Hej!

Eftersom jag håller på att renovera ett helt hus passade jag på att köpa en hel del vitvaror under cybermonday inför köksrenoveringen. Det gick lite snabbt vid beställning av köksfläkten och hann inte riktigt sätta mig in i den. Nu när jag kollar monteringsanvisning av fläkten förstår jag inte en varningruta. Har bifogad en bild av varningen.

Mitt hus är byggt -62, blåbetong som var poppis då. Nuvarande köksfläkt är ansluten till murstocken. Gissar egen kanal i murstocken(? har ej undersökt detta närmare)

För info är det en https://www.tretti.se/vitvaror/koksflakt/vagghangd-koksflakt/product/samsung-nk36m7070vb/ fläkt. Installationsguiden fick jag från samsungs egna hemsida.

Någon som har input på detta?

• Monteringsanvisning för köksfläkt med korrekt och felaktig installation markerade.
Gissning: utblåset från fläkten är riktat rakt bakåt mot väggen och det är svårt/omöjligt att sätta på en vinkel för att få kanalen att gå uppåt, alltså måste väggkanalen placeras rakt bakom. För full kapacitet kanske det inte heller går att ha krökar.

Hmm... ja det känns logiskt med tanke på varningen. Dumt men logiskt.

Varianten med utblås genom väggen är vansklig. Det finns krav på att det dels skall gå ut en bit från brännbar vägg. Nog inget problem om det är ett blåbetonghus. Men det krävs också att det inte får vara nära till takfot ovanför, finns där en (brännbar) takfot så kan man behöva låta röret gå ut bortåt en meter från väggen.

H hempularen skrev:
Varianten med utblås genom väggen är vansklig. Det finns krav på att det dels skall gå ut en bit från brännbar vägg. Nog inget problem om det är ett blåbetonghus. Men det krävs också att det inte får vara nära till takfot ovanför, finns där en (brännbar) takfot så kan man behöva låta röret gå ut bortåt en meter från väggen.
Även om jag velat hade det inte gått att dra ut genom yttervägg då andra sidan väggen är det vardagsrum. Och Ja, jag har innerväggar av blåbetong också. Nuvarande installation går med en krök uppe vid innertak och till murstocken. Aldrig upp på vinden... =/

Alfredo Alfredo skrev:
Märkligt! I detta dokument [länk] har de även bilden nedan:

[bild]
Ser det nu. Nu blir jag inte alls klok. Trist att företag oftast inte supportar sin produkt utan hänvisar till återsäljare.

Nu är jag rätt sent på det i den här tråden, men hur gick det med fläkten? Har beställt en Samsung-fläkt med likadana instruktioner, men då får jag leta upp en annan modell istället antar jag eftersom min kanal också går genom taket.

Gick superbra tillslut. Det var jag som trots att jag läste flera gånger inte fattade att det handlade om att motorn kan monteras på två håll beroende på hur kanalen går och/eller när den ska installeras med tillhörande kolfilter. Köp på du! Är supernöjd med min fläkt.

• Gilla
ostmannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.