Har en dubbelport med 5m öppning, ovanför ligger ett limträ (315x115mm) som jag tror är dimensionerat för plåttak. På taket ligger betongpannor....!
Tänkte förstärka med ett stående plattjärn 200x5mm L=5.5m, som jag skruvar på limträbalkens ena sida. Behövs något plattjärn på andra sidan också? Det står 5st takstolar på limträt ovanför porten.
Fakta om garaget: 7m långt (framsida och portsida), 7m djupt (takstols riktning), 27graders lutning, snöklass 2.
Balken ligger på 3st ihopspikade120x45 reglar i varje ände, som står på syll 120x45 och sedan på lecablock murat på cementplattan.
I Moelvens beräkningsprogram rekommenderas en 115x360mm balk.
Ska tilläggas att jag vill använda vindsutrymmet för förvaring. Kan ha 50kg i rörlig last per kvadrat enligt takstolstillverkaren. 49kvadrat=kan bli stor vikt på redan ansträngd balk.
Fråga 1: Funkar det med plattjärnslösningen?
Fråga 2: Håller lecablocket för vikten? Eller behövs något ner till cementplattan?
Tips och synpunkter mottages tacksamt. Är mitt första inlägg här på forumet.
Tänkte förstärka med ett stående plattjärn 200x5mm L=5.5m, som jag skruvar på limträbalkens ena sida. Behövs något plattjärn på andra sidan också? Det står 5st takstolar på limträt ovanför porten.
Fakta om garaget: 7m långt (framsida och portsida), 7m djupt (takstols riktning), 27graders lutning, snöklass 2.
Balken ligger på 3st ihopspikade120x45 reglar i varje ände, som står på syll 120x45 och sedan på lecablock murat på cementplattan.
I Moelvens beräkningsprogram rekommenderas en 115x360mm balk.
Ska tilläggas att jag vill använda vindsutrymmet för förvaring. Kan ha 50kg i rörlig last per kvadrat enligt takstolstillverkaren. 49kvadrat=kan bli stor vikt på redan ansträngd balk.
Fråga 1: Funkar det med plattjärnslösningen?
Fråga 2: Håller lecablocket för vikten? Eller behövs något ner till cementplattan?
Tips och synpunkter mottages tacksamt. Är mitt första inlägg här på forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5 meter
Det syns lite ca 10-15mm, men vill inte behöva oroa mig på vintern.... Vill ju även kunna ha förvaring på vindsutrymmet, då tillkommer ju mer vikt. Vad tror du om mitt förslag att förstärka?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag är ingen expert, men jag tycker att det låter klent med 5mm tjockt bandjärn.
Vad gäller trycket mot lecastenen, är det inte så att Moelven programmet visar vilken belastning det blir på pelarna?
Vad gäller trycket mot lecastenen, är det inte så att Moelven programmet visar vilken belastning det blir på pelarna?
Nej, det går inte. Har tänkt på det tidigare. Ska tilläggas att plattjärnet är i princip gratis för mig. Är även enklast att montera det då jag ändå ska göra lite ändringar på fasaden som täcker limträt.
Jag kan ju ta 10mm också, det är principen jag vill ha tips på. Har inte kollat vad trycket blir på stolpen. Ska undersöka det... Tack.
I så fall är skall du använda dig av ett L-järn så får limträbalken stöd för hänget också..
annars hänger allt på bultarna och det är inte så lyckat..
Trycket på stolparna kan du bort se ifrån i detta läge..
Eti..
annars hänger allt på bultarna och det är inte så lyckat..
Trycket på stolparna kan du bort se ifrån i detta läge..
Eti..
Jag förstår vad du menar ang skruvarna, men kortsidan på L-järnet kan jag inte få under talstolarna. Inte heller vända på den och lägga mellan stolpe och limträ. Hur hade du tänkt?
Kan du inte ställa en balk till på insidan?....antingen en limträ eller svetsa en fackverksbalk......
Jag gillar plattjärnslösningen, men du ska tänka på placeringen av plattjärnet.
Om du istället tar två plattjärn och skruvar ett längst upp och ett längst ner på sidan av limräbalken så får du mycket bättre effekt av förstärkningen. Det är längst upp och längst ner du har störst påkänningar i balken, det är där förstärkningar ger mest (tänk på hur en I-balk är utformad), det optimala hade vart att lägga ett plattjärn på ovansidan och ett på undersidan, men det kommer du kanske inte åt?
En annan bra ide är ju att ta en domkraft och trycka upp balken på mitten medan du monterar förstärkningsjärnen.
Om du istället tar två plattjärn och skruvar ett längst upp och ett längst ner på sidan av limräbalken så får du mycket bättre effekt av förstärkningen. Det är längst upp och längst ner du har störst påkänningar i balken, det är där förstärkningar ger mest (tänk på hur en I-balk är utformad), det optimala hade vart att lägga ett plattjärn på ovansidan och ett på undersidan, men det kommer du kanske inte åt?
En annan bra ide är ju att ta en domkraft och trycka upp balken på mitten medan du monterar förstärkningsjärnen.
Redigerat: