Detta har varit uppe en del men jag tycker inte riktigt att jag sett svaret på min fråga.

Kommer vilja dra rätt mycket VP-rör för el tvärs befintligt golvbjälklag. 9" x 2" med cc ca 600mm (våningsplan över källare i ett hus från 30-talet).
Har ju sett rekomendationer kring var man tar hålen (men också läst motstridig info). Typ mitt på eller närmre upplag.

Om jag väljer att sätta en skiva plywood, skruvlimmad, på varje sida där jag tar ut hål (rätt många rör som skall igenom på sina ställen) kan jag då "ignorera" rekomendationerna om var man skall ta hålen? Eller är denna förstärkning inte bra nog?

Hålen blir ju ca 20mm och det finns någon regel om avstånd mellan hålen som jag inte kommer ihåg men kommer följa. Hålen i centrum på bjälkarna, inte vid ytterkant. Skall ha massor av grupper till mitt nya kök så blir rätt mycket rör att dra så många hål blir det....

Tack, tyvärr blir jag inte klokare. Rekomendationer har jag sett tidigare och förstärkningen kändes inte applicerbar i mitt fall med många små hål. Fast kan vara jag som inte kan tolka det som står på rätt sätt.

Kan du inte dra rören i glesen till innertaket i källaren?

Hur många rör handlar det om?

R Robert-san01 skrev:
Kan du inte dra rören i glesen till innertaket i källaren?
Ingen gles. Råspånt, så skulle behöva fräsa spår i så fall. Känns lite jobbigt. Vill absolut inte sänka det taket heller.

H huggan skrev:
Hur många rör handlar det om?
Faktiskt inte räknat ut det ännu. Gissar ca 10 grupper. Kommer ha rätt många fasta konsumenter i köket och sedan tillkommer lysen och uttag etc.

N Nizztos skrev:
Ingen gles. Råspånt, så skulle behöva fräsa spår i så fall. Känns lite jobbigt. Vill absolut inte sänka det taket heller.
Du behöver ju inte fräsa, du kan ju bara lämna ett mellanrum eller två där du drar dina stråk.

Jag skulle skruvlimma långa remsor a plywood på båda sidor. Balkarna måste ha släta sidor. Sedan kan du borra hålen genom både plywood och balken.Borde räcka med 17 mm diameter. Varje mm räknas vid försvagningen.

H huggan skrev:
Du behöver ju inte fräsa, du kan ju bara lämna ett mellanrum eller två där du drar dina stråk.
Ahh, kanske var oklart. Detta är en renovering/ombygnad så råspånten är på plats. Lägger om hela golvet på övervåningen i samband med att jag flyttar köket vilket ju öppnar och ger mig tillgång till bjälklaget.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle skruvlimma långa remsor a plywood på båda sidor. Balkarna måste ha släta sidor. Sedan kan du borra hålen genom både plywood och balken.Borde räcka med 17 mm diameter. Varje mm räknas vid försvagningen.
Prexist så jag vill göra men osäker på hur mycket det hjälper.
Hur slät är slät? Det är ju inte hyvlade bjälkar men inte hugget med yxa heller. Inser när du skriver så att detta kan bli ett problem. Dvs limningen blir inte stark nog utan det är bara skruvarna som tar lasten (lekmanauttryckt).
Spikad råspånt på undersidan och senare skruvlimade spånskivor på ovansidan borde ju också hjälpa lite hoppas jag.

Som lekmannaallvetare säger jag intuitivt att spånten på undersidan, tvärs bjälkarna, inte bär ett dyft. tänk dej en uppkommen spricka i en bjälke, undersidan förstås, hur ska den avlastas av din spånt? Spånten glider ju isär där. Eller spricker mellan två spik. Men det blir förstås en "hammockeffekt" i sidled så din bjälke kommer inte att rasa. Dumt, jag såg för länge sen en youtubfilm med "rambling rant" av en amerikan som visade hur sån här avlastning ska göras. Men det hjälper ju inte dej, här och nu.
Förr i tin skulle man nog typ gjort spikförband med två plank, halva bjälktjockleken, längd: en halv meter på var sida om hålet. Och så spikar man från varannan sida i ett rutmönster så spikarna inte möts.
Kort svar: Tänk "spikad skarv med trälask" https://www.traguiden.se/konstrukti...xempel/bostadshus/spikad-skarv-med-tralaskar/

A
Om du gör uttagen i överkant och sen skruvlimmar golvspånet bör det inte försvaga speciellt mycket. Den största belastningen är undersidan av bjälkarna vid tryck uppifrån.

Staffans2000
Nja.
Det blir väl lika mycket påfrestning på båda sidor.
Med så små hål hade jag borrat i mitten med spridda hål utan att förstärka. Jag är övertygad om man det håller bra iallafall.

Staffan

• Gilla
x-can
  • Laddar…
Underkant och överkant ska man absolut inte göra hål då det är mest krafter där. Fundera varför HEA och IPE balkar har den formen dom har? Det är för att störst krafter är överst och unders i en balk därav breddare fält för att ta upp krafter medans livet kan vara smalt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.