Hej!

Jag har köpt ett uterum från WillabGarden med aluminiumstomme. Det är ett så kallat "VårHöst Plus" med dubbelglas. Uterummet ska inte vara uppvärmt året om och jag kan/vill inte gjuta platta så det ska stå på vår altan. Jag har tänkt att isolera altangolvet och sen ha infravärme/gasolvärmare om vi vill värma upp när det är kallt ute. Uterummet är 3,4m ut från huset och 4,8m långt. Jag har ett befintligt trädäck med bärlinor (195x45) som ligger med ca 2m mellanrum och sen CC 60-reglat (145x45) uppepå det och slutligen 145x34 trall uppepå det.

Altanen är bara tre år gammal så virket ska det inte vara några problem med. Stora delar av altanen är fäst i berg men inte under uterummet. Under uterummet står det på plintar som är negrävda en bit. Dessutom är det berg strax under plintarna, väldigt nära huset och väldrenerat så jag är inte så rädd för tjäle även om det såklart är en risk. Det kan tilläggas att vi bor i Göteborg.

Jag tror att altanen orkar med vikten redan idag men jag vill isolera med cellplast under uterummet så jag kommer såga upp ett hål i altanen, isolera och sen täcka med ny trall som också blir golv i uterummet.

När jag ändå sågar upp ett hål har jag tänkt att även förstärka altanen under hörnen för uterummet men jag är lite orolig att jag inte lyckas gräva ner/fästa plintar ordentligt och att jag därmed gör mig en björntjänst med dessa extra plintar. Om jag sätter dit en plint utan att få den nergrävd bra kanske tjälen lyfter plinten och att glaspartierna på uterummet spricker. Jag tror som sagt att konstruktionen redan idag håller för uterummet, med befintliga plintar men jag skulle helst vara helt trygg och säker att uterummet inte rör sig/sviktar eftersom glaspartierna då spricker ganska lätt.

Jag funderar därför på om jag istället ska sätta CC 30-reglat och på det sättet stärka upp. Eller kanske bara extra reglar under uterummets sidoväggar (?). I mitten av uterummet blir det inte så mycket extra vikt så där kanske CC 30-reglat inte hjälper så mycket.

Den första bilden visar ungefär hur det ser ut efter att jag sågat upp ett hål i altanen. Bärlinorna är mörkbruna, reglarna (CC 60) är ljusbruna och altanen är grå/genomskinlig.

Den andra bilden visar "extra allt" i förstärkning och är lite överdriven för att påvisa olika typer av förstärkningar jag funderat på. Där har jag visat CC 30 så att det blir tätare mellan reglarna, jag har ritat dit flera extrareglar under kortsidorna på uterummet så att det blir starkare under väggarna och så att både gammal och ny trall kan vila på reglar vid sågsnitten. Sen har jag även ritat pilar för extra plintar under bärande konstruktioner i uterummet. Eftersom det tyvärr inte går någon bärlina under långsidan av uterummet skulle plintar under den delen fästas mot reglar, inte bärlinan - osäker på om det är en jättedålig idé eller inte.

Hur skulle ni gjort, något speciellt jag ska tänka på?

• 3D-modell av ett trädäck med mörkbruna bärlinor, ljusbruna reglar och markerat såghål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av altanens underkonstruktion med förstärkande extra plintar och tätare reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kommer åt att gräva ner nya plintar vid långsidan så borde du väl även komma åt att få dit en bärlina under golvreglarna?

Hur ska uterummet fästas i altanen, ställas rakt på eller ska stolpar fästas i regelkonstruktionen?

maah maah skrev:
Om du kommer åt att gräva ner nya plintar vid långsidan så borde du väl även komma åt att få dit en bärlina under golvreglarna?

Hur ska uterummet fästas i altanen, ställas rakt på eller ska stolpar fästas i regelkonstruktionen?
Ja, det har du rätt i. Bärlina borde gå bra och då slipper jag plinta reglarna. Det kommer nog inte vara jättekul att gräva under regelverket men att gräva ner 2-3 plintar längs långsidan borde jag orka. Det är ett klart bättre förslag än att plinta reglarna.

Uterummet ställs rakt på, det är aluminiumskenor längs sidorna. Uterummet har stolpar i hörnen (samt mitt i långsidan) som är bärande men de fästs inte heller i regelkonstruktionen utan även stolparna fästs ovanpå trallen.

Givet att jag får dit en bärlina under långsidan och kanske extra plintar under bärlinan närmast huset (om det behövs) så borde plintarna vara OK.

Vad tror ni om att lägga CC30-reglat under hela uterummet, är det någon poäng med det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.