Hej på er
I går slog jag så till och köpte 10 liter grå väggfärg. Jag trodde att jag hade vänt och vridit på färgvalet tillräckligt för att känna mig trygg med att slå till. Men.....det hade jag inte. Mitt stora vardagsrum vetter mot väster. Rummet är stort och går rakt igenom hela huset (50 kvm). När färgen kom upp på väggen blev den i mitt tycke allt för sval. Jag hade föredragit en något varmare ton. Frågan är nu...Jag har alltså 10 liter Beckers matt väggfärg bruten i NCS S 1500-N men inser att NCS S 1502-Y förmodligen blir bättre i mitt rum. Som jag förstår det är 1500-N en neutral grå utan färgtillsatser, alltså bara svart och vitt. 1502-Y innehåller samma svärta men 2% färg, i det här fallet gult (Y) Då går ju mina funderingar så här.....Om jag tillsätter 2 dl gul färg i min 1500-N - Får jag då 1502-Y???? Eller är jag helt ute och cyklar??:p
Tacksam för hjälp att reda ut det här eller få annat tips på hur jag bryter min stora 10-litersburk så att den grå får en varmare ton.
Hälsningar
Annika

Rent teoretiskt blir det ju så, men det förutsätter att det är exakt rätt gula nyans du häller i.

Enklast är att du tar burken till butiken du köpte den i, så bryter dom den åt dig utan problem.

Vill du ha en varmare ton kan det vara läge med lite rött.

Hej och tack för kommentaren. Jo, jag får nog åka till K-Rauta men....de var minsann inga stjärnor på det här med färg. Konstigt nog, när jag nu ser närmare på receptet verkar det redan vara lite rött och lite gult i och det förstår jag faktiskt inte eftersom 1500-n skall vara helt neutral. Någon som kan förklara???

Det beror på att receptet till färgen ser ut så. Det har inget med hur färgen uppfattas. Brytpastorna är dessutom många gånger tillverkarspecifika, så blandningen av dessa säger inget hur det kommer att se ut. Det är bara en hint om hur receptet ser ut. Svart pigment är naturligt lite blålila och måste "neutraliseras" med bl.a. gult och rött.
Din S 1500-N uppfattas som neutral färg i referens till en annan neutral färg. Likadant uppfattas den klassiska S 0502-Y som neutral i referens till annan S XX02-Y.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
lopec
Och 2dl gult pigment kan bli både rätt eller fel beroende på vad för pigment du har att hälla i. Bryter jag en S1502-Y så är det väl ca 20ml gult till en tias färg, och kan tyvärr inte göra om en S1500-N till S1502-Y heller, inte med 100% resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.