Hej!

Senaste tiden har jag blivit allt mer intresserad av finsnickeri. Det kickade egentligen igång när jag gjorde detaljer till en lekstuga hemma. Sakta men säkert har jag byggt upp min verkstad.

Nu behöver jag en bra pall att sitta på vid kaminen och tänkte göra det till första riktiga projektet. När det gäller materialet tänkte jag ene. Jag vet inte om det är optimalt, men jag har en del riktigt grova bitar liggande från avverkning på tomten och det vore roligt att använda dem. Det jag undrar över är sitsen. Om jag vill montera benen rakt igenom sitsen á la tapp/tapphål, måste sitsen vara gjord i ett enda stycke trä, eller kan jag skära ut den ur en limmad skiva? Enet är ju inte ca 40-50 cm brett som jag behöver...

En annan fråga - jag har bl.a. kollat igenom hela Curtis Buchanans serie när han gör en Windsor-stol. Som jag fattar det utgår de alltid ifrån färskt virke när de gör stolarna. Varför spricker inte detta virke för dem? De hugger ut en sits direkt ur en färsk stock utan minsta tillstymmelse till sprickbildning.

Tack för alla kommentarer på mina första stapplande steg!

Jag tror nog att han torkar sitsämnet innan han börjar med finformandet.

Du kan säkert limma ihop sitsen av flera bitar men jag skulle satsa på furu eller björk i stället för ene. Grovt rakt envirke är en bristvara så det är slöseri att använda upp den sortens dyrbarheter på ditt första försök att snickra en pall. Det viktiga är att sitsen är tillräckligt tjock så benen sitter stadigt.

Nu har jag inte tittat på den serien. Men tyckte det lät så konstigt att han skulle göra hela stolen i färskt virke. Det man gorde och gör när man slöjdar möbler i färskt virke är att man använder torkat virke på tapen tex ben. Medans tapphålen är blött virke. Då torkar det blöta och hålet krymper vilket gör att det sitter som attan.

Så börja med en klassisk pall på det viset.

Jag snabbspolade fram till avsnitt 13 i Buchanans serie och där börjar han med sitsen och där pratar han om varför den har blå ytved och han gissade att det berodde på torkningen. Och den har torkat plant och fint säger han.
Så sitsen är torkad. Medans det ser ut som att andra delar tillverkas i färskt virke. Har som sagt vad hoppat fram till 13 avsnittet. Men han är vida känd tillverkare så om han gör på ett sett så är det definitivt rätt.

Tack för svar! Jag kollade själv på avsnitt 13 igen och det stämmer ju, man får aldrig se när han preparerar stycket till sitsen. Kommer också ihåg att han gör tapparna (t.ex. på benen) "super dry" för att förstärka effekten av svällningen i tapphålet antar jag. Men hur bär man sig åt för att få tapphålen blöta på en torr sits? Är det bara att fukta dem lite?

Okej jag förstår att det är lite slöseri att köra ene till första fumlande försöken, det var bara att jag hade detta tillgängligt, och jag vet inte var jag ska få tag i snickerivirke annars. Får göra lite efterforskningar. Björk hade varit trevligt tänker jag.

Uppföljningsfråga om pall: Rekommenderas det att sätta sådana tvärgående pinnar mellan benen för stabilitet? Eller är det bara om man har en tunnare sits? Jag siktar på 5-6 cm tjock kanske, har inte tänkt igenom detta så noga.

Uppföljningsfråga om enet: Jag har om försegling osv. Gäller samma för enet att det ska barkas, ligga ett tag inomhus och sedan förseglar i ändarna?

Försegla ändarna på direkten, annars är det risk att det spricker. Om man inte förseglar ändarna så torkar de mer/snabbare än resten av virket, spänningar uppstår och det spricker.

Redigerat:
Nu har jag inte byggt något större än svepaskar, smörknivar, osv och del till pilbåge med Ene trä. Men det borde fungera det är ju släckt med ceder trä och det använder man i möbler.

Har du inte torkad ene så hoppa det och köp något annat. Googla snickerivirke där du bor eller snickar torrt virke. Bor man fint på landet kan man säkerligen kontakta det lokala snickeriet.

Tror inte han blöter tapphålen för det som händer då är att hålet blir mindre och sedan när det torkar så blir hålet större och tappen skramlar. Det är annorlunda om hela biten är fuktig då krymper allt trä.

Super dry betyder nog sugpasning (gissar) dvs tapp och taphål passar perfekt. Ibland är hålen koniska och lika så tappen speciellt på klassiska svarvade pinnstolar.

Ps jag skall bygga mitt verktygs skåp av ene...någon gång:o

Hallå. Jag har som amatör byggt ett par stolar baserat på buchanans video.
Han använder följande: lufttorkad sits i furu. Benen är lönn som rundas färsk, lufttorkas och svarvas till ett ben varefter tappen torkas lokalt genom att sättas ner i ett hål i ett värmeskåp. Tappen putsas därefter till final dimension. Pinnarna i ryggen och böjträt i ryggen är ek som formas färskt med kniv. Torkas därefter i värmeskåp (typ 50 grader i en vecka eller två) och putsas sedan med spånhyvel. Superdry är bara att tappen ska vara något torrare än jämvikt (typ 6-8%) och tapphålen förväntas vara något blötare än jämvikt, kanske 15%. Målet är som sagts att tappen ska svälla något och tapphålet krympa något efter att möbeln har satts ihop.
Teknikerna som används är minst sagt konservativa och det tar lång tid att få ihop en stol men det är ett rätt trevligt arbete.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.