Hej,

Skall förstärka ett bjälklag i ett rum som mäter 6200 x 7200mm. Nuvarande bjälkar är ca 270x200 och ligger med 1000cc. Golvet är spontade brädor ca 40mm, men sviktar något oerhört. Nedböjning ca 50mm mitt i jmf med kanterna.

Det som försvårar projektet är att det finns en riktigt fin takmålning i de reveterade taket i rummet under så största försiktighet behöver tas för att undvika sprickor.

Jag kan gå upp ca 20mm ovanför befintliga bjälkar, och ändå få till det snyggt med ett nytt spontat golv. Är inne på limträ 270x90, men 270x115 i mitten. De nya bjälkarna läggs då 10-20mm ovanför befintligt undertak för att möjliggöra viss nedböjning. Förstärkning sker längs med befintliga bjälkar samt kortlingar.

Är jag inne på rätt spår? Ser ni några andra alternativ? Inser att det blir kostsamt med så mycket limträ men pelare är inget alternativ.

Mvh

Bästa svaret

Dina befintliga golvbjälkar har antagligen permanenta deformationer av någon anledning som inte är uppenbar för mig. Egentligen borde den dimensionen klara spännvidden på 6,2 meter, men de har utsatts för extra stora laster under lång tid . Den bästa lösningen är att behålla dessa golvbjälkar och lägga in nya limträbjälkar mitt emellan dem. Dimensionen på dessa bjälkar bör vara något större än vad du skriver. Förslagvis 165x270 mm (breddsiffran först). För att få ett rimligt c/c avstånd för dina golvbrädor så föreslår jag att du dessutom skruvar fast nya reglar på sidan av dina gamla golbjälkar. Dessa reglar, som inte behöver ha större höjd än att de går att skruva fast, väger du av så att de kommer i nivå med limträbjälkarna. Ovanpå detta kan du antingen lägga nya golvbrädor eller kombinera en skruvlimmad spånskiva med tunnare golvbrädor. Det senare alternativet ger ett styvare golv.

• Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Stort tack Justus. Låter som en mycket bra lösning, och håller igen lite på limträt också vilket jag idag insåg kostar en hel del..

De reglarna som skruvas på befintliga bjälkar, lönar det sig att köpa 45x220 fingerskarvat så att det blir hela längder, en på vardera sida om befintlig bjälke eller går det lika bra att skarva vanlig 45x170 tex? Tänker på om det kan hjälpa till att skapa ett styvare bjälklag

Mvh Johan

En fördel med hela längder är att det kan bli lättare att rikta golvet. Det är klart att det hjälper till att styva upp också. Har du någon förklaring till att de gamla golvbjälkarna ser ut som de gör? Är virkeskvalitén dålig? (Vilket skulle förvåna mig mycket) Du har inget foto på hur det ser ut idag eller är golvet fortfarande tätt?

Jag vet faktiskt inte varför de är så dåliga, det ryktas om att inflyttningsfestens dans skedde där, så då kan det ha varit en hejdundrans belastning under en kväll? Rummet har inte används på 125 år till annat än lagring.

Som referens har jag ett gäng innebågar lutandes mot en vägg, när jag går över rummet skvallrar det så mycket i glasen att man tror de ska spricka.

Har bara rivit 2 brädor än så länge, river resten till helgen så återkommer med bilder då.

Långtidslaster är mycket värre än en dans med för många deltagare. Jag ser fram emot bilderna.

• Gilla
Johan_86
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Långtidslaster är mycket värre än en dans med för många deltagare. Jag ser fram emot bilderna.
Kan nog bekräfta långtidslast, som du ser på bilderna ligger där en regel längs bjälkarna. På dessa vilar brädor samt stockar. Ovanpå låg drygt 10cm kalkputs blandat med vass, och till sist kol och grus. Vi har nog skottat ur ett ton och är inte klara än..

Renoveringsplats med regel längs bjälkar, brädor och rörligt arbetsljus, samt avlägsnad kalkputs och grus på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av gammalt golv med synliga träbjälkar, reglar och skräp samt hink och spade.
Skapa konto
Reglar och bjälkar i ett tomt utrymme med spår av skottad kalkputs, brädor och grus.
Skapa konto

Jag avundas inte arbetet men det verkar vara en intressant byggnad. Spräckpanelen på bjälkarnas undersida som syns tydligast på bild 1 antyder att taket i våningen under består av puts på rörning (vassmatta). Det måste ni vara rädda om. Den flitigt gjorda krysskolvningen syftade till att begränsa golvets svikt, men har ju inte haft någon effekt på de överdrivna lasterna.

J justusandersson skrev:
Jag avundas inte arbetet men det verkar vara en intressant byggnad. Spräckpanelen på bjälkarnas undersida som syns tydligast på bild 1 antyder att taket i våningen under består av puts på rörning (vassmatta). Det måste ni vara rädda om. Den flitigt gjorda krysskolvningen syftade till att begränsa golvets svikt, men har ju inte haft någon effekt på de överdrivna lasterna.
Stämmer bra, det finns en del sprickor i taket men överlag är det i fint skick med en vacker takmålning i salen under så arbetet utförs med största försiktighet.

Anammar nog ditt förslag och kör skruvlimmat golvspån för att få det så styvt som möjligt. Kan ju gå ner något i tjocklek på det nya brädgolvet för att möta befintliga golv.

Stort tack för all hjälp

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Precis som justusandersson säger så är långtidsbelastning mycket värre än korttidsbelastning. En annan bov, speciellt i kombination med långtidslast, är fukt. Om huset stått oanvänt så länge gissar jag att det varit ouppvärmt. Hållfasthetsegenskaperna minskar med ökad fuktkvot och det inträffar så kallad krypning i materialet.

• Gilla
Johan_86 och 1 till
  • Laddar…
Tack för all er input, verkligen uppskattat. Det slutade med 140x270 limträ i facken mellan befintliga bjälkar och nya 45x220 på bägge sidor. Golvet sviktar någon mm men känns väldigt stumt med golvspån på nu.

I mitten diffade det 9cm gentemot första och sista bjälken. Viktigast av allt är att taket under klarade sig!

• Nyinstallerade limträbalkar och reglar i ett golvbygge med verktyg och mätningsutrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
Slarvpellen och 3 till
  • Laddar…
J Johan_86 skrev:
Hej,

Skall förstärka ett bjälklag i ett rum som mäter 6200 x 7200mm. Nuvarande bjälkar är ca 270x200 och ligger med 1000cc. Golvet är spontade brädor ca 40mm, men sviktar något oerhört. Nedböjning ca 50mm mitt i jmf med kanterna.

Det som försvårar projektet är att det finns en riktigt fin takmålning i de reveterade taket i rummet under så största försiktighet behöver tas för att undvika sprickor.

Jag kan gå upp ca 20mm ovanför befintliga bjälkar, och ändå få till det snyggt med ett nytt spontat golv. Är inne på limträ 270x90, men 270x115 i mitten. De nya bjälkarna läggs då 10-20mm ovanför befintligt undertak för att möjliggöra viss nedböjning. Förstärkning sker längs med befintliga bjälkar samt kortlingar.

Är jag inne på rätt spår? Ser ni några andra alternativ? Inser att det blir kostsamt med så mycket limträ men pelare är inget alternativ.

Mvh
Om du ska ha limträbalkar som ska klara en spännvidd på 6200 mm så är inte en 90x270 tillräcklig.

Minst en 90x315 mm GL30C eller 115x270 mm gl30C är nödvändig och klarar spännvidden under förutsättning art de ligger på 600cc och att du har limmad golvspånskiva.

EDIT: ser att du redan börjat och att du valt en 140x270. Vad bra och en sådan klarar 6680 mm med limmad golvspånskiva på 600 cc så det är ju perfekt.

Bra att du gick upp i storlek.

J Johan_86 skrev:
Helt off topic, men det vore intressant att få se en bild på takmålningen!
Sånt är ju vi andra vanliga Svenssons inte så bortskämda med...

Vad trevligt det är med lite återkoppling! Jag undrar verkligen vad för tjusig byggnad det här är? Gärna en exteriörbild också.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men det vore intressant att få se en bild på takmålningen!
Sånt är ju vi andra vanliga Svenssons inte så bortskämda med...
Kolla bland hans bilder så ser du bilder på taket i matsalen, vilket det antyder att det är som avses.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.