak på bjälkarnas undersida blir det ännu bättre. 2) Förstärka de enskilda bjälkarna genom att skruvlimma virke från sidan. Ett fiffigt sätt att göra det på är att sätta 45x45 mm läkt på bjälkarnas båda sidor upptill och nertill så de ser ut som I-balkar. Endast fantasin sätter gränser. Båda metoderna har för- och nackdelar.
Ja, tanken är att skruvlimma golvspån (byta ut sponten) för att få ett knarrfritt och slätt golv.
Intressant tanke att limskruva 45x45 i sidan på respektive bjälke. Tål att tänkas på...
Jag hade en tanke om att kunna sätta någon typ av stål-profil längs respektive bjälke, men där blir vikten (och troligen kostnaden) ett problem...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ganska smart. Betydligt enklare än att jobba med virke som har samma höjd som bjälkarna. Gör både det och skruvlimma golvspån så får du ett golv som tål att man dansar på det. Fast bara med hustrun i dessa tider...
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Haha.J justusandersson skrev:
Ja...det blir ingen större fest...enbart familjen som får dansa.
Jag hade även en idé om att räta upp golvet i och med att det är en liten svacka. Kanske fungerar att öka dimensionen på reglarna (läkten) och skruvlimma reglerna i sidan på befintliga bjälkar för att få ett jämnt golv...
M v h
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är absolut rätt tillfälle om det är stora skillnader.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
En tanke att överväga (om vinden tillåter) är att styva upp bjälklaget med genom en balk som ligger på takstolarnas underram långs med den nya innerväggen som styvar upp bjälklaget våningen under genom innerväggen. Kräver iofs lite jobb men görs ibland för att styva upp ett bjälklag där man inte kan stärka underifrån. Vid bärande konstruktioner krävs givetvis beräkningar men här är det väl kanske mer en komfortfråga så man kan se lite enklare på det
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns ingen anledning att överdimensionera här, det riskerar bara att bli dåligt utfört. Lägg till så mycket på höjden att fästytan mot originalbjälkarna blir minst 45 mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Ja...M myrstack skrev:En tanke att överväga (om vinden tillåter) är att styva upp bjälklaget med genom en balk som ligger på takstolarnas underram långs med den nya innerväggen som styvar upp bjälklaget våningen under genom innerväggen. Kräver iofs lite jobb men görs ibland för att styva upp ett bjälklag där man inte kan stärka underifrån. Vid bärande konstruktioner krävs givetvis beräkningar men här är det väl kanske mer en komfortfråga så man kan se lite enklare på det
Troligen blir det lite väl mycket arbete för en stackars radhusfastighet...
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Tack för det.J justusandersson skrev:
Dags att planera för inköp.
Är evigt tacksam för hjälp med lösningar och tankar.
M v h
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 inlägg
Hej David.David-O skrev:
Jo, jag har sneglat på sigmabalk, men vad jag sett enligt en tidigare tråd så blir det en hel del pengar. (Det beror så klart på balkens bärighet och utformning...)
En tidigare användare fick prisuppgift på 900 kr per balk och att det behövdes två per bjälke. Då drar det iväg...
M v h
/Fredrik
Klicka här för att svara